Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. január 17. 10:30 Tech

Önállóan szállt fel az Airbus egyik utasszállítója

Sikeresen tesztelte a teljesen automatikus felszállást lehetővé tévő rendszerét az Airbus – közölte tegnap a vállalat. Erre még december 18-án került sor, amikor az A350-1000 típusú gép egy négy és félórás időszakban nyolc felszállást hajtott végre a Toulouse-Blagnac repülőtérről, fedélzetén két pilótával és három tesztmérnökkel.

„Miután elfoglaltuk a megfelelő helyet a futópályán, és vártunk a felszállási engedélyre, bekapcsoltuk a robotpilótát. A gázkarokat felszállási teljesítményre állítottuk, és figyeltük a gép működését. Magától elkezdett gurulni, gyorsulás közben pontosan tartotta a futópálya középvonalát és a megadott fordulatszámot. A repülőgép orra automatikusan emelkedni kezdett a megfelelő szögben, és néhány másodperc múlva már a levegőben voltunk”

– idézte fel Yann Beufils tesztpilóta.

Az Airbus közleménye szerint nem a világ sok repülőterén és repülőgépén telepített műszeres leszállító rendszerhez hasonló megoldást használtak, hanem olyan automatikus képfelismerő rendszert, amelyet csak a tesztgépre telepítettek. A vállalat közreadott egy olyan felvételt is, amely azt mutatja, hogy a pilóta nem használja a kezét felszállás közben.

Forrás: Airbus

Az emberi beavatkozás nélküli felszállás az Airbus szélesebb fókuszú, az automata földön gurulást és a leszállást is célul kitűző, 2018 júniusában indított projektjének része. A tervek szerint az utóbbi két dolgot az idei év közepén fogják kipróbálni.

Valószínűleg a pilóta nélküli repüléstől való idegenkedés az oka annak, hogy a cég közleménye arra is kitér, hogy az Airbus nem önmagában az automatizálás kedvéért vágott bele ebbe a fejlesztésbe, hanem olyan fejlesztésekkel szeretné párosítani, mint az innovatív anyagok használata, a rendszerek összekötése és az elektromos hajtás. Ezzel egyebek mellett a pilótahiány és a növekvő légi forgalom által okozott problémákat – például a késéseket – szeretné kezelni, miközben tovább növeli a biztonságot. A vállalat szerint pilótákra továbbra is szükség lesz, az autonóm technológiák arra szolgálnak, hogy megkönnyítsék a munkájukat, a rutinfeladatok helyett a fontos döntések meghozatalára tudjanak koncentrálni.

A tesztgép. Fotó: Airbus

Az Airbus óvatossága érthető, már csak azért is, mert a 2018-as, illetve tavalyi Boeing 737 Max-katasztrófákhoz legnagyobb mértékben egy elvileg a pilóták munkáját segítő, csak éppen rosszul beállított és általuk nem eléggé ismert repülésirányító automatika járult hozzá. De már a UBS egy 2017-es felmérése azt hozta ki, hogy az emberek 63 százaléka nem szeretne pilóta nélküli repülőgépen utazni – emlékeztet a CNBC cikke.

A svájci bank elemzése szerint ugyanakkor egy átlagos repülőút során a pilóták csak hét percen keresztül vezetik teljesen önállóan a gépet. A UBS szerint talán már csak öt évet kell arra várni, hogy egy pilótával repüljenek majd a gépek, nemcsak a teher-, hanem az utasszállítók is. A világ légitársaságai ezzel évente legalább 15 milliárd dollárt spórolnának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Tech Airbus automatizáció repülés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2023. március 26. 15:47 Tech

Azok a technikusok is aggódhatnak a ChatGPT miatt, akiket a robotok hoztak jó munkaerőpiaci helyzetbe

Sőt, a legújabb fejlesztések már nem csak a rutinszerű feladatok gépesítésére alkalmasak, hanem a kreativitást igénylő tevékenységek elvégzéséből is kivehetik a részüket.

Stubnya Bence
2023. március 25. 04:34 Podcast, Tech

Csak kapkodni fogjuk a fejünket, hogy mi történik – a ChatGPT gazdasági jelentőségét szinte még felbecsülni sem tudjuk

Technológiai forradalom zajlik, de a lehető legjobbkor. Kállai Gábor és Pintér Róbert a G7 Podcast vendégei.

Nagy Zsolt
2023. március 23. 11:39 Tech

Túl gyorsan fejlődik a ChatGPT, a szabályozás csak fut utána

Geopolitikai dilemmák és etikai aggályok sora övezi az utóbbi évek legizgalmasabb technológiai újításának előretörését.

Fontos

Torontáli Zoltán
2023. március 26. 04:34 Adat, Világ

Tényleg kell nekünk ennyi élelmiszerbolt?

Európai összehasonlításban viszonylag sok dolgozóval érünk el viszonylag kis forgalmat, esélyes, hogy a magyar boltosok szétaprózzák a piacot.

Nagy Zsolt
2023. március 25. 16:47 Élet

A halálozási adatokon is látszik az óraátállítás miatti alvásmegvonás

Az óraátállítás egészségre gyakorolt negatív hatása kimutatható.

dr. Hettyey András
2023. március 24. 17:30 Világ

Tévedés racionális érvekkel magyarázni a sajátos magyar külpolitikát

Ami a magyar Európa-politika látszólag érthetetlen, különutas epizódjai mögött áll, az egy harag-szégyen körforgás. Orbán-diplomácia – a politikai pszichológia értelmezésében.