Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 25. 10:54 Tech, Világ

A gyalogost gázoló önvezető autó időben fékezhetett volna, de nem engedték neki

Március 18-án este 10 óra előtt két perccel az Uber önvezető módban lévő autója halálra gázolt egy nőt az Egyesült Államokban, aki éppen a biciklijét tolta át az úton. Amint arról mi is beszámoltunk, a technológia nem hibázott az esetnél, a szenzorok időben észlelték a gyalogost, ráadásul az autóban egy sofőr is ült, mégsem tudott időben megállni az autó. Hogy mi történt pontosan, arra a most megjelent előzetes hatósági jelentésből lehet következtetni.

A biciklit toló gyalogost az autó az ütközés előtt 6 másodperccel észlelte. Ebben a pillanatban a Volvo 69 km/órás sebességgel ment az úton, és a szakértői becslések szerint 3 másodperc alatt meg tudott volna állni, ha fékez. Ráadásul ezt a modellt a svéd gyártó elég sok biztonsági extrával szerelte fel, többek között automatikus vészfék asszisztens is volt benne. Miért nem állt meg mégsem az autó?

Azért, mert a tesztet végző Uber kikapcsolta a gyári funkciót. Az önvezető képességet az autón azzal érték el, hogy kamerákat tettek rá, szenzorokat építettek bele, és új vezérléssel is ellátták, ennek részeként természetesen a gyári beállításokhoz is hozzányúltak, és úgy döntöttek, hogy nem az eredeti vészfék asszisztenst fogják használni.

Ennek pedig elsősorban kényelmi okai voltak, az önvezető módban lévő autók ugyanis sokszor feleslegesen vészfékeznek, olyan dolgokra is reagálnak, amelyekre az emberi sofőr nem, így összességében rontják az utazási élményt.

Az autó szenzorai 6 másodperccel a baleset előtt először azonosíthatatlan tárgynak vélték a biciklijét toló gyalogost, majd járműnek, később pedig biciklisnek, de a szoftver még ekkor sem tudta pontosan megjósolni, hogy hogyan mozog, egyáltalán melyik irányba halad. A rendszer ezért nem tudta idejekorán eldönteni, hogy kell-e fékezni vagy sem.

Csak az ütközés előtt 1,3 másodperccel értékelte a szoftver úgy a helyzetet, hogy fékezni kellene.

Az Uber azért is kapcsolta ki a gyári vészféket, mert arra számított, hogy az autóban ülő, de gyakorlatilag nem vezető sofőr szükség esetén közbe tud lépni. Arra azonban nem gondoltak, hogy a sofőrt a rendszer figyelmeztethetné, ha például egy azonosíthatatlan tárgyat lát maga előtt. A vezető pedig csak akkor lépett a fékre, amikor az ütközés már megtörtént.

A Wall Street Journalnek nyilatkozó szakértő szerint ez végzetes tervezési hiba volt. Az autó ugyanis ideális esetben időben meg tudott volna állni, de még akkor is le tudott volna lassulni körülbelül 35-40 km/órás sebességre, ha csak 1,3 másodperccel az ütközés előtt vészfékez, és ezzel talán még az áldozat élete is megmenthető lett volna.

Az önvezető autók tesztelésekor sok esetben két ember ül az autóban, az egyiknek kizárólag az a feladata, hogy az aktuális vezetési adatokat nézi a laptopján, míg a másik a kormány mögött ül, állandóan készen a beavatkozásra. Az Uber azonban nem alkalmazta ezt a módszert.

Tech Világ baleset halálos gázolás önvezető autó uber vészfék Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Rigó Anita
2018. november 16. 16:19 Tech

Zuckerberg tagadja, hogy tudott volna a sorosozó álhírkampányról

A New York Times cikke hatalmas vihart kavart a cég körül, a vezetők igyekeznek magyarázkodni.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Fontos

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.

Jandó Zoltán
2018. november 17. 07:22 Pénz, Piac

Háromszáz milliárdnyi Mészáros-vagyon vált láthatóvá

Hiába estek a Mészáros-részvények, a felcsúti milliárdos nem lett szegényebb. Közel 120 milliárd forintra értékelték az állami megrendelésekkel kipárnázott építőipari cégeit, a Mészáros és Mészáros Kft-t és az R-Kordot.