Az EU rábólintott, hogy Magyarország további százmilliárdokkal támogasson akkugyárakat
Nem sérti az uniós szabályokat a magyar kormány terve, amellyel egy 880 milliárd forintos állami támogatási programot hozna létre, ez derül ki abból az uniós bizottsági dokumentumból (pdf), amelyet először a Portfolio ismertetett.
Magyarország a zöld gazdaságra való átállásra hivatkozva jelezte tervét májusban a Bizottságnál. Bár a programban lesznek többek között nap- és szélenergiás beruházások, a kormány egyértelművé tette, hogy a támogatások fő célzottja az akkumulátorgyártás lesz.
Az EU-ban csak akkor lehet közpénzből versenypiaci szereplőket támogatni, ha ennek jóval több hozadéka várható, mint amennyire sérti a szabad versenyt, ezért volt szükséges az EU jóváhagyása.
Számokban: a támogatások 2025. december 31-ig nyújthatóak, a keretösszeg lesz 880 milliárd forint. A támogatás a cégmérettől és a régió fejlettségi szintjétől függően 15-55 százalék között lehet, de egy cég – szintén mérettől és lokációtól függően – legfeljebb 150-350 millió eurót (60-135 milliárd forintot) kaphat meg. A támogatást közvetlenül vagy adókedvezmény formájában kaphatják a cégek.
A támogatási döntést a Külgazdasági és Külügyminisztérium hozza meg, a programot pedig háttérintézménye, a Nemzeti Befektetési Ügynökség szervezi majd.
Tágabb kontextus: jelen állás szerint a magyarországi akkugyártó kapacitás Németország mögött a második legnagyobb lehet Európában. Számításaink szerint Magyarország eddig már legalább 1000 milliárd forint állami támogatást adott az idetelepülő akkumulátor- és elektromos autóhoz köthető gyáraknak (a szintén közpénzből finanszírozott infrastruktúra-fejlesztések nélkül), a mostani fejlemény alapján ez az összeg tovább nőhet.
A gyárak eddig 15 ezer új munkahelyet hoztak létre, de mivel a munkaerőhiány általános, sok helyet (jellemzően ázsiai) vendégmunkásokkal kell majd feltölteni. Egy munkahely létrehozása eddig 64,3 millió forintba került a magyar állam számára.
A Magyarországra eddig betelepült akkumulátorgyárak döntően kínai és dél-koreai tulajdonban vannak.
A Fidesz támogatottsága minden közvélemény-kutató szerint gyengült, a Tiszáé pedig nőtt az elmúlt hónapokban. Ez nem független attól, hogy a lakosság gazdasági hangulata is romlani kezdett.
Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.
Sok francia, portugál és szlovák jövedelmét hagyta le az elmúlt három évben a magyar társadalmi közép, de eközben szegényebb országok állampolgárai előztek.