Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. augusztus 16. 16:14 Közélet, Pénz

Az EU rábólintott, hogy Magyarország további százmilliárdokkal támogasson akkugyárakat

Nem sérti az uniós szabályokat a magyar kormány terve, amellyel egy 880 milliárd forintos állami támogatási programot hozna létre, ez derül ki abból az uniós bizottsági dokumentumból (pdf), amelyet először a Portfolio ismertetett.

  • Magyarország a zöld gazdaságra való átállásra hivatkozva jelezte tervét májusban a Bizottságnál. Bár a programban lesznek többek között nap- és szélenergiás beruházások, a kormány egyértelművé tette, hogy a támogatások fő célzottja az akkumulátorgyártás lesz.
  • Az EU-ban csak akkor lehet közpénzből versenypiaci szereplőket támogatni, ha ennek jóval több hozadéka várható, mint amennyire sérti a szabad versenyt, ezért volt szükséges az EU jóváhagyása. 

Számokban: a támogatások 2025. december 31-ig nyújthatóak, a keretösszeg lesz 880 milliárd forint. A támogatás a cégmérettől és a régió fejlettségi szintjétől függően 15-55 százalék között lehet, de egy cég – szintén mérettől és lokációtól függően – legfeljebb 150-350 millió eurót (60-135 milliárd forintot) kaphat meg. A támogatást közvetlenül vagy adókedvezmény formájában kaphatják a cégek.

  • A támogatási döntést a Külgazdasági és Külügyminisztérium hozza meg, a programot pedig háttérintézménye, a Nemzeti Befektetési Ügynökség szervezi majd.

Tágabb kontextus: jelen állás szerint a magyarországi akkugyártó kapacitás Németország mögött a második legnagyobb lehet Európában. Számításaink szerint Magyarország eddig már legalább 1000 milliárd forint állami támogatást adott az idetelepülő akkumulátor- és elektromos autóhoz köthető gyáraknak (a szintén közpénzből finanszírozott infrastruktúra-fejlesztések nélkül), a mostani fejlemény alapján ez az összeg tovább nőhet.

  • A gyárak eddig 15 ezer új munkahelyet hoztak létre, de mivel a munkaerőhiány általános, sok helyet (jellemzően ázsiai) vendégmunkásokkal kell majd feltölteni. Egy munkahely létrehozása eddig 64,3 millió forintba került a magyar állam számára.
  • A Magyarországra eddig betelepült akkumulátorgyárak döntően kínai és dél-koreai tulajdonban vannak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz adókedvezmény akkumulátorgyár állami támogatás európai bizottság támogatás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.