Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. október 25. 14:54 Világ

Az életkori korlátozás eltörlésével kezelnék a súlyos kamionoshiányt Amerikában

Többször írtunk korábban arról, hogy milyen problémákat okoz a teherautó-sofőrök hiánya Európa egyes országaiban, de nem jobb a helyzet az Egyesült Államokban sem. Az országban jelenleg 80 ezer állás betöltetlen az ágazatban, ilyen magas számra még sosem volt példa.

Chris Spear, az amerikai fuvarozók legnagyobb szakmai szervezete, az American Trucking Association (ATA) elnök-vezérigazgatója arról beszélt múlt héten a CNN-nek, hogy a koronavírus-járvány előtt ez a szám még 61,5 ezer volt, ehhez képest tehát a növekedés 30 százalékos.

A kérdés – Nagy-Britanniához hasonlóan – azért kap most nagy figyelmet a tengerentúlon, mert az ellátási láncok működése akadozik. Az ország legnagyobb kikötői, Los Angeles és Long Beach előtt már nem kevesebb, mint 80 konténerszállító hajó várakozik arra, hogy lerakodhasson, a Bloomberg adatgyűjtése szerint ez is rekordnak számít. A probléma már olyannyira elérte a kormány ingerküszöbét is, hogy Joe Biden elnök 0-24-es működésre utasította a két kikötőt.

A gond csak az, hogy nincs elég sofőr ennek kivitelezéséhez, azaz hiába dolgoznának például a darukezelők éjt nappallá téve, ha nincs, aki a lerakott konténert teherautón továbbítsa. De ez persze nem csak a kikötőkben van így, hiszen az áruk 71 százalékát közúton fuvarozzák az országban.

Az Egyesült Államokban a hiány súlyosbodását az okozta, hogy a járvány alatt a vezetői tanfolyamok és vizsgák elmaradtak, sokan elhagyták a szakmát, és a szigorúbb drog- és alkoholtesztelési szabályok következtében is 60 ezer embert bocsátottak el, mondta az ATA vezető közgazdásza, Bob Costello a Financial Timesnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, ahol már üres áruházi polcokhoz vezetett a kamionoshiányAmerikában és Angliában ellátási problémákat okoz, hogy nincs elég teherautó-sofőr. Az utánpótlás hiánya miatt ez idővel Magyarországon is előfordulhat.

A kilátások meglehetősen kedvezőtlenek, Chris Spear szerint, ha nem történik semmi, akkor a mostani 80 ezres sofőrhiány a kétszeresére emelkedik 2030-ra. Bizakodásra ad viszont okot a – még elfogadás előtt álló – infrastruktúrafejlesztési törvénycsomag, amely leszállítaná a tagállamok között közlekedő nyerges vontatók sofőrjeire jelenleg vonatkozó 21 éves korhatárt 18 évre. Emellett pedig 3 ezer fiatal sofőr képzésének támogatását is tartalmazza a tervezet.

A hazai helyzet egyébként hasonló az amerikaihoz, mert a teherautóra érvényes jogosítvánnyal a 21. életév betöltéséig csak belföldön lehet vezetni. A hazai tapasztalatok alapján viszont az is tudható, hogy a háromezres létszámkeret csepp a tengerben, hiszen a magyar kormányzat több körben ennél nagyobb számú hivatásos járművezető képzését támogatta, mégsem sikerült érdemben enyhíteni a sofőrhiányt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMégis kinek kellene elvinni az árut, ha nincs elég kamionos?A sofőrhiány miatt kialakult áruhiány mögött sokkal mélyebb okok húzódnak meg, ezért a megoldás sem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz angolok már havi 2 millió forintot is megadnak egy kamionsofőrnek, a magyar átlag még kelet-európai szinten is alacsonyAngol nyomásra emelkednek a bérek a nyugat-európai országokban, a magyar szint tarthatatlanul versenyképtelen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAnglia után egyszer idehaza is előfordulhat, hogy nem lesz, aki elvigye a benzint a kutakraHosszú évek óta nincs érdemi megoldása a sofőrhiánynak sehol Európában, így Magyarországon sem.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ egyesült államok fuvarozás fuvarozó kamionos kamionsofőr közúti árufuvarozás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.