Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. október 25. 14:54 Világ

Az életkori korlátozás eltörlésével kezelnék a súlyos kamionoshiányt Amerikában

Többször írtunk korábban arról, hogy milyen problémákat okoz a teherautó-sofőrök hiánya Európa egyes országaiban, de nem jobb a helyzet az Egyesült Államokban sem. Az országban jelenleg 80 ezer állás betöltetlen az ágazatban, ilyen magas számra még sosem volt példa.

Chris Spear, az amerikai fuvarozók legnagyobb szakmai szervezete, az American Trucking Association (ATA) elnök-vezérigazgatója arról beszélt múlt héten a CNN-nek, hogy a koronavírus-járvány előtt ez a szám még 61,5 ezer volt, ehhez képest tehát a növekedés 30 százalékos.

A kérdés – Nagy-Britanniához hasonlóan – azért kap most nagy figyelmet a tengerentúlon, mert az ellátási láncok működése akadozik. Az ország legnagyobb kikötői, Los Angeles és Long Beach előtt már nem kevesebb, mint 80 konténerszállító hajó várakozik arra, hogy lerakodhasson, a Bloomberg adatgyűjtése szerint ez is rekordnak számít. A probléma már olyannyira elérte a kormány ingerküszöbét is, hogy Joe Biden elnök 0-24-es működésre utasította a két kikötőt.

A gond csak az, hogy nincs elég sofőr ennek kivitelezéséhez, azaz hiába dolgoznának például a darukezelők éjt nappallá téve, ha nincs, aki a lerakott konténert teherautón továbbítsa. De ez persze nem csak a kikötőkben van így, hiszen az áruk 71 százalékát közúton fuvarozzák az országban.

Az Egyesült Államokban a hiány súlyosbodását az okozta, hogy a járvány alatt a vezetői tanfolyamok és vizsgák elmaradtak, sokan elhagyták a szakmát, és a szigorúbb drog- és alkoholtesztelési szabályok következtében is 60 ezer embert bocsátottak el, mondta az ATA vezető közgazdásza, Bob Costello a Financial Timesnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, ahol már üres áruházi polcokhoz vezetett a kamionoshiányAmerikában és Angliában ellátási problémákat okoz, hogy nincs elég teherautó-sofőr. Az utánpótlás hiánya miatt ez idővel Magyarországon is előfordulhat.

A kilátások meglehetősen kedvezőtlenek, Chris Spear szerint, ha nem történik semmi, akkor a mostani 80 ezres sofőrhiány a kétszeresére emelkedik 2030-ra. Bizakodásra ad viszont okot a – még elfogadás előtt álló – infrastruktúrafejlesztési törvénycsomag, amely leszállítaná a tagállamok között közlekedő nyerges vontatók sofőrjeire jelenleg vonatkozó 21 éves korhatárt 18 évre. Emellett pedig 3 ezer fiatal sofőr képzésének támogatását is tartalmazza a tervezet.

A hazai helyzet egyébként hasonló az amerikaihoz, mert a teherautóra érvényes jogosítvánnyal a 21. életév betöltéséig csak belföldön lehet vezetni. A hazai tapasztalatok alapján viszont az is tudható, hogy a háromezres létszámkeret csepp a tengerben, hiszen a magyar kormányzat több körben ennél nagyobb számú hivatásos járművezető képzését támogatta, mégsem sikerült érdemben enyhíteni a sofőrhiányt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMégis kinek kellene elvinni az árut, ha nincs elég kamionos?A sofőrhiány miatt kialakult áruhiány mögött sokkal mélyebb okok húzódnak meg, ezért a megoldás sem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz angolok már havi 2 millió forintot is megadnak egy kamionsofőrnek, a magyar átlag még kelet-európai szinten is alacsonyAngol nyomásra emelkednek a bérek a nyugat-európai országokban, a magyar szint tarthatatlanul versenyképtelen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAnglia után egyszer idehaza is előfordulhat, hogy nem lesz, aki elvigye a benzint a kutakraHosszú évek óta nincs érdemi megoldása a sofőrhiánynak sehol Európában, így Magyarországon sem.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ egyesült államok fuvarozás fuvarozó kamionos kamionsofőr közúti árufuvarozás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. június 10. 11:00 Világ

Fenn lehet-e tartani sok pénzzel a NATO-egység látszatát?

A katonai szövetség vezetése a kiadások emelésével békítené meg Donald Trumpot, de az amerikai vezetés ideológiai alapvetéseivel is számolni kell.

Stubnya Bence
2025. június 10. 06:00 Vállalat, Világ

A magyar autószalonokig gyűrűzik a BYD által felpörgetett kínai árháború hatása

Amíg eldől, melyik lesz a világszerte megerősödő két-három kínai autómárka, sok gyártó próbálja a külföldi piacokon is kiszórni készleteit.

Mészáros R. Tamás
2025. június 8. 19:49 Világ

Mindenki arra számít, hogy Trump úgyis félrerántja a kormány

A piacok optimisták, pedig egyelőre nem látszik, hogyan születhetne egyezség például az USA és az EU között. Közben ráadásul Kína is bekavarhat.

Fontos

Stubnya Bence
2025. június 11. 15:46 Adat

Csak két szakma előzi meg a politikusokat a fizetési listán

Az utóbbi öt évben a pilóták megelőzték a képviselőket, államtitkárokat és minisztereket. A szakorvosok előreléptek a negyedik helyre.

Váczi István
2025. június 11. 11:01 Közélet, Pénz

Tehetetlen a kormány, az árnyomás utat tör magának a gazdaságban

A kormány infláció elleni hadjárata nem hozza a várt eredményt, több szektorban is elkezdtek ritkulni az akciók, néhány bank a lakáshiteleknél szigorít.

Vámosi Ágoston
2025. június 11. 05:50 Közélet, Vállalat

Pár dolog kezd eltűnni a magyar vendéglátásból, például a vendég, a pénztárcája és a szakács

Tucatjával zárnak be országszerte még a neves éttermek is, nincs a vendégeknek pénzük, az alapanyag, a rezsi és a közteher viszont az egekben van.