Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. április 27. 12:07 Élet, Tech

Ne lepődj meg, ha szembe jön egy kamion vezetőfülke nélkül

A jelenleg használt fogalmakkal elég nehéz röviden megnevezni, hogy mi az a szerkezet, amit a fejlesztője, a svéd Einride T-Pod-nak keresztelt. Egy olyan három tengelyes áruszállító pótkocsi ez, amelynek van saját elektromos hajtása, önvezető módon tud menni, de távolról ember is tudja irányítani, ha szükséges. Mintha egy kamionról levágnánk a vezetőfülkét, és a motort beszerelnénk a pótkocsiba.

Vagy másképp ugyanez: egy magától közlekedni képes, 20 tonna áruval megrakható konténer. Az Einride a napokban megállapodott a DB Schenker logisztikai társasággal, hogy ha a svéd közlekedési hatóság megadja a szükséges engedélyeket, akkor az első T-Podokat még idén csatasorba állítják.

A szerkezetek 200 kilométert tudnak megtenni egy feltöltéssel, de a tesztben egyelőre csak a DB Schenker két egymáshoz közeli telephelye között fognak árut szállítani, a dolog igazi érdekessége pedig az, hogy eközben ki fognak hajtani a közutakra is.

Ha véletlenül a svédországi Jönköping felé autózol, és az úton szembe jön egy futurisztikus kinézetű, önmagától közlekedő 20 tonnás konténer, akkor ne lepődj meg.

 

Autonomous mode

Einride (@einrideofficial) által megosztott bejegyzés,

Az önvezető járművek közúti közlekedésbe való beilleszkedése eddig nem minden probléma nélküli. A technológia egyik fellegvárának számító Egyesült Államokban egyelőre csak úgy vehetnek részt ilyen járművek a forgalomban, ha egy szükség esetén beavatkozni képes sofőr is ül a kormány mögött. Nemrég azonban ez sem volt elég ahhoz, hogy egy gyalogost halálra gázoljon egy önvezető módban lévő autó, igaz, az eset pontos körülményei még tisztázatlanok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHalálra gázolt egy gyalogost egy önvezető autó, és ennek messzemenő következményei lehetnekA személyes tragédián túl az iparágnak is katasztrófa ez a baleset.

Önvezető képességekkel ellátott, és ebben a módban lévő Tesla is került már olyan balesetbe, ahol a sofőr életét vesztette, a legnagyobb vita azonban arról folyik, hogy az ilyen járműveket milyen elvek alapján kellene programozni, vagyis hogyan cselekedjenek egy elkerülhetetlen baleset felismerésekor: a vezetőt védjék inkább, vagy a közlekedés egyéb résztvevőit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

Élet Tech elektromos kamion fuvarozás kamion önvezető autó Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Rigó Anita
2018. szeptember 19. 14:40 Élet

A női befektetők kevesebbet pánikolnak, mint a férfiak

Amikor a piacok nagyot esnek, a nők józanabbul reagálnak.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 17:17 Élet, Világ

Elmaradó fizetés, 16 órás munkanap, palackba pisilés és félelem – így működik az Amazon házhoz szállítása

Az alvállalkozókon óriási a nyomás, a futárok sokszor embertelen körülmények között dolgoznak.

Jandó Zoltán
2018. szeptember 18. 10:36 Élet

Nagyon valószínű, hogy nem akarsz örökké élni

A britek nagyjából fele megelégedne az egyébként nem teljesen elérhetetlen 110 éves korral, sőt, 40 százalékuk a százat sem szeretné megünnepelni.

Fontos

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 06:53 Élet

A matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodat

Nincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.