Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. december 4. 13:40 Élet, Vállalat

Ha eleged van a reklámújságokból, a cseh agrárminiszter a te embered

Miroslav Toman nem pepecselt sokat, nem gondolkodott termékdíjban és adóban, hanem a radikális megoldást választotta: bejelentette, hogy be akarja tiltani a postaládákba szórt reklámújságokat.

Ahogy a Lidovky összeállításából is kiderül, a cseheket legalább annyira megosztja az ingyenes áruházi reklámkiadványok kérdése, mint a magyarokat. Sokan utálják és egyszerűen szemetelésnek tartják az ilyen újságokat, másoknak viszont ez a kedvenc olvasmányuk.

Utóbbiak között vannak szép számmal azok, akik valóban figyelnek a reklámokra és a vásárlásaikat is meghatározza a tartalmuk, a boltláncoknak pont ezért éri meg még ma is, az internetkorszakban a hagyományos módszerekkel (is) bombázni a lakosságot.

A betiltás melletti legkomolyabb érv környezetvédelmi: becslések szerint Csehországban évente 4 milliárd reklámújságot és akciós szórólapot nyomtatnak ki, amelyek döntő része rövid időn belül a szemétlerakókban köt ki. A magyar adat háztartásonként évi 25 kilogramm reklámpapír.

Magyarországon azonban kicsit más a téma kormányzati megközelítése, mint Csehországban.

Nálunk a reklámpapírra kivetett termékdíj jókora emelésével, vagyis úgy próbálják visszaszorítani az újságokat, hogy közben az adóbevételeket is optimalizálják. Jelenleg kilogrammonként 85 forint a termékdíj, és először 2017 őszén merült fel, hogy 114 forint legyen, de ezt végül az Országgyűlés nem fogadta el. A szűk 30 forintos emelés egyébként valószínűleg nem csökkentette volna érdemben a reklámújságok mennyiségét, vagyis a boltláncoknak többet kellett volna fizetniük, de szemétből nem lett volna kevesebb.

Idén sokkal nagyobb emelési szándékkal futunk neki a kérdésnek, a mostani javaslat szerint 304 forintra nőne a kilogrammonkénti termékdíj. Mivel a reklámújság meglehetősen fontos marketing eszköz, valószínű, hogy így sem tűnik el teljesen a színről. Sokkal inkább az a forgatókönyv érvényesülhet, hogy végső soron a megnövekedett díj beépül a nagyobb láncok költségszerkezetébe, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy legalább részben a vásárlókra háríthatják át.

Kiskapu lehet továbbá, hogy a magyar szabályok szerint reklámpapírnak csak az a kiadvány számít, amelynek „nyomtatott felülete” legalább 50 százalékban reklámot tartalmaz. Ám ma is vannak olyan áruházi kiadványok, amelyeknél valamilyen magazinszerű tartalom mellett szerepelnek a reklámok, tehát ha ebbe az irányba hajlandó ellépni egy boltlánc, akkor nem kell adót fizetnie. Ha jövőre tényleg életbe lép az emelés, akkor lehet majd a cégeknél számolgatni, hogy egy félig-meddig magazinszerű termék előállítása vagy az adó megfizetése a nagyobb költség.

A vastag, színes, jól szerkesztett áruházi katalógusokat egyébként talán még Toman miniszter is szereti nézegetni, mert ezek betiltását még ő sem javasolta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉvente 25 kiló reklámanyaggal bombázzák a postaládádatA magyar postaládákban landoló 100 ezer tonna szórólap és reklámújság előállításához szükséges víz 1500 ember éves igényét fedezné.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat áruházlánc Csehország díjemelés környezetvédelem reklámújság szemét termékdíj Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.