Ha akarnának, se tudnának több akkugyárat építeni Debrecenben egy ideig
A CATLóriási akkumulátorgyárának egy évvel ezelőtti bejelentése óta indulatokat vált ki Debrecenben minden, aminek csak egy kis köze is van az ágazathoz.
Mi történt? A debreceni önkormányzat szerdán közleményben cáfolta, hogy újabb kínai akkumulátorgyár épülhet a városban. Mint írták, a NingBo ZhenYu nevű cég fém alkatrészeket gyárt. A 2027-re elkészülő beruházás költsége 23 milliárd forint lehet, ami jelentőségében jóval elmarad a mintegy 3000 milliárdos CATL-beruházástól.
A közlemény időzítése elsőre meglepő, mert erről a beruházásról július végén jelent meg az első hír a magyar sajtóban, és a külgazdasági tárca szerint még nem is dőlt el, hogy ez a beruházás Magyarországra jön.
Az ok valószínűleg az, hogy Ungár Péter LMP-s képviselő rákérdezett a minisztériumnál a beruházásra, és ő akkumulátorgyárként hivatkozott a gyárépítésre. A tárca kitért a konkrét válasz elől.
Előzmények: a CATL-beruházással kapcsolatos januári közmeghallgatás botrányba fulladt Debrecenben, elsősorban az üzem vízfelhasználásával és potenciális szennyezésével kapcsolatos lakossági aggodalmak miatt.
A kormány úgy módosította később a közmeghallgatás szabályait, hogy azt nem kell személyesen megtartani – a Samsung SDI akkumulátorgyárának otthont adó Gödön már ki is használták ezt az új lehetőséget.
A kedélyek megnyugtatását valószínűleg nem segíti, hogy egy rendelettervezet szerint kiemelt beruházássá akar nyilvánítani a kormány egy debreceni munkásszálló-építési projektet a déli ipari park mellett, ahol a CATL gyára is épül. Az indok, hogy segíteni kell a megvalósulóban lévő debreceni nagyberuházások 20 ezer főre becsült dolgozójának lakhatását.
Idézet: „A város ipari infrastruktúrája a következő időszakban is kizárólag a már bejelentett és épülő üzemek kiszolgálására lesz elegendő, valamint ezen cégek kisebb léptékű munkahelyteremtő beszállítóinak fogadására” – írta a debreceni polgármesteri hivatal.
Elvileg kizárt ez alapján egy újabb nagy akkumulátorgyár letelepedése Debrecenben a már bejelentett CATL és Eve Powermellé. A legutóbb bejelentett ilyen üzem már nem is a városban, hanem Nyíregyházán fog megvalósulni.
Tágabb kontextus: a kormány „all in” jelleggel teszi fel a magyar gazdaság jövőjét az akkumulátorgyártásra, nem sajnálva az állami támogatásokat, és még saját korábbi bevándorlásellenes szólamaival is szembefordul a munkaerő biztosítása érdekében. A kormány szerint csak így biztosítható a magyar gazdaság jövője az autóipari korszakváltás közepette.
Ahogy azonban korábban bemutattuk, erre az iparágra alapozva nemigen képzelhető el Magyarország kitörése a közepes jövedelem csapdájából, a felzárkózás Európa élvonalához, miközben olyan vendégmunkás-modellel próbálkozik, amely a 60-as években Németországban már megbukott.
Nagy kérdés, hogy ennyi keresletet élénkítő intézkedés mellett elég lesz-e évi 40 milliárd forint lakásépítésre ahhoz, hogy javuljon a lakhatás megfizethetősége.