Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 8. 15:12 Tech, Világ

Olyan tárgynak nézte az önvezető autó a gyalogost, amelyen áthajthat, ezért gázolta halálra

Az Information értesülései szerint megvan, hogy miért gázolt halálra egy gyalogost egy önvezető autó márciusban az Egyesült Államokban, Arizona államban.

A lap szerint az autót önvezető módban tesztelő Uber, amely az eset után belső vizsgálatot is indított az ügyben, szinte biztos abban, hogy a balesetet a jármű érzékelő szoftverének rossz beállítása okozta.

Az egyik alapkérdés végig az volt, hogy az önvezető autó nem érzékelte a gyalogost, vagy érzékelte, de valamiért mégis elütötte. Most úgy tűnik, hogy az utóbbi verzióról volt szó, ami azért is tűnik megalapozottnak, mert az érzékelőket fejlesztő beszállító korábban már jelezte, szerinte a rendszere olyan fejlett, hogy lehetetlen, hogy ne vegyen észre mindent az úton.

Az Uber szerint az autó szoftvere döntött úgy, hogy átgázol a gyalogoson, és azért tette ezt, mert az embert olyan tárgynak nézte, amely miatt nem kell megállnia.

Ennek az érzékelés utáni döntési mechanizmusnak az érzékenysége egy szoftveres beállítás kérdése, a funkcióra pedig azért van szükség, hogy ha például egy nejlonzacskót fúj a szél az autó útjába, akkor ne blokkoljon le, hanem nyugodtan hajtson át rajta.

Az érzékenység tehát nem volt jól beállítva, amit pedig valószínűleg az indokolhatott, hogy az út során többek között az utazási komfortot tesztelte az Uber. Az önvezető autók egyelőre nem arról híresek, hogy olyan simán vezetnek, mint egy emberi sofőr, ugyanis gyakran a fékre lépnek, fals riasztások miatt. Az ilyen eseteket a mérnökök fals pozitív esetnek nevezik, és azon dolgoznak, hogy ezeket minél jobban kivédjék.

Az arizonai balesetnél az előírásoknak megfelelően egy ember ült a kormány mögött egész úton, akinek többek között az volt a feladata, hogy vészhelyzetben beavatkozzon. Hogy ez miért nem sikerült időben, az továbbra is nyitott kérdés, az esetről készült felvételek azonban arra engednek következtetni, hogy a sofőr az adott pillanatban nem figyelte az utat.

Tech Világ autó baleset gázolás önvezető autó szoftverhiba uber Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2021. június 17. 10:48 Támogatói tartalom, Tech

Fogyasztói igényekre kell szabni a céges informatikát, akár néhány nap alatt

A pénzügyi vezetők az olcsóbb költségek, a marketingesek a sokkal rövidebb termékfejlesztés miatt szeretik a felhő alapú informatikát.

Mit hoz az ipar 4.0 a magyar gyárakba?

Az ipar 4.0 lehet felzárkózási lehetőség, ugyanakkor felnagyítja az innovációs hiányosságokat, a robotizáció pedig fokozza a munkaerőpiaci kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2021. június 13. 11:46 Tech

A világ legrosszabb autójának egyre nagyobb a rajongótábora

Nem a Trabantról van szó, hanem az Amerikában egykor forgalmazott Yugóról, amelynek jellegzetesen önironikus reneszánsza alakult ki.

Fontos

Fabók Bálint
2021. június 17. 06:23 Élet, Vállalat

Belefáradtak a multis és a gyári munkába, létrehoztak egy példamutató biogazdaságot

Hosszú évek munkájával hozták létre a permakultúrás tanyát a Vértes dombjai között, főleg szörpök készítéséből élnek meg.

Avatar
2021. június 16. 17:05 Világ

Megrengeti a világunkat, ha a koronavírus egy kínai laborból szabadult el?

Szakértő szerzőnk hat pontban foglalja össze, mit várhatunk a laborelmélet beigazolódásának következményeként.

Mészáros R. Tamás
2021. június 16. 05:55 Világ

A világ tart tőle, pedig a közgazdászok szerint a kínai innováció lassú

Bár a Huawei, a kínai űrprogram vagy a digitális jüan világszínvonalú technológiát sejtet, mélyebb elemzések szerint a kínai termelékenységnövekedés megtorpant - pont, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.