Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 8. 15:12 Tech, Világ

Olyan tárgynak nézte az önvezető autó a gyalogost, amelyen áthajthat, ezért gázolta halálra

Az Information értesülései szerint megvan, hogy miért gázolt halálra egy gyalogost egy önvezető autó márciusban az Egyesült Államokban, Arizona államban.

A lap szerint az autót önvezető módban tesztelő Uber, amely az eset után belső vizsgálatot is indított az ügyben, szinte biztos abban, hogy a balesetet a jármű érzékelő szoftverének rossz beállítása okozta.

Az egyik alapkérdés végig az volt, hogy az önvezető autó nem érzékelte a gyalogost, vagy érzékelte, de valamiért mégis elütötte. Most úgy tűnik, hogy az utóbbi verzióról volt szó, ami azért is tűnik megalapozottnak, mert az érzékelőket fejlesztő beszállító korábban már jelezte, szerinte a rendszere olyan fejlett, hogy lehetetlen, hogy ne vegyen észre mindent az úton.

Az Uber szerint az autó szoftvere döntött úgy, hogy átgázol a gyalogoson, és azért tette ezt, mert az embert olyan tárgynak nézte, amely miatt nem kell megállnia.

Ennek az érzékelés utáni döntési mechanizmusnak az érzékenysége egy szoftveres beállítás kérdése, a funkcióra pedig azért van szükség, hogy ha például egy nejlonzacskót fúj a szél az autó útjába, akkor ne blokkoljon le, hanem nyugodtan hajtson át rajta.

Az érzékenység tehát nem volt jól beállítva, amit pedig valószínűleg az indokolhatott, hogy az út során többek között az utazási komfortot tesztelte az Uber. Az önvezető autók egyelőre nem arról híresek, hogy olyan simán vezetnek, mint egy emberi sofőr, ugyanis gyakran a fékre lépnek, fals riasztások miatt. Az ilyen eseteket a mérnökök fals pozitív esetnek nevezik, és azon dolgoznak, hogy ezeket minél jobban kivédjék.

Az arizonai balesetnél az előírásoknak megfelelően egy ember ült a kormány mögött egész úton, akinek többek között az volt a feladata, hogy vészhelyzetben beavatkozzon. Hogy ez miért nem sikerült időben, az továbbra is nyitott kérdés, az esetről készült felvételek azonban arra engednek következtetni, hogy a sofőr az adott pillanatban nem figyelte az utat.

Tech Világ autó baleset gázolás önvezető autó szoftverhiba uber Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Rigó Anita
2018. november 6. 12:26 Tech

A bitcoin-bányászat több mint kétszer annyi energiát fogyaszt, mint az aranyé

Ez az első tanulmány, ami a dollárérték alapján vizsgálja az előállítás energia költségét.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.

Bucsky Péter
2018. november 9. 07:02 Állam

Magyarország az egyik legnagyobb vesztese a multik transzferár-trükkjeinek

Sok ország segíti a multikat az adófizetés minimalizálásában, hazánk a társasági adó ötödét bukhatja emiatt. A nagy transzferár-trükk, második rész.