Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. január 19. 12:12 Vállalat, Világ

Bosszantó technikai hibák sorozata miatt csúszik a kínai utasszállító repülő fejlesztése

A kínai mérnökök nem jól számolták ki azokat az erőket, amelyek a repülés során a C919 modellszám alatt készülő, új keskenytörzsű gép hajtóműveit érhetik – írja a Reuters négy, az esethez közel álló forrásra hivatkozva. Kínából így rossz adatokat küldtek a hajtóműveket fejlesztő CFM-nek, a General Electric és a francia Safran közös vállalatának.

A pontatlanság egyébként a hasonló komplex fejlesztéseknél nem ritka, ám ebben az esetben különösen kínos, mert a Boeing 737 MAX és az Airbus 320neo típuscsaládjának versenyt állító repülő készítése már legalább öt évvel csúszik. Mivel a CFM-nél most valószínűleg meg kell erősíteni a hajtóműveket és a burkolásukat, a program újabb halasztást szenved.

A gépet fejlesztő COMAC által gyártott prototípusok még az ötödét sem teljesítették annak a 4200 repült órának, amely minimálisan kell a C919 kínai engedélyeztetéséhez. A csúszást ugyanakkor nehéz mérni és megjósolni, mert a program teljes titokban folyik, már 2008 óta. A COMAC vezetője tavaly csak annyit árult el a kínai állami sajtónak, hogy az engedélyeztetés két-három éven belül várható, a szakértők szerint azonban ez tarthatatlan lesz.

A C919-essel egyéb technikai problémák is adódtak. A Reuters úgy tudja, hogy korábban megrepedtek bizonyos stabilizáló elemek repülés közben, és a hajtóműnél is felmerült a sérülékenység veszélye, ám azóta ezeket a hibákat kijavították.

A kínaiaknak azért kellett volna sietniük a C919 piacra dobásával, mert a polgári légi közlekedés erősen ciklusos gazdaság, és az előrejelzések szerint a pár éve tartó erős beruházási hullám 2020 végére kifut. Ha csak 2021-22-ben sikerül piacra dobni az új gépet, jelentős megrendelésektől esik el a COMAC.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖnállóan szállt fel az Airbus egyik utasszállítójaSikeresen tesztelte a teljesen automatikus felszállást lehetővé tévő rendszerét az Airbus – közölte tegnap a vállalat.

Vállalat Világ C919 COMAC fejlesztés késés Kína technikai hiba utasszállító Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2020. július 6. 06:49 Közélet, Vállalat

Tudják, hogy bezuhanna a turizmus, mégis megfojtanák a rövid távú lakáskiadást

A kormányzat a fővárossal egyetértésben dolgozik az Airbnb-modell korlátozásán, ami mögött - Európában egyedülálló módon - a túlturizmus helyett egy iparági lobbi áll.

Váczi István
2020. július 4. 13:54 Vállalat

Csendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletét

Amit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Torontáli Zoltán
2020. július 3. 10:26 Vállalat, Világ

A Lidl 13 eurós sportcipőjét majdnem 1300 euróért árulják a neten

Ilyen az, ha egy olcsó termékből kevés van, de a keresletet a divat az egekbe tolja.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.