Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. április 27. 12:07 Élet, Tech

Ne lepődj meg, ha szembe jön egy kamion vezetőfülke nélkül

A jelenleg használt fogalmakkal elég nehéz röviden megnevezni, hogy mi az a szerkezet, amit a fejlesztője, a svéd Einride T-Pod-nak keresztelt. Egy olyan három tengelyes áruszállító pótkocsi ez, amelynek van saját elektromos hajtása, önvezető módon tud menni, de távolról ember is tudja irányítani, ha szükséges. Mintha egy kamionról levágnánk a vezetőfülkét, és a motort beszerelnénk a pótkocsiba.

Vagy másképp ugyanez: egy magától közlekedni képes, 20 tonna áruval megrakható konténer. Az Einride a napokban megállapodott a DB Schenker logisztikai társasággal, hogy ha a svéd közlekedési hatóság megadja a szükséges engedélyeket, akkor az első T-Podokat még idén csatasorba állítják.

A szerkezetek 200 kilométert tudnak megtenni egy feltöltéssel, de a tesztben egyelőre csak a DB Schenker két egymáshoz közeli telephelye között fognak árut szállítani, a dolog igazi érdekessége pedig az, hogy eközben ki fognak hajtani a közutakra is.

Ha véletlenül a svédországi Jönköping felé autózol, és az úton szembe jön egy futurisztikus kinézetű, önmagától közlekedő 20 tonnás konténer, akkor ne lepődj meg.

 

Autonomous mode

Einride (@einrideofficial) által megosztott bejegyzés,

Az önvezető járművek közúti közlekedésbe való beilleszkedése eddig nem minden probléma nélküli. A technológia egyik fellegvárának számító Egyesült Államokban egyelőre csak úgy vehetnek részt ilyen járművek a forgalomban, ha egy szükség esetén beavatkozni képes sofőr is ül a kormány mögött. Nemrég azonban ez sem volt elég ahhoz, hogy egy gyalogost halálra gázoljon egy önvezető módban lévő autó, igaz, az eset pontos körülményei még tisztázatlanok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHalálra gázolt egy gyalogost egy önvezető autó, és ennek messzemenő következményei lehetnekA személyes tragédián túl az iparágnak is katasztrófa ez a baleset.

Önvezető képességekkel ellátott, és ebben a módban lévő Tesla is került már olyan balesetbe, ahol a sofőr életét vesztette, a legnagyobb vita azonban arról folyik, hogy az ilyen járműveket milyen elvek alapján kellene programozni, vagyis hogyan cselekedjenek egy elkerülhetetlen baleset felismerésekor: a vezetőt védjék inkább, vagy a közlekedés egyéb résztvevőit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

Élet Tech elektromos kamion fuvarozás kamion önvezető autó Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2018. november 12. 17:28 Élet, Világ

Soha nem fizettek még annyit kortárs műtárgyért, mint a Medence két alakkal címűért fognak

David Hockney festménye 80 millió dollárért mehet el, és ezzel a legértékesebb műalkotás lehet, amelyet még élő művész jegyez.

Rigó Anita
2018. november 12. 16:13 Állam, Élet

Magyarországon egy apa nem lehet annyira családcentrikus, hogy otthon maradjon a gyerekkel

Nálunk még most is nagyon erős a hagyományos kenyérkereső apai szerep támogatottsága, Németországban viszont más a helyzet.

Hajdu Miklós
2018. november 11. 13:26 Élet

Az iskolázottság meghatározza azt is, hogy teszünk-e a klímaváltozás ellen

Vannak olyan csoportok a magyar társadalomban, amelyekben különösen alacsony a klímaváltozás iránti személyes felelősségérzet, pedig egyre inkább szükség van az alulról jövő kezdeményezésekre a felmelegedés elleni fellépésben,

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.