Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 19. 21:16 Élet, Tech

Halálra gázolt egy gyalogost egy önvezető autó, és ennek messzemenő következményei lehetnek

Bekövetkezett az, amire az autóipari és technológiai cégek vezető fejlesztői csak a legrosszabb rémálmaikban gondoltak. Egy önvezető autó elütött egy gyalogost az amerikai Arizona állam Tempe nevű városában, és az áldozat belehalt a sérüléseibe.

Az első hírek szerint biztosnak tűnik, hogy az autó önvezető módban közlekedett a baleset bekövetkeztekor, ami persze a szerencsétlenül járt nő szempontjából sajnos már tökéletesen mindegy, az autóipar jövője szempontjából azonban súlyos következményei lehetnek. Az első jelek ugyanis arra utalnak, hogy a technológia nem működött tökéletesen, mégis éles tesztben futott.

Az autó az Uber egyik tesztkocsija, egy városi terepjáró modell, amely az úton keresztben átkelő gyalogost ütötte el, és további fontos körülmény lehet, hogy a baleset zebrán kívül történt. Az önvezető autó (emberi) sofőrrel együtt vett részt a közlekedésben, a kocsi kormánya mögött ott ült egy ember, pont azért, hogy hasonló esetben be tudjon avatkozni. Az ügyben vizsgálat indult, amelynek célja kell hogy legyen az is, hogy a vészhelyzetre odaültetett sofőr szerepét és esetleges felelősségét megállapítsa.

Az Uber azonnal felfüggesztette az összes folyamatban lévő önvezető autós tesztjét, a technológiába vetett eddig is törékeny bizalom azonban vélhetően ezzel az esettel egészen súlyos mélyütést kapott.

Arizona, amely szabályozás szempontjából a legmegengedőbb az önvezető autóknál, már olyan kísérleteket is engedélyezett a Google anyavállalatához tartozó Waymónak, amelyeknél nincs emberi sofőr az autóban, és áprilistól Kalifornia is hasonló engedélyek kiadását tervezte. Egyelőre nem tudni, hogy milyen szabálymódosításokat hoznak a mostani eset után, de nem lenne meglepő, ha minden hasonló próbát lefújnának, legalább addig, amíg pontosan ki nem derül, hogy mi történt Arizonában.

Fontos lesz annak megállapítása, hogy a gyalogos olyan gyorsan és váratlanul lépett-e az autó elé, hogy az fizikailag már képtelen volt megállni, vagy a kocsi szenzorai nem működtek megfelelően. Ha az előbbi eset történt, és a baleset a gyalogos hibájából lett elkerülhetetlen, akkor is fel fognak erősödni azok a (jogos) hangok, amelyek szerint sem etikai sem jogi szempontból nincs rendezve az a klasszikus kérdés, hogy egy elkerülhetetlen balesetben mire kell programozni az autókat. Arra, hogy az utasukat védjék, vagy arra, hogy a legkisebb emberi sérülést okozzák. A kettő ugyanis nem mindig fedi egymást, és a szoftvernek adott esetben lehet választási lehetősége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa mutogatsz egy önvezető autónak, honnan fogja tudni, hogy mit akarsz?Az úton csak úgy lehet jól boldogulni, ha a sofőrök értik a gesztusnyelvet. Ha egy robot nem tudja ezt megtanulni, akkor az önvezető autó egy forgalmas kereszteződésből soha nem fog kikeveredni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Tech Arizona autó baleset gyalogos halálos baleset önvezető autó uber Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.