Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. április 27. 12:07 Élet, Tech

Ne lepődj meg, ha szembe jön egy kamion vezetőfülke nélkül

A jelenleg használt fogalmakkal elég nehéz röviden megnevezni, hogy mi az a szerkezet, amit a fejlesztője, a svéd Einride T-Pod-nak keresztelt. Egy olyan három tengelyes áruszállító pótkocsi ez, amelynek van saját elektromos hajtása, önvezető módon tud menni, de távolról ember is tudja irányítani, ha szükséges. Mintha egy kamionról levágnánk a vezetőfülkét, és a motort beszerelnénk a pótkocsiba.

Vagy másképp ugyanez: egy magától közlekedni képes, 20 tonna áruval megrakható konténer. Az Einride a napokban megállapodott a DB Schenker logisztikai társasággal, hogy ha a svéd közlekedési hatóság megadja a szükséges engedélyeket, akkor az első T-Podokat még idén csatasorba állítják.

A szerkezetek 200 kilométert tudnak megtenni egy feltöltéssel, de a tesztben egyelőre csak a DB Schenker két egymáshoz közeli telephelye között fognak árut szállítani, a dolog igazi érdekessége pedig az, hogy eközben ki fognak hajtani a közutakra is.

Ha véletlenül a svédországi Jönköping felé autózol, és az úton szembe jön egy futurisztikus kinézetű, önmagától közlekedő 20 tonnás konténer, akkor ne lepődj meg.

 

Autonomous mode

Einride (@einrideofficial) által megosztott bejegyzés,

Az önvezető járművek közúti közlekedésbe való beilleszkedése eddig nem minden probléma nélküli. A technológia egyik fellegvárának számító Egyesült Államokban egyelőre csak úgy vehetnek részt ilyen járművek a forgalomban, ha egy szükség esetén beavatkozni képes sofőr is ül a kormány mögött. Nemrég azonban ez sem volt elég ahhoz, hogy egy gyalogost halálra gázoljon egy önvezető módban lévő autó, igaz, az eset pontos körülményei még tisztázatlanok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHalálra gázolt egy gyalogost egy önvezető autó, és ennek messzemenő következményei lehetnekA személyes tragédián túl az iparágnak is katasztrófa ez a baleset.

Önvezető képességekkel ellátott, és ebben a módban lévő Tesla is került már olyan balesetbe, ahol a sofőr életét vesztette, a legnagyobb vita azonban arról folyik, hogy az ilyen járműveket milyen elvek alapján kellene programozni, vagyis hogyan cselekedjenek egy elkerülhetetlen baleset felismerésekor: a vezetőt védjék inkább, vagy a közlekedés egyéb résztvevőit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

Élet Tech elektromos kamion fuvarozás kamion önvezető autó Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2020. július 3. 06:44 Élet

Az otthoni sütés után most mindenki kézműves pékséget akar nyitni

A korábbinál is divatosabb ötlet a mikropékségek nyitása, de túl gyors lett a tempó, és közben a szakértelem visszaszorult.

Torontáli Zoltán
2020. július 1. 17:42 Élet, Világ

Romantikus, környezetvédő, de egyre keresettebb is a vitorlás hajós teherszállítás

Pár álmodozó dolgozik rajta évek óta, de egyre erősebb szubkultúrája van Nyugat-Európában a vitorlás teherhajózásnak, illetve a vitorlással szállított áruk értékesítésének.

Torontáli Zoltán
2020. július 1. 12:47 Élet, Világ

Melyik országnak van a világon a legjobb egészségügyi rendszere?

A válasz nem egyértelmű, attól függ, hogy mit nevezünk jó ellátásnak, de Obama elnök egykori tanácsadója megmondta a véleményét.

Fontos

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.

Torontáli Zoltán
2020. június 30. 11:58 Élet

A járvány számai azt mutatják, hogy nem kell annyit orvoshoz járni, amennyit szoktunk

Visszaesett mindenfajta orvos-beteg találkozás, de a telemedicina még kezdetleges formában is jobban működik, mint amennyire eddig használta a magyar egészségügy.