Ha akarnának, se tudnának több akkugyárat építeni Debrecenben egy ideig
A CATLóriási akkumulátorgyárának egy évvel ezelőtti bejelentése óta indulatokat vált ki Debrecenben minden, aminek csak egy kis köze is van az ágazathoz.
Mi történt? A debreceni önkormányzat szerdán közleményben cáfolta, hogy újabb kínai akkumulátorgyár épülhet a városban. Mint írták, a NingBo ZhenYu nevű cég fém alkatrészeket gyárt. A 2027-re elkészülő beruházás költsége 23 milliárd forint lehet, ami jelentőségében jóval elmarad a mintegy 3000 milliárdos CATL-beruházástól.
A közlemény időzítése elsőre meglepő, mert erről a beruházásról július végén jelent meg az első hír a magyar sajtóban, és a külgazdasági tárca szerint még nem is dőlt el, hogy ez a beruházás Magyarországra jön.
Az ok valószínűleg az, hogy Ungár Péter LMP-s képviselő rákérdezett a minisztériumnál a beruházásra, és ő akkumulátorgyárként hivatkozott a gyárépítésre. A tárca kitért a konkrét válasz elől.
Előzmények: a CATL-beruházással kapcsolatos januári közmeghallgatás botrányba fulladt Debrecenben, elsősorban az üzem vízfelhasználásával és potenciális szennyezésével kapcsolatos lakossági aggodalmak miatt.
A kormány úgy módosította később a közmeghallgatás szabályait, hogy azt nem kell személyesen megtartani – a Samsung SDI akkumulátorgyárának otthont adó Gödön már ki is használták ezt az új lehetőséget.
A kedélyek megnyugtatását valószínűleg nem segíti, hogy egy rendelettervezet szerint kiemelt beruházássá akar nyilvánítani a kormány egy debreceni munkásszálló-építési projektet a déli ipari park mellett, ahol a CATL gyára is épül. Az indok, hogy segíteni kell a megvalósulóban lévő debreceni nagyberuházások 20 ezer főre becsült dolgozójának lakhatását.
Idézet: „A város ipari infrastruktúrája a következő időszakban is kizárólag a már bejelentett és épülő üzemek kiszolgálására lesz elegendő, valamint ezen cégek kisebb léptékű munkahelyteremtő beszállítóinak fogadására” – írta a debreceni polgármesteri hivatal.
Elvileg kizárt ez alapján egy újabb nagy akkumulátorgyár letelepedése Debrecenben a már bejelentett CATL és Eve Powermellé. A legutóbb bejelentett ilyen üzem már nem is a városban, hanem Nyíregyházán fog megvalósulni.
Tágabb kontextus: a kormány „all in” jelleggel teszi fel a magyar gazdaság jövőjét az akkumulátorgyártásra, nem sajnálva az állami támogatásokat, és még saját korábbi bevándorlásellenes szólamaival is szembefordul a munkaerő biztosítása érdekében. A kormány szerint csak így biztosítható a magyar gazdaság jövője az autóipari korszakváltás közepette.
Ahogy azonban korábban bemutattuk, erre az iparágra alapozva nemigen képzelhető el Magyarország kitörése a közepes jövedelem csapdájából, a felzárkózás Európa élvonalához, miközben olyan vendégmunkás-modellel próbálkozik, amely a 60-as években Németországban már megbukott.
A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.
Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.
Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.
Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.