Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. január 17. 10:30 Tech

Önállóan szállt fel az Airbus egyik utasszállítója

Sikeresen tesztelte a teljesen automatikus felszállást lehetővé tévő rendszerét az Airbus – közölte tegnap a vállalat. Erre még december 18-án került sor, amikor az A350-1000 típusú gép egy négy és félórás időszakban nyolc felszállást hajtott végre a Toulouse-Blagnac repülőtérről, fedélzetén két pilótával és három tesztmérnökkel.

„Miután elfoglaltuk a megfelelő helyet a futópályán, és vártunk a felszállási engedélyre, bekapcsoltuk a robotpilótát. A gázkarokat felszállási teljesítményre állítottuk, és figyeltük a gép működését. Magától elkezdett gurulni, gyorsulás közben pontosan tartotta a futópálya középvonalát és a megadott fordulatszámot. A repülőgép orra automatikusan emelkedni kezdett a megfelelő szögben, és néhány másodperc múlva már a levegőben voltunk”

– idézte fel Yann Beufils tesztpilóta.

Az Airbus közleménye szerint nem a világ sok repülőterén és repülőgépén telepített műszeres leszállító rendszerhez hasonló megoldást használtak, hanem olyan automatikus képfelismerő rendszert, amelyet csak a tesztgépre telepítettek. A vállalat közreadott egy olyan felvételt is, amely azt mutatja, hogy a pilóta nem használja a kezét felszállás közben.

Forrás: Airbus

Az emberi beavatkozás nélküli felszállás az Airbus szélesebb fókuszú, az automata földön gurulást és a leszállást is célul kitűző, 2018 júniusában indított projektjének része. A tervek szerint az utóbbi két dolgot az idei év közepén fogják kipróbálni.

Valószínűleg a pilóta nélküli repüléstől való idegenkedés az oka annak, hogy a cég közleménye arra is kitér, hogy az Airbus nem önmagában az automatizálás kedvéért vágott bele ebbe a fejlesztésbe, hanem olyan fejlesztésekkel szeretné párosítani, mint az innovatív anyagok használata, a rendszerek összekötése és az elektromos hajtás. Ezzel egyebek mellett a pilótahiány és a növekvő légi forgalom által okozott problémákat – például a késéseket – szeretné kezelni, miközben tovább növeli a biztonságot. A vállalat szerint pilótákra továbbra is szükség lesz, az autonóm technológiák arra szolgálnak, hogy megkönnyítsék a munkájukat, a rutinfeladatok helyett a fontos döntések meghozatalára tudjanak koncentrálni.

A tesztgép. Fotó: Airbus

Az Airbus óvatossága érthető, már csak azért is, mert a 2018-as, illetve tavalyi Boeing 737 Max-katasztrófákhoz legnagyobb mértékben egy elvileg a pilóták munkáját segítő, csak éppen rosszul beállított és általuk nem eléggé ismert repülésirányító automatika járult hozzá. De már a UBS egy 2017-es felmérése azt hozta ki, hogy az emberek 63 százaléka nem szeretne pilóta nélküli repülőgépen utazni – emlékeztet a CNBC cikke.

A svájci bank elemzése szerint ugyanakkor egy átlagos repülőút során a pilóták csak hét percen keresztül vezetik teljesen önállóan a gépet. A UBS szerint talán már csak öt évet kell arra várni, hogy egy pilótával repüljenek majd a gépek, nemcsak a teher-, hanem az utasszállítók is. A világ légitársaságai ezzel évente legalább 15 milliárd dollárt spórolnának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus automatizáció repülés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.