Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. október 3. 17:27 Tech

Miért nincsenek még mindig sehol az önvezető autók?

2021 novembere van, hogy néz ki a világ? – tette fel a kérdést a The Verge amerikai magazin 2016 novemberében Anthony Foxx akkori közlekedési miniszternek. Foxx azt mondta, 2021-ben az önvezető autók országszerte elterjedtek lesznek, olyan módon, amit ma (akkor) el sem tudunk képzelni. „A családok kimennek a házuk elé az utcára, hívnak egy autót, amely elviszi őket munkába vagy iskolába” – mondta, majd hozzátette, hogy az ő lánya 16 éves lesz 2021-ben, de szerinte ő már nem fog jogosítványt szerezni, mert az autózást csak szolgáltatásként fogja igénybe venni.

Az ehhez hasonló jövendölések az elmúlt öt évben egyáltalán nem voltak ritkák, az autóipar az elektromos hajtás mellett az önvezetés gyors elterjedését sulykolta, különösen 2016-17 körül, amikor a technológia eljutott arra a szintre, hogy az első komolyabb önvezető kísérletezések általánossá váltak. Ma már azonban látszik, hogy ezek sokkal inkább optimista, mint reális előrejelzések voltak. A veszélyeket pedig sajnos jól mutatta az első, tesztelés közben történt halálos baleset 2018 márciusában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHirtelen elkezdték mondogatni, hogy nem elég fejlettek az önvezető autókA halálos gázolás után felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint a technológia még nem elég érett az éles alkalmazásra.

Ahogy a Vox írja, a nagy felhajtásba az autógyártók és az Uberhez hasonló platformgazdasági cégek mellett a várostervezők is igyekeztek beszállni, olyan településeket vizionáltak, amelyekben nincsenek lámpák, az önvezető autók egymással kommunikálnak, nem parkolnak a belvárosokban, és a dugók mellett gyakorlatilag a közúti balesetek is megszűnnek. (Bár ehhez megfelelő szabályozás is kell.)

Mindez továbbra sem elképzelhetetlen, 2020 végén azonban már tisztán látszik, hogy jóval később lehet belőle valóság, mint ahogy korábban várták. Az autóvezetés még a fejlett világ lakossága számára sem változott meg alapvetően, annak ellenére sem, hogy az új autókban egyre több az intelligens vezetéstámogató eszköz.

Az önvezetés elterjedéséhez jóval több problémát kell megoldani, mint eddig, a neheze még csak most jön. A legnagyobb akadályt az okozza, hogy az embert nem lehet kiiktatni a rendszerből, a gép és az ember közötti kommunikáció pedig alaposan feladja a leckét a mérnököknek. Ha hirtelen kizárólag csak önvezető gépek járnának az utakon, egyszerűbb lenne menedzselni a közlekedést, ám amíg emberi sofőrök is vannak, addig kénytelenek egymással is kommunikálni. Márpedig most úgy tűnik, hogy az emberek még elég sokáig fognak autókat vezetni, a gépekkel párhuzamosan.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa mutogatsz egy önvezető autónak, honnan fogja tudni, hogy mit akarsz?Az úton csak úgy lehet jól boldogulni, ha a sofőrök értik a gesztusnyelvet. Ha egy robot nem tudja ezt megtanulni, akkor az önvezető autó egy forgalmas kereszteződésből soha nem fog kikeveredni.

A Vox szerint további nagy probléma, hogy a technológia a kezdeti ugrásszerű fejlődés ellenére még mindig nem tökéletes a környezet felismerésében. Egy emberi sofőr jól látja, hogy egy madárcsapat repül át előtte az úton, amelyet nem szeretne elütni, vagy csak falevelek hullanak, amelyek nem tesznek kárt a járműben. Az önvezető autó érzékelője azonban az ehhez hasonló, egyszerűbbnek látszó helyzeteket is képes összekeverni.

A realitás ma az, hogy néhány kísérleti önvezető autó fut az utakon, és a fejlesztések nem arra utalnak, hogy gyorsan és széles körben elterjedhetnek. Az önvezetéshez jelenleg rendkívül részletes és állandóan frissített környezeti térképek kellenek, és ez nagyon behatárolja azt a területet, amelyen egy autó elvileg kiengedhető lenne élesben a közúti forgalomba (ha meglenne hozzá a szabályozói engedély is).

A Voxnak nyilatkozó szakértők szerint

az önvezető autó a jövő reális lehetősége, de korántsem fog olyan gyorsan elterjedni, mint korábban gondolták.

Szükség van arra, hogy az autókban alkalmazott technológia öntanuló legyen, hogy fel tudja térképezni és előre meg tudja jósolni magának, hogy a sofőrök és az autók hogyan viselkednek a különböző közlekedési szituációkban. Az sem ártana, ha egy nagyon megbízható távközlési hátteret tehetnének az egyébként offline is működő rendszerek mögé, ezt talán az 5G széleskörű kiépítése biztosíthatja.

A koronavírus-járvány viszont egyértelműen késleltetheti az önvezetést, ha a felhasználók egészségügyi megfontolásokból elfordulnak az autómegosztástól. A saját autó feladása ugyanis az önvezetés köré épülő üzleti modellek egyik központi eleme, de ezt most valószínűleg alaposan át kell írni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

Tech autó autóvezetés előrejelzés közlekedés önvezetés sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2022. augusztus 15. 09:53 Tech

Ukrajnában építene gyártóüzemet a Bayraktar, sorban állnak az országok a harci drónjukért

Három évre lekötöttek a kapacitások, miközben Törökország folyamatos hintapolitikával egyszerre próbál kedvezni az ukránoknak és az oroszoknak.

Torontáli Zoltán
2022. augusztus 12. 04:34 Élet, Tech

Kapható a boltban, csökkenti a rezsit, de nem használhatod: káosz van az erkélynapelemek körül

Feltehetem? Mi van, ha feljelent a szomszéd? Miért nem engedik Magyarországon, ha máshol egy uniós rendeletre hivatkozva szabad használni?

Pálos Máté
2022. augusztus 10. 09:44 Tech

A gyártókon kívül senkinek sem jó, hogy három év után ki kell dobni a telefont, mégis nehéz változtatni

A nagy márkák többsége jelenleg még azt sem teszi meg, hogy elárulja a termékével kapcsolatban a betervezett életciklust.

Fontos

Debreczeni Anna
2022. augusztus 16. 16:18 Adat, Támogatói tartalom

Őrült verseny folyik az elsősökért a hipermarketek között

Akár tízezer forint alatt is megúszhatjuk az iskolakezdő csomag nagy részét összehasonlításunk szerint, az ilyenkor keresett sztenderd termékek pár tíz- esetleg százforintos különbséggel kaphatók, és nagyjából minden második iskolai papír-írószer már most akciós.

Stubnya Bence
2022. augusztus 16. 09:37 Vállalat, Világ

Bill Gates a nukleáris energiára teszi fel a lapjait, egy Magyarországon is termelő akkumulátorgyár már beszállt befektetőként

250 millió dollárt fektet a Magyarországon Komáromban és hamarosan Iváncsán is gyártó SK csoport a kisméretű moduláris reaktorokat fejlesztő cégbe.

Hajdu Miklós
2022. augusztus 15. 17:15 Adat

Egész másként értékelik a gazdasági helyzetet a cégek és a háztartások

A lakosságot és a vállalatokat jellemző konjunktúramutatók alakulása a 2006-os megszorítások időszakára emlékeztet.