Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. augusztus 17. 12:46 Élet, Vállalat

Ha akarnának, se tudnának több akkugyárat építeni Debrecenben egy ideig

A CATL óriási akkumulátorgyárának egy évvel ezelőtti bejelentése óta indulatokat vált ki Debrecenben minden, aminek csak egy kis köze is van az ágazathoz.

Mi történt? A debreceni önkormányzat szerdán közleményben cáfolta, hogy újabb kínai akkumulátorgyár épülhet a városban. Mint írták, a NingBo ZhenYu nevű cég fém alkatrészeket gyárt. A 2027-re elkészülő beruházás költsége 23 milliárd forint lehet, ami jelentőségében jóval elmarad a mintegy 3000 milliárdos CATL-beruházástól. 

  • A közlemény időzítése elsőre meglepő, mert erről a beruházásról július végén jelent meg az első hír a magyar sajtóban, és a külgazdasági tárca szerint még nem is dőlt el, hogy ez a beruházás Magyarországra jön.
  • Az ok valószínűleg az, hogy Ungár Péter LMP-s képviselő rákérdezett a minisztériumnál a beruházásra, és ő akkumulátorgyárként hivatkozott a gyárépítésre. A tárca kitért a konkrét válasz elől.

Előzmények: a CATL-beruházással kapcsolatos januári közmeghallgatás botrányba fulladt Debrecenben, elsősorban az üzem vízfelhasználásával és potenciális szennyezésével kapcsolatos lakossági aggodalmak miatt.

  • A kormány úgy módosította később a közmeghallgatás szabályait, hogy azt nem kell személyesen megtartani – a Samsung SDI akkumulátorgyárának otthont adó Gödön már ki is használták ezt az új lehetőséget.
  • A kedélyek megnyugtatását valószínűleg nem segíti, hogy egy rendelettervezet szerint kiemelt beruházássá akar nyilvánítani a kormány egy debreceni munkásszálló-építési projektet a déli ipari park mellett, ahol a CATL gyára is épül. Az indok, hogy segíteni kell a megvalósulóban lévő debreceni nagyberuházások 20 ezer főre becsült dolgozójának lakhatását.

Idézet: „A város ipari infrastruktúrája a következő időszakban is kizárólag a már bejelentett és épülő üzemek kiszolgálására lesz elegendő, valamint ezen cégek kisebb léptékű munkahelyteremtő beszállítóinak fogadására” – írta a debreceni polgármesteri hivatal.

  • Elvileg kizárt ez alapján egy újabb nagy akkumulátorgyár letelepedése Debrecenben a már bejelentett CATL és Eve Power mellé. A legutóbb bejelentett ilyen üzem már nem is a városban, hanem Nyíregyházán fog megvalósulni.

Tágabb kontextus: a kormány „all in” jelleggel teszi fel a magyar gazdaság jövőjét az akkumulátorgyártásra, nem sajnálva az állami támogatásokat, és még saját korábbi bevándorlásellenes szólamaival is szembefordul a munkaerő biztosítása érdekében. A kormány szerint csak így biztosítható a magyar gazdaság jövője az autóipari korszakváltás közepette.

  • Ahogy azonban korábban bemutattuk, erre az iparágra alapozva nemigen képzelhető el Magyarország kitörése a közepes jövedelem csapdájából, a felzárkózás Európa élvonalához, miközben olyan vendégmunkás-modellel próbálkozik, amely a 60-as években Németországban már megbukott.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA pávatáncban többet segíthet az akkugyártás Magyarországnak, mint a felzárkózásbanA gazdasági racionalitás talaján nehéz jó okot találni az akkugyártás támogatására, de a változó világrend és a külpolitikai pávatánc magyarázhatja a dolgot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz EU rábólintott, hogy Magyarország további százmilliárdokkal támogasson akkugyárakat880 milliárd forintos program indulhat, uniókonform módon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Parasztfelkelésre van szükség a gyár ellen” – tettlegességig fajult a közmeghallgatás a debreceni akkuüzemrőlFeszült hangulat, nőt leütő férfi és telt ház volt a valaha volt legnagyobb magyarországi beruházás környezetvédelmi közmeghallgatásán.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat akkugyár akkumulátor akkumulátorgyár catl debrecen Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.