Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 19. 21:16 Élet, Tech

Halálra gázolt egy gyalogost egy önvezető autó, és ennek messzemenő következményei lehetnek

Bekövetkezett az, amire az autóipari és technológiai cégek vezető fejlesztői csak a legrosszabb rémálmaikban gondoltak. Egy önvezető autó elütött egy gyalogost az amerikai Arizona állam Tempe nevű városában, és az áldozat belehalt a sérüléseibe.

Az első hírek szerint biztosnak tűnik, hogy az autó önvezető módban közlekedett a baleset bekövetkeztekor, ami persze a szerencsétlenül járt nő szempontjából sajnos már tökéletesen mindegy, az autóipar jövője szempontjából azonban súlyos következményei lehetnek. Az első jelek ugyanis arra utalnak, hogy a technológia nem működött tökéletesen, mégis éles tesztben futott.

Az autó az Uber egyik tesztkocsija, egy városi terepjáró modell, amely az úton keresztben átkelő gyalogost ütötte el, és további fontos körülmény lehet, hogy a baleset zebrán kívül történt. Az önvezető autó (emberi) sofőrrel együtt vett részt a közlekedésben, a kocsi kormánya mögött ott ült egy ember, pont azért, hogy hasonló esetben be tudjon avatkozni. Az ügyben vizsgálat indult, amelynek célja kell hogy legyen az is, hogy a vészhelyzetre odaültetett sofőr szerepét és esetleges felelősségét megállapítsa.

Az Uber azonnal felfüggesztette az összes folyamatban lévő önvezető autós tesztjét, a technológiába vetett eddig is törékeny bizalom azonban vélhetően ezzel az esettel egészen súlyos mélyütést kapott.

Arizona, amely szabályozás szempontjából a legmegengedőbb az önvezető autóknál, már olyan kísérleteket is engedélyezett a Google anyavállalatához tartozó Waymónak, amelyeknél nincs emberi sofőr az autóban, és áprilistól Kalifornia is hasonló engedélyek kiadását tervezte. Egyelőre nem tudni, hogy milyen szabálymódosításokat hoznak a mostani eset után, de nem lenne meglepő, ha minden hasonló próbát lefújnának, legalább addig, amíg pontosan ki nem derül, hogy mi történt Arizonában.

Fontos lesz annak megállapítása, hogy a gyalogos olyan gyorsan és váratlanul lépett-e az autó elé, hogy az fizikailag már képtelen volt megállni, vagy a kocsi szenzorai nem működtek megfelelően. Ha az előbbi eset történt, és a baleset a gyalogos hibájából lett elkerülhetetlen, akkor is fel fognak erősödni azok a (jogos) hangok, amelyek szerint sem etikai sem jogi szempontból nincs rendezve az a klasszikus kérdés, hogy egy elkerülhetetlen balesetben mire kell programozni az autókat. Arra, hogy az utasukat védjék, vagy arra, hogy a legkisebb emberi sérülést okozzák. A kettő ugyanis nem mindig fedi egymást, és a szoftvernek adott esetben lehet választási lehetősége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa mutogatsz egy önvezető autónak, honnan fogja tudni, hogy mit akarsz?Az úton csak úgy lehet jól boldogulni, ha a sofőrök értik a gesztusnyelvet. Ha egy robot nem tudja ezt megtanulni, akkor az önvezető autó egy forgalmas kereszteződésből soha nem fog kikeveredni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

Élet Tech Arizona autó baleset gyalogos halálos baleset önvezető autó uber Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Rigó Anita
2018. szeptember 19. 14:40 Élet

A női befektetők kevesebbet pánikolnak, mint a férfiak

Amikor a piacok nagyot esnek, a nők józanabbul reagálnak.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 17:17 Élet, Világ

Elmaradó fizetés, 16 órás munkanap, palackba pisilés és félelem – így működik az Amazon házhoz szállítása

Az alvállalkozókon óriási a nyomás, a futárok sokszor embertelen körülmények között dolgoznak.

Jandó Zoltán
2018. szeptember 18. 10:36 Élet

Nagyon valószínű, hogy nem akarsz örökké élni

A britek nagyjából fele megelégedne az egyébként nem teljesen elérhetetlen 110 éves korral, sőt, 40 százalékuk a százat sem szeretné megünnepelni.

Fontos

2018. szeptember 19. 06:53 Állam

Ezermilliárdos kaland lehet a varsói gyorsvasút magyar szakasza

Új pályára lesz szükség, ha a varsói gyorsvasút magyar szakaszát 250 km/óránál nagyobb sebességre akarják építeni. A költség 1100 milliárd forint körül lehet.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 06:53 Élet

A matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodat

Nincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.