Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. december 4. 13:40 Élet, Vállalat

Ha eleged van a reklámújságokból, a cseh agrárminiszter a te embered

Miroslav Toman nem pepecselt sokat, nem gondolkodott termékdíjban és adóban, hanem a radikális megoldást választotta: bejelentette, hogy be akarja tiltani a postaládákba szórt reklámújságokat.

Ahogy a Lidovky összeállításából is kiderül, a cseheket legalább annyira megosztja az ingyenes áruházi reklámkiadványok kérdése, mint a magyarokat. Sokan utálják és egyszerűen szemetelésnek tartják az ilyen újságokat, másoknak viszont ez a kedvenc olvasmányuk.

Utóbbiak között vannak szép számmal azok, akik valóban figyelnek a reklámokra és a vásárlásaikat is meghatározza a tartalmuk, a boltláncoknak pont ezért éri meg még ma is, az internetkorszakban a hagyományos módszerekkel (is) bombázni a lakosságot.

A betiltás melletti legkomolyabb érv környezetvédelmi: becslések szerint Csehországban évente 4 milliárd reklámújságot és akciós szórólapot nyomtatnak ki, amelyek döntő része rövid időn belül a szemétlerakókban köt ki. A magyar adat háztartásonként évi 25 kilogramm reklámpapír.

Magyarországon azonban kicsit más a téma kormányzati megközelítése, mint Csehországban.

Nálunk a reklámpapírra kivetett termékdíj jókora emelésével, vagyis úgy próbálják visszaszorítani az újságokat, hogy közben az adóbevételeket is optimalizálják. Jelenleg kilogrammonként 85 forint a termékdíj, és először 2017 őszén merült fel, hogy 114 forint legyen, de ezt végül az Országgyűlés nem fogadta el. A szűk 30 forintos emelés egyébként valószínűleg nem csökkentette volna érdemben a reklámújságok mennyiségét, vagyis a boltláncoknak többet kellett volna fizetniük, de szemétből nem lett volna kevesebb.

Idén sokkal nagyobb emelési szándékkal futunk neki a kérdésnek, a mostani javaslat szerint 304 forintra nőne a kilogrammonkénti termékdíj. Mivel a reklámújság meglehetősen fontos marketing eszköz, valószínű, hogy így sem tűnik el teljesen a színről. Sokkal inkább az a forgatókönyv érvényesülhet, hogy végső soron a megnövekedett díj beépül a nagyobb láncok költségszerkezetébe, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy legalább részben a vásárlókra háríthatják át.

Kiskapu lehet továbbá, hogy a magyar szabályok szerint reklámpapírnak csak az a kiadvány számít, amelynek „nyomtatott felülete” legalább 50 százalékban reklámot tartalmaz. Ám ma is vannak olyan áruházi kiadványok, amelyeknél valamilyen magazinszerű tartalom mellett szerepelnek a reklámok, tehát ha ebbe az irányba hajlandó ellépni egy boltlánc, akkor nem kell adót fizetnie. Ha jövőre tényleg életbe lép az emelés, akkor lehet majd a cégeknél számolgatni, hogy egy félig-meddig magazinszerű termék előállítása vagy az adó megfizetése a nagyobb költség.

A vastag, színes, jól szerkesztett áruházi katalógusokat egyébként talán még Toman miniszter is szereti nézegetni, mert ezek betiltását még ő sem javasolta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉvente 25 kiló reklámanyaggal bombázzák a postaládádatA magyar postaládákban landoló 100 ezer tonna szórólap és reklámújság előállításához szükséges víz 1500 ember éves igényét fedezné.

Élet Vállalat áruházlánc Csehország díjemelés környezetvédelem reklámújság szemét termékdíj Olvasson tovább a kategóriában

Élet

2019. február 21. 17:27 Élet

Nem véletlenül ragaszkodnak politikusok a bukó projektjeikhez

A játékelmélet segítségével mutatják meg kutatók, hogy miért játsszák meg a nagy magabiztosságot a politikai vezetők - akkor is, ha tudják, hogy hülyeséghez ragaszkodnak.

Jandó Zoltán
2019. február 19. 15:13 Élet, Pénz

Kiszámoltuk, mennyit nyerhetsz a kaparós sorsjegyekkel

Hosszú távon még a legjobban fizető sorsjegyeknél is elveszítjük a vásárlásra költött pénzünk közel harmadát. A drágább szelvényekkel nagyobb eséllyel nyerhetünk.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 14:55 Élet, Vállalat

A sorsjegy, amin 186 forintot nyersz, 111-et hoz az államnak

Még a legigényesebb sorsjegyre is az eladási ár mindössze 6 százalékát költi a Szerencsejáték Zrt., a jellemző arány azonban inkább 1-2 százalék.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 22. 06:53 Közélet

Szinte biztosan törvényt sért a fideszes médiaalapítvány, de a hatóság nem lát problémát

Egy jogi kiskapuval próbálták meg elérni, hogy a törvényben rögzítettnél több rádiója is lehessen a KESMA-nak, de porszem került a gépezetbe.

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.