Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. október 3. 17:27 Tech

Miért nincsenek még mindig sehol az önvezető autók?

2021 novembere van, hogy néz ki a világ? – tette fel a kérdést a The Verge amerikai magazin 2016 novemberében Anthony Foxx akkori közlekedési miniszternek. Foxx azt mondta, 2021-ben az önvezető autók országszerte elterjedtek lesznek, olyan módon, amit ma (akkor) el sem tudunk képzelni. „A családok kimennek a házuk elé az utcára, hívnak egy autót, amely elviszi őket munkába vagy iskolába” – mondta, majd hozzátette, hogy az ő lánya 16 éves lesz 2021-ben, de szerinte ő már nem fog jogosítványt szerezni, mert az autózást csak szolgáltatásként fogja igénybe venni.

Az ehhez hasonló jövendölések az elmúlt öt évben egyáltalán nem voltak ritkák, az autóipar az elektromos hajtás mellett az önvezetés gyors elterjedését sulykolta, különösen 2016-17 körül, amikor a technológia eljutott arra a szintre, hogy az első komolyabb önvezető kísérletezések általánossá váltak. Ma már azonban látszik, hogy ezek sokkal inkább optimista, mint reális előrejelzések voltak. A veszélyeket pedig sajnos jól mutatta az első, tesztelés közben történt halálos baleset 2018 márciusában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHirtelen elkezdték mondogatni, hogy nem elég fejlettek az önvezető autókA halálos gázolás után felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint a technológia még nem elég érett az éles alkalmazásra.

Ahogy a Vox írja, a nagy felhajtásba az autógyártók és az Uberhez hasonló platformgazdasági cégek mellett a várostervezők is igyekeztek beszállni, olyan településeket vizionáltak, amelyekben nincsenek lámpák, az önvezető autók egymással kommunikálnak, nem parkolnak a belvárosokban, és a dugók mellett gyakorlatilag a közúti balesetek is megszűnnek. (Bár ehhez megfelelő szabályozás is kell.)

Mindez továbbra sem elképzelhetetlen, 2020 végén azonban már tisztán látszik, hogy jóval később lehet belőle valóság, mint ahogy korábban várták. Az autóvezetés még a fejlett világ lakossága számára sem változott meg alapvetően, annak ellenére sem, hogy az új autókban egyre több az intelligens vezetéstámogató eszköz.

Az önvezetés elterjedéséhez jóval több problémát kell megoldani, mint eddig, a neheze még csak most jön. A legnagyobb akadályt az okozza, hogy az embert nem lehet kiiktatni a rendszerből, a gép és az ember közötti kommunikáció pedig alaposan feladja a leckét a mérnököknek. Ha hirtelen kizárólag csak önvezető gépek járnának az utakon, egyszerűbb lenne menedzselni a közlekedést, ám amíg emberi sofőrök is vannak, addig kénytelenek egymással is kommunikálni. Márpedig most úgy tűnik, hogy az emberek még elég sokáig fognak autókat vezetni, a gépekkel párhuzamosan.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa mutogatsz egy önvezető autónak, honnan fogja tudni, hogy mit akarsz?Az úton csak úgy lehet jól boldogulni, ha a sofőrök értik a gesztusnyelvet. Ha egy robot nem tudja ezt megtanulni, akkor az önvezető autó egy forgalmas kereszteződésből soha nem fog kikeveredni.

A Vox szerint további nagy probléma, hogy a technológia a kezdeti ugrásszerű fejlődés ellenére még mindig nem tökéletes a környezet felismerésében. Egy emberi sofőr jól látja, hogy egy madárcsapat repül át előtte az úton, amelyet nem szeretne elütni, vagy csak falevelek hullanak, amelyek nem tesznek kárt a járműben. Az önvezető autó érzékelője azonban az ehhez hasonló, egyszerűbbnek látszó helyzeteket is képes összekeverni.

A realitás ma az, hogy néhány kísérleti önvezető autó fut az utakon, és a fejlesztések nem arra utalnak, hogy gyorsan és széles körben elterjedhetnek. Az önvezetéshez jelenleg rendkívül részletes és állandóan frissített környezeti térképek kellenek, és ez nagyon behatárolja azt a területet, amelyen egy autó elvileg kiengedhető lenne élesben a közúti forgalomba (ha meglenne hozzá a szabályozói engedély is).

A Voxnak nyilatkozó szakértők szerint

az önvezető autó a jövő reális lehetősége, de korántsem fog olyan gyorsan elterjedni, mint korábban gondolták.

Szükség van arra, hogy az autókban alkalmazott technológia öntanuló legyen, hogy fel tudja térképezni és előre meg tudja jósolni magának, hogy a sofőrök és az autók hogyan viselkednek a különböző közlekedési szituációkban. Az sem ártana, ha egy nagyon megbízható távközlési hátteret tehetnének az egyébként offline is működő rendszerek mögé, ezt talán az 5G széleskörű kiépítése biztosíthatja.

A koronavírus-járvány viszont egyértelműen késleltetheti az önvezetést, ha a felhasználók egészségügyi megfontolásokból elfordulnak az autómegosztástól. A saját autó feladása ugyanis az önvezetés köré épülő üzleti modellek egyik központi eleme, de ezt most valószínűleg alaposan át kell írni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

Tech autó autóvezetés előrejelzés közlekedés önvezetés sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2021. január 13. 16:16 Tech

Terjed a vállalatoknál a távolságtartásra sípolással figyelmeztető karkötő

A viselőik túlzott közelségét sípolással és villogással jelző karkötők egyre elterjedtebbek az ipari és szállítmányozási vállalatok körében.

Fabók Bálint
2021. január 4. 12:48 Tech

A verseny torzítása miatt 2,4 milliárd forintra büntették az Emagot Romániában

A Romániában és Magyarországon is piacvezető webáruház algoritmusai hátrébb sorolták a platform külső kereskedőit.

Bucsky Péter
2020. december 31. 11:06 Podcast, Támogatói tartalom, Tech

Az üzleti digitalizáció nagy lehetőség a magyar technológiai startupoknak

A koronavírus járvány kétségtelen legnagyobb nyertese a technológiai szektor. Legalábbis azok az ismert tech-cégek, amelyeknek  részvényeivel tőzsdén kereskednek. Nem olyan egyértelmű azonban a helyzet, ha összességében a technológiai cégek, különösen a startupok helyzetét vizsgáljuk.

Fontos

Fabók Bálint
2021. január 15. 16:32 Vállalat

Csak bolyonganak az emberek a plázákban, még karácsonykor is 50 százalékkal kellett akciózni a boltoknak

A plázák nem ürültek ki, de nagyon kevesen vásárolnak, sok kisebb üzlet bezárt, a nagyobbaknál gyakori, hogy már csak egy ember visz egy műszakot.

Jandó Zoltán
2021. január 15. 06:33 Közélet, Vállalat

Újabb százmilliókkal tömték ki a 2017-es vizes vb-t szervező, azóta csak botrányokat halmozó céget

Az évek óta botrányos körülmények között vergődő vállalatot a harmadik nekifutásra sem sikerült megszüntetni, újabb százmilliókat emésztett fel a működése.

Hajdu Miklós
2021. január 14. 16:32 Adat

Csehország és Szlovákia harmadik hullámot kapott a nyakába, mert az ünnepek előtt lazított

Az óvintézkedések korai lazítása azonnal és drámaian érezteti a hatását a járványgörbéken.