Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. január 3. 15:45 Vállalat, Világ

Kína mellett egy nagy baja van az Apple-nek: az akkumulátorcsere

Közel 9 százalékos zuhanással nyitott csütörtökön az Apple, miután közzétette a borús hangulatú negyedéves jelentését, ezzel vagy 60 milliárd dollárt vesztett piaci értékéből. A részvény októberben 233 dollárnál tetőzött, most viszont 144 dollár alá is benézett.

Ha bárkinek lett volna még kétsége afelől, hogy a kínai gazdasági növekedés (egyébként már ezerszer megjósolt és bemutatott) lassulása, illetve Donald Trump kereskedelmi háborúja a fejlett világba is vastagon begyűrűzik, annak elég elolvasnia Tim Cook Apple-vezér szerdai levelét.

Ahogy a BBC emlékeztet, Cook arra kényszerült, amit az Apple-nek már több mint 15 éve nem kellett megtennie: lefelé módosította a befektetőknek szánt bevételi előrejelzését. A cég most úgy becsüli, hogy a decemberben zárult negyedévben 84 milliárd dollár volt a globális bevétele, ami azért nagyon rossz hír, mert már a novemberi 89 milliárdos előrejelzést is kevesellték a befektetők.

A probléma legfőbb gyökere Kínában, Hongkongban és Tajvanon van, mert az Apple bevételének már 20 százalékát adja ez a térség, ám itt a vártnál is nehezebbé vált az iPhone használók számának emelése.

A másik gond pedig az, hogy a fejlett piacokon az Apple felhasználók kevésbé ugranak rá az újabb modellekre, mert hosszabb ideig tartják a régebbi telefonjaikat, mielőtt elszánnák magukat a cserére.

Az Apple egészen mostanáig soha nem ismerte be, hogy pénzügyileg erősen ellenérdekelt abban, hogy a felhasználói viszonylag könnyen javíttatni tudják a régi készülékeiket, illetve akkumulátort tudjanak cserélni bennük. Tim Cook most is csak egy félmondatos megjegyzést tett erre, de a helyzet ezek után már sokkal nyilvánvalóbb.

A cég szinte globális hadjáratot folytat a javítás ellen. Számos amerikai államban lobbizott annak érdekében, hogy jogi lehetőséget se kaphassanak a független javítóműhelyek az Apple készülékek felbontására, Norvégiában pedig egyenesen be is perelt egy műhelyt, amelyik erre vetemedett. Ahogy a Motherboard írja, a cég nem forgalmaz cserealkatrészeket és az Amazont is sikerült rávennie, hogy az általa működtetett Marketplace-ről tiltsa ki a független szerelőket. Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatokkal emellett olyan szerződéseket kötött, hogy azok inkább semmisítsék meg az Apple eszközöket, ezzel egyébként megnehezítve a környezetvédelmi szempontok érvényesülését is.

Emlékezetes, hogy a céget nemrég az az egyelőre nem bizonyított vád is érte, hogy a régebbi készülékeit szándékosan lassítja, ezzel is cserére ösztönözve a felhasználókat. A botrány következtében vezették be a 29 dollárba kerülő akkumulátorcsere lehetőségét, ám ez a program december végén megszűnt. Vélhetően pont a népszerűsége miatt, amely nem elhanyagolható károkat okozott a bevételi oldalon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ akkumulátor Apple kereskedelmi háború Kína növekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.