Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. december 22. 15:54 Vállalat

Vetekedhet a győri Audival a BYD szegedi beruházásának nagyságrendje

Hivatalossá vált az eddig még csak sejtett járműipari beruházás: a kínai BYD Szegeden építi meg az első európai autógyárát, jelentette be Szijjártó Péter, hangsúlyozva, hogy az üzemben autók, és nem akkumulátorok gyártása történik majd – ezt már korábban is közölte a minisztérium és a szegedi önkormányzat, a beruházás közelében élők aggodalmaira reagálva.

Háttér: A „kínai Toyotaként” emlegetett BYD az idén jócskán megerősítette magyarországi jelenlétét. A vállalat akkumulátor-összeszerelő üzem építését jelentette be a nyáron Fóton, majd ősszel megkezdődött a márka elektromos autóinak magyarországi forgalmazása, szinte egy időben az elektromos autózás népszerűsítésére indított 60 milliárd forintos program bejelentésével.

  • Magyarországon már régóta jelen van a BYD, cég Komáromban szerel össze elektromos buszokat, és egy leányvállalata üzemelteti a Huawei telefonjait gyártó pátyi üzemet. A most bejelentett gyár létesítéséről október közepén értesült először a G7, a BYD európai terjeszkedésre vonatkozó ambíciói már tavasz óta ismertek voltak.

Miért fontos ez? A BYD a villanyautó-szegmens kulcsszereplőjévé vált, a lítiumbányászattól a mikrocsip-, akku- és autógyártásig házon belül zajlik a gépkocsik előállításának szinte teljes folyamata, amivel erőssé vált a megfizethetőbb kategóriákban. A kormány anyagi támogatással is ösztönzi a beruházást, ennek mértéke azonban még nem nyilvános.

  • 46 milliárd forintos csomaggal fejleszti a kormány a gyár környékének infrastruktúráját. A közúti és a vasúti kapacitások bővítése, az elektromos-, a víz- és a földgázhálózatok kiépítése is részét képezik a csütörtök esti Magyar Közlönyben bejelentett programnak – ekkor a Financial Times már megpendítette a gyárberuházás pénteki bejelentését.

Számokban: egyelőre kevés konkrétum ismert, mindenesetre ezres nagyságrendben jöhetnek létre új munkahelyek a szegedi gyárban a BYD közleménye szerint. Becslések szerint a gyártókapacitás évi 200 ezer gépkocsi előállítására lehet majd elegendő, ez meghaladja a győri Audi teljesítményét, ahol tavaly 171 134 darab autót szereltek össze.

Mi várható? A magyar gazdaság egyik legnagyobb beruházásaként emlegeti Szijjártó Péter a projektet, a magyar járműipar súlya és kitettsége Németország mellett Kína irányába tehát jócskán növekedhet. A kínai autóipar térhódításával kapcsolatban ugyanakkor az Európai Uniónak vannak kifogásai, a Bizottság októberben szubvencióellenes vizsgálatot indított az akkumulátoros elektromos járművek Kínából történő behozatalát illetően.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat beruházás BYD elektromos autó Szijjártó Péter Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.