Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. október 3. 17:27 Tech

Miért nincsenek még mindig sehol az önvezető autók?

2021 novembere van, hogy néz ki a világ? – tette fel a kérdést a The Verge amerikai magazin 2016 novemberében Anthony Foxx akkori közlekedési miniszternek. Foxx azt mondta, 2021-ben az önvezető autók országszerte elterjedtek lesznek, olyan módon, amit ma (akkor) el sem tudunk képzelni. „A családok kimennek a házuk elé az utcára, hívnak egy autót, amely elviszi őket munkába vagy iskolába” – mondta, majd hozzátette, hogy az ő lánya 16 éves lesz 2021-ben, de szerinte ő már nem fog jogosítványt szerezni, mert az autózást csak szolgáltatásként fogja igénybe venni.

Az ehhez hasonló jövendölések az elmúlt öt évben egyáltalán nem voltak ritkák, az autóipar az elektromos hajtás mellett az önvezetés gyors elterjedését sulykolta, különösen 2016-17 körül, amikor a technológia eljutott arra a szintre, hogy az első komolyabb önvezető kísérletezések általánossá váltak. Ma már azonban látszik, hogy ezek sokkal inkább optimista, mint reális előrejelzések voltak. A veszélyeket pedig sajnos jól mutatta az első, tesztelés közben történt halálos baleset 2018 márciusában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHirtelen elkezdték mondogatni, hogy nem elég fejlettek az önvezető autókA halálos gázolás után felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint a technológia még nem elég érett az éles alkalmazásra.

Ahogy a Vox írja, a nagy felhajtásba az autógyártók és az Uberhez hasonló platformgazdasági cégek mellett a várostervezők is igyekeztek beszállni, olyan településeket vizionáltak, amelyekben nincsenek lámpák, az önvezető autók egymással kommunikálnak, nem parkolnak a belvárosokban, és a dugók mellett gyakorlatilag a közúti balesetek is megszűnnek. (Bár ehhez megfelelő szabályozás is kell.)

Mindez továbbra sem elképzelhetetlen, 2020 végén azonban már tisztán látszik, hogy jóval később lehet belőle valóság, mint ahogy korábban várták. Az autóvezetés még a fejlett világ lakossága számára sem változott meg alapvetően, annak ellenére sem, hogy az új autókban egyre több az intelligens vezetéstámogató eszköz.

Az önvezetés elterjedéséhez jóval több problémát kell megoldani, mint eddig, a neheze még csak most jön. A legnagyobb akadályt az okozza, hogy az embert nem lehet kiiktatni a rendszerből, a gép és az ember közötti kommunikáció pedig alaposan feladja a leckét a mérnököknek. Ha hirtelen kizárólag csak önvezető gépek járnának az utakon, egyszerűbb lenne menedzselni a közlekedést, ám amíg emberi sofőrök is vannak, addig kénytelenek egymással is kommunikálni. Márpedig most úgy tűnik, hogy az emberek még elég sokáig fognak autókat vezetni, a gépekkel párhuzamosan.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa mutogatsz egy önvezető autónak, honnan fogja tudni, hogy mit akarsz?Az úton csak úgy lehet jól boldogulni, ha a sofőrök értik a gesztusnyelvet. Ha egy robot nem tudja ezt megtanulni, akkor az önvezető autó egy forgalmas kereszteződésből soha nem fog kikeveredni.

A Vox szerint további nagy probléma, hogy a technológia a kezdeti ugrásszerű fejlődés ellenére még mindig nem tökéletes a környezet felismerésében. Egy emberi sofőr jól látja, hogy egy madárcsapat repül át előtte az úton, amelyet nem szeretne elütni, vagy csak falevelek hullanak, amelyek nem tesznek kárt a járműben. Az önvezető autó érzékelője azonban az ehhez hasonló, egyszerűbbnek látszó helyzeteket is képes összekeverni.

A realitás ma az, hogy néhány kísérleti önvezető autó fut az utakon, és a fejlesztések nem arra utalnak, hogy gyorsan és széles körben elterjedhetnek. Az önvezetéshez jelenleg rendkívül részletes és állandóan frissített környezeti térképek kellenek, és ez nagyon behatárolja azt a területet, amelyen egy autó elvileg kiengedhető lenne élesben a közúti forgalomba (ha meglenne hozzá a szabályozói engedély is).

A Voxnak nyilatkozó szakértők szerint

az önvezető autó a jövő reális lehetősége, de korántsem fog olyan gyorsan elterjedni, mint korábban gondolták.

Szükség van arra, hogy az autókban alkalmazott technológia öntanuló legyen, hogy fel tudja térképezni és előre meg tudja jósolni magának, hogy a sofőrök és az autók hogyan viselkednek a különböző közlekedési szituációkban. Az sem ártana, ha egy nagyon megbízható távközlési hátteret tehetnének az egyébként offline is működő rendszerek mögé, ezt talán az 5G széleskörű kiépítése biztosíthatja.

A koronavírus-járvány viszont egyértelműen késleltetheti az önvezetést, ha a felhasználók egészségügyi megfontolásokból elfordulnak az autómegosztástól. A saját autó feladása ugyanis az önvezetés köré épülő üzleti modellek egyik központi eleme, de ezt most valószínűleg alaposan át kell írni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech autó autóvezetés előrejelzés közlekedés önvezetés sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.