Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. március 21. 14:06 Tech

A kamionsofőrök 90 százalékát kiválthatja az önvezetés a hosszú távú utakon

Ahogy már többször írtunk róla, a sofőrhiány a közúti fuvarozás legnagyobb problémája Európában és az Egyesült Államokban is, és bár az önvezető technológiák rohamosan fejlődnek, egyelőre inkább csak az olyan egyszerűbb feladatokkal képesek megbirkózni, mint az autópályán haladás.

Ez azonban olyan nagy részét teszi ki a sofőrök munkájának, hogy önmagában is megéri foglalkozni a robotizálásával, különösen az Egyesült Államokban. Igaz, ha ezt a feladatot tökéletesen sikerülne is ellátni, akkor felmerül a kérdés, hogyan oldják meg ennek a logisztikáját a sofőrök szempontjából. A Michigani Egyetem tanulmányában egy olyan helyzetet modelleztek, ahol a gyárkapuktól az autópálya-felhajtókig emberek vezetik a teherautókat, ott kiszállnak, átveszi az algoritmus az irányítást, ember pedig csak akkor ül be ismét a sofőrfülkébe, amikor a kamion elhagyta a sztrádát.

Persze ennek a megszervezése sem feltétlenül olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre hangzik, hiszen valószínűleg nem érné meg minden le- és felhajtóhoz „sofőrdepókat” telepíteni, azaz elég komplex szervezést igényelne egy ilyen rendszer kiszolgálása vezetőkkel. Ezzel együtt is érdekesek a tanulmány megállapításai, amelyek szerint, ha csak a délebbi amerikai szövetségi államokban alkalmaznának egy ilyen rendszert – ahol az év nagy részében kedvezőek az időjárási és látási viszonyok -, akkor a hosszú távú utakon alkalmazott sofőrök 10 százalékát lehetne kiváltani. Ha országszerte megtennék ezt, de északabbra csak a melegebb hónapokban, akkor a felét. Ha viszont a technológia elég megbízható lesz, hogy akár hóesésben is navigálja a kamionokat, akkor

az ilyen állások 90 százalék kiváltó, ami félmillió pozíció csak az Egyesült Államokban.

Érdemes hangsúlyozni, hogy ez nem okozna tömeges munkanélküliséget, hiszen az Egyesült Államokban ezek a hosszú távú utak a fuvarozási szakma egyik legrosszabbul fizetett részét alkotják, és mivel az ilyen sofőrök egy évben átlagosan 300 napon át úton vannak, hatalmas a fluktuáció. Egyetlen év alatt az ilyen fuvarokat vivő munkaerő átlagosan teljesen kicserélődik, vagyis az éves fluktuáció 100 százalék. Ráadásul az aktuális adatok szerint 61 ezer teherautó-sofőr hiányzik az amerikai gazdaságból, a helyzetet a szakmai lobbisták egyebek mellett az életkori előírások enyhítésével javasolják kezelni.

Noha még nem minden amerikai államban engedélyezték önvezető kamionok közlekedését, jó pár startup foglalkozik a technológia fejlesztésével. Ahogy a Bloomberg emlékeztet rá, ezek egyike, a TuSimple például december óta teljesen autonóm vezetéssel járatja teherautóit az egymástól nagyjából 120 kilométerre lévő arizonai Phoenix és Tucson között.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítaniA technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNe lepődj meg, ha szembe jön egy kamion vezetőfülke nélkülMár idén elindulhat a világ első olyan fuvarozó eszközének tesztelése, amelynek tényleg nem lesz vezetője, mert nem is lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMégis kinek kellene elvinni az árut, ha nincs elég kamionos?A sofőrhiány miatt kialakult áruhiány mögött sokkal mélyebb okok húzódnak meg, ezért a megoldás sem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.

Tech egyesült államok kamion kamionos kamionsofőr önvezetés sofőr sofőrhiány startup teherautó Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2022. augusztus 15. 09:53 Tech

Ukrajnában építene gyártóüzemet a Bayraktar, sorban állnak az országok a harci drónjukért

Három évre lekötöttek a kapacitások, miközben Törökország folyamatos hintapolitikával egyszerre próbál kedvezni az ukránoknak és az oroszoknak.

Torontáli Zoltán
2022. augusztus 12. 04:34 Élet, Tech

Kapható a boltban, csökkenti a rezsit, de nem használhatod: káosz van az erkélynapelemek körül

Feltehetem? Mi van, ha feljelent a szomszéd? Miért nem engedik Magyarországon, ha máshol egy uniós rendeletre hivatkozva szabad használni?

Pálos Máté
2022. augusztus 10. 09:44 Tech

A gyártókon kívül senkinek sem jó, hogy három év után ki kell dobni a telefont, mégis nehéz változtatni

A nagy márkák többsége jelenleg még azt sem teszi meg, hogy elárulja a termékével kapcsolatban a betervezett életciklust.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2022. augusztus 16. 04:34 Világ

Adóslázadás rengette meg a kifulladó kínai ingatlanpiacot

Az utóbbi bő egy évben számos kínai ingatlanfejlesztő jutott csődközelbe, rengeteg beruházás leállt, az eladások erősen csökkennek. Most a félkész lakásokat előre megvásárló emberek azzal fenyegetnek, hogy nem fizetik tovább hiteleiket, amire a kormány is kénytelen reagálni.

Hajdu Miklós
2022. augusztus 14. 18:42 Közélet

Csak tűzoltás, de segíti a magasabb rezsi kifizetését, ha újra munkába állnak nyugdíjas tanárok

Régi szakmai követelésnek tett eleget a kormány, amikor július végén átmenetileg lehetővé tette a pedagógusok nyugdíj melletti foglalkoztatását.

Avatar
2022. augusztus 14. 04:34 Világ

Hivatalosan is előbújt Putyin árnyékhadserege, már plakátokon toboroznak Oroszországban

Egyre fájóbbak az orosz veszteségek Ukrajnában, a rejtélyes Wagner-csoport is kénytelen a hagyományos toborzóeszközökhöz nyúlni.