Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. január 17. 10:30 Tech

Önállóan szállt fel az Airbus egyik utasszállítója

Sikeresen tesztelte a teljesen automatikus felszállást lehetővé tévő rendszerét az Airbus – közölte tegnap a vállalat. Erre még december 18-án került sor, amikor az A350-1000 típusú gép egy négy és félórás időszakban nyolc felszállást hajtott végre a Toulouse-Blagnac repülőtérről, fedélzetén két pilótával és három tesztmérnökkel.

„Miután elfoglaltuk a megfelelő helyet a futópályán, és vártunk a felszállási engedélyre, bekapcsoltuk a robotpilótát. A gázkarokat felszállási teljesítményre állítottuk, és figyeltük a gép működését. Magától elkezdett gurulni, gyorsulás közben pontosan tartotta a futópálya középvonalát és a megadott fordulatszámot. A repülőgép orra automatikusan emelkedni kezdett a megfelelő szögben, és néhány másodperc múlva már a levegőben voltunk”

– idézte fel Yann Beufils tesztpilóta.

Az Airbus közleménye szerint nem a világ sok repülőterén és repülőgépén telepített műszeres leszállító rendszerhez hasonló megoldást használtak, hanem olyan automatikus képfelismerő rendszert, amelyet csak a tesztgépre telepítettek. A vállalat közreadott egy olyan felvételt is, amely azt mutatja, hogy a pilóta nem használja a kezét felszállás közben.

Forrás: Airbus

Az emberi beavatkozás nélküli felszállás az Airbus szélesebb fókuszú, az automata földön gurulást és a leszállást is célul kitűző, 2018 júniusában indított projektjének része. A tervek szerint az utóbbi két dolgot az idei év közepén fogják kipróbálni.

Valószínűleg a pilóta nélküli repüléstől való idegenkedés az oka annak, hogy a cég közleménye arra is kitér, hogy az Airbus nem önmagában az automatizálás kedvéért vágott bele ebbe a fejlesztésbe, hanem olyan fejlesztésekkel szeretné párosítani, mint az innovatív anyagok használata, a rendszerek összekötése és az elektromos hajtás. Ezzel egyebek mellett a pilótahiány és a növekvő légi forgalom által okozott problémákat – például a késéseket – szeretné kezelni, miközben tovább növeli a biztonságot. A vállalat szerint pilótákra továbbra is szükség lesz, az autonóm technológiák arra szolgálnak, hogy megkönnyítsék a munkájukat, a rutinfeladatok helyett a fontos döntések meghozatalára tudjanak koncentrálni.

A tesztgép. Fotó: Airbus

Az Airbus óvatossága érthető, már csak azért is, mert a 2018-as, illetve tavalyi Boeing 737 Max-katasztrófákhoz legnagyobb mértékben egy elvileg a pilóták munkáját segítő, csak éppen rosszul beállított és általuk nem eléggé ismert repülésirányító automatika járult hozzá. De már a UBS egy 2017-es felmérése azt hozta ki, hogy az emberek 63 százaléka nem szeretne pilóta nélküli repülőgépen utazni – emlékeztet a CNBC cikke.

A svájci bank elemzése szerint ugyanakkor egy átlagos repülőút során a pilóták csak hét percen keresztül vezetik teljesen önállóan a gépet. A UBS szerint talán már csak öt évet kell arra várni, hogy egy pilótával repüljenek majd a gépek, nemcsak a teher-, hanem az utasszállítók is. A világ légitársaságai ezzel évente legalább 15 milliárd dollárt spórolnának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Tech Airbus automatizáció repülés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2020. április 1. 12:23 Tech

Nincs elég tudós, aki ellenőrizni tudná a rengeteg koronavírusos kutatást

Elöntik a tudományos lapokat a koronavírussal kapcsolatos cikkek, sok eredmény ellenőrizetlenül jut nyilvánosságra. Ez nem csak a hétköznapi embereket, de a döntéshozókat is félrevezetheti.

Avatar
2020. március 29. 18:34 Tech

Az internet bírja, de így is duplázódott a vonalas telefonforgalom

Megtanulhatjuk a különbséget az ígért és a garantált sávszélesség között, de a gerinchálózat vagy a külföldi kapcsolat várhatóan nem lesz szűk keresztmetszet.

Andersen Dávid
2020. március 21. 15:32 Tech

Végre valamire jó lehet egy okoseszköz: lázmérőkkel követik a koronavírust

Az internetre kapcsolt lázmérők a járványügyi szakembereknél is pontosabban térképezhetik fel a Covid-19 terjedését.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. március 31. 19:44 Podcast

Cser Tamás: Aki teheti, lassan elkezdhet beszállni a részvényekbe

G7 Podcast! A Hold Alapkezelő portfóliómenedzsere szerint az emberek optimizmusa és élni akarása miatt gyorsan visszatérhet a gazdaság a most még mélyülő válság után.

Avatar
2020. március 31. 16:04 Közélet

Az áramkereskedők szerint csak 2021-re állhat talpra az európai gazdaság

15 százalékkal visszaesett az áramfogyasztás, olyan sokat gyengült a gazdaság teljesítménye. Az áram is olcsóbb lesz, de még nem dőlt el, hogy ki nyeli le a veszteséget.

Torontáli Zoltán
2020. március 31. 12:04 Élet

Ha Magyarországon maradok, panaszkodó, középszerű kutató lettem volna

Lesz oltás a koronavírus ellen, és talán nem is kell évente megismételni - mondja lapunknak adott interjújában Karikó Katalin, az újfajta vakcina alapelvének egyik kifejlesztője. Elmondja, hogyan élte meg, amikor 1985-ben Szegeden ajtót mutattak neki, és miért nem kap jutalékot egyetlen eladott oltás után sem.