Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. március 21. 14:06 Tech

A kamionsofőrök 90 százalékát kiválthatja az önvezetés a hosszú távú utakon

Ahogy már többször írtunk róla, a sofőrhiány a közúti fuvarozás legnagyobb problémája Európában és az Egyesült Államokban is, és bár az önvezető technológiák rohamosan fejlődnek, egyelőre inkább csak az olyan egyszerűbb feladatokkal képesek megbirkózni, mint az autópályán haladás.

Ez azonban olyan nagy részét teszi ki a sofőrök munkájának, hogy önmagában is megéri foglalkozni a robotizálásával, különösen az Egyesült Államokban. Igaz, ha ezt a feladatot tökéletesen sikerülne is ellátni, akkor felmerül a kérdés, hogyan oldják meg ennek a logisztikáját a sofőrök szempontjából. A Michigani Egyetem tanulmányában egy olyan helyzetet modelleztek, ahol a gyárkapuktól az autópálya-felhajtókig emberek vezetik a teherautókat, ott kiszállnak, átveszi az algoritmus az irányítást, ember pedig csak akkor ül be ismét a sofőrfülkébe, amikor a kamion elhagyta a sztrádát.

Persze ennek a megszervezése sem feltétlenül olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre hangzik, hiszen valószínűleg nem érné meg minden le- és felhajtóhoz „sofőrdepókat” telepíteni, azaz elég komplex szervezést igényelne egy ilyen rendszer kiszolgálása vezetőkkel. Ezzel együtt is érdekesek a tanulmány megállapításai, amelyek szerint, ha csak a délebbi amerikai szövetségi államokban alkalmaznának egy ilyen rendszert – ahol az év nagy részében kedvezőek az időjárási és látási viszonyok -, akkor a hosszú távú utakon alkalmazott sofőrök 10 százalékát lehetne kiváltani. Ha országszerte megtennék ezt, de északabbra csak a melegebb hónapokban, akkor a felét. Ha viszont a technológia elég megbízható lesz, hogy akár hóesésben is navigálja a kamionokat, akkor

az ilyen állások 90 százalék kiváltó, ami félmillió pozíció csak az Egyesült Államokban.

Érdemes hangsúlyozni, hogy ez nem okozna tömeges munkanélküliséget, hiszen az Egyesült Államokban ezek a hosszú távú utak a fuvarozási szakma egyik legrosszabbul fizetett részét alkotják, és mivel az ilyen sofőrök egy évben átlagosan 300 napon át úton vannak, hatalmas a fluktuáció. Egyetlen év alatt az ilyen fuvarokat vivő munkaerő átlagosan teljesen kicserélődik, vagyis az éves fluktuáció 100 százalék. Ráadásul az aktuális adatok szerint 61 ezer teherautó-sofőr hiányzik az amerikai gazdaságból, a helyzetet a szakmai lobbisták egyebek mellett az életkori előírások enyhítésével javasolják kezelni.

Noha még nem minden amerikai államban engedélyezték önvezető kamionok közlekedését, jó pár startup foglalkozik a technológia fejlesztésével. Ahogy a Bloomberg emlékeztet rá, ezek egyike, a TuSimple például december óta teljesen autonóm vezetéssel járatja teherautóit az egymástól nagyjából 120 kilométerre lévő arizonai Phoenix és Tucson között.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítaniA technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNe lepődj meg, ha szembe jön egy kamion vezetőfülke nélkülMár idén elindulhat a világ első olyan fuvarozó eszközének tesztelése, amelynek tényleg nem lesz vezetője, mert nem is lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMégis kinek kellene elvinni az árut, ha nincs elég kamionos?A sofőrhiány miatt kialakult áruhiány mögött sokkal mélyebb okok húzódnak meg, ezért a megoldás sem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech egyesült államok kamion kamionos kamionsofőr önvezetés sofőr sofőrhiány startup teherautó Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 27. 04:52 Tech, Világ

Mire jó az energiacímke, ha ekkora káosz van mögötte?

Itt egy A kategóriás mosógép, ajánlunk hozzá egy A+++-20%-os szárítót, tévéből viszont a G kategóriás a legújabb. Érthető? Nem csoda, ha nem, és erről nem a fogyasztók tehetnek.

Vermes Nikolett
2024. szeptember 1. 04:50 Élet, Tech

Kapzsi fiatalokat, hiszékeny időseket és céges profikat is csőbe húznak az online csalók

Egyre kifinomultabban és gyorsabban dolgoznak az online pénzügyi csalók; ha túl jó egy ajánlat ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az átverés.

Torontáli Zoltán
2024. augusztus 30. 05:10 Közélet, Tech

Nyolc eltékozolt év után vége a személyi igazolványhoz járó e-aláírásnak

Túl bonyolult volt igényelni, nem segítették a terjedését, értelmetlenné is vált, és most más jön helyette.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Török Zoltán
2024. október 6. 05:39 Világ

Van már akkora bajban Európa, hogy Egyesült Államok legyen belőle?

A Draghi-jelentés jó látleletet nyújt az EU gazdasági kihívásairól, de erősen kérdéses, hogy érdemes és lehetséges-e a központosítás felé elmozdulni.

Stubnya Bence
2024. október 5. 14:59 Közélet, Pénz

A Pénzügyminisztérium szerint kacsa a Nők 43+ról szóló hír, marad a Nők 40

Megjelent a hír, hogy 2025-től Nők 43+ lesz a Nők 40 helyett, és az OECD is javasolt a szigorítást, de a kormány nem tervez ilyesmit.