Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 25. 10:54 Tech, Világ

A gyalogost gázoló önvezető autó időben fékezhetett volna, de nem engedték neki

Március 18-án este 10 óra előtt két perccel az Uber önvezető módban lévő autója halálra gázolt egy nőt az Egyesült Államokban, aki éppen a biciklijét tolta át az úton. Amint arról mi is beszámoltunk, a technológia nem hibázott az esetnél, a szenzorok időben észlelték a gyalogost, ráadásul az autóban egy sofőr is ült, mégsem tudott időben megállni az autó. Hogy mi történt pontosan, arra a most megjelent előzetes hatósági jelentésből lehet következtetni.

A biciklit toló gyalogost az autó az ütközés előtt 6 másodperccel észlelte. Ebben a pillanatban a Volvo 69 km/órás sebességgel ment az úton, és a szakértői becslések szerint 3 másodperc alatt meg tudott volna állni, ha fékez. Ráadásul ezt a modellt a svéd gyártó elég sok biztonsági extrával szerelte fel, többek között automatikus vészfék asszisztens is volt benne. Miért nem állt meg mégsem az autó?

Azért, mert a tesztet végző Uber kikapcsolta a gyári funkciót. Az önvezető képességet az autón azzal érték el, hogy kamerákat tettek rá, szenzorokat építettek bele, és új vezérléssel is ellátták, ennek részeként természetesen a gyári beállításokhoz is hozzányúltak, és úgy döntöttek, hogy nem az eredeti vészfék asszisztenst fogják használni.

Ennek pedig elsősorban kényelmi okai voltak, az önvezető módban lévő autók ugyanis sokszor feleslegesen vészfékeznek, olyan dolgokra is reagálnak, amelyekre az emberi sofőr nem, így összességében rontják az utazási élményt.

Az autó szenzorai 6 másodperccel a baleset előtt először azonosíthatatlan tárgynak vélték a biciklijét toló gyalogost, majd járműnek, később pedig biciklisnek, de a szoftver még ekkor sem tudta pontosan megjósolni, hogy hogyan mozog, egyáltalán melyik irányba halad. A rendszer ezért nem tudta idejekorán eldönteni, hogy kell-e fékezni vagy sem.

Csak az ütközés előtt 1,3 másodperccel értékelte a szoftver úgy a helyzetet, hogy fékezni kellene.

Az Uber azért is kapcsolta ki a gyári vészféket, mert arra számított, hogy az autóban ülő, de gyakorlatilag nem vezető sofőr szükség esetén közbe tud lépni. Arra azonban nem gondoltak, hogy a sofőrt a rendszer figyelmeztethetné, ha például egy azonosíthatatlan tárgyat lát maga előtt. A vezető pedig csak akkor lépett a fékre, amikor az ütközés már megtörtént.

A Wall Street Journalnek nyilatkozó szakértő szerint ez végzetes tervezési hiba volt. Az autó ugyanis ideális esetben időben meg tudott volna állni, de még akkor is le tudott volna lassulni körülbelül 35-40 km/órás sebességre, ha csak 1,3 másodperccel az ütközés előtt vészfékez, és ezzel talán még az áldozat élete is megmenthető lett volna.

Az önvezető autók tesztelésekor sok esetben két ember ül az autóban, az egyiknek kizárólag az a feladata, hogy az aktuális vezetési adatokat nézi a laptopján, míg a másik a kormány mögött ül, állandóan készen a beavatkozásra. Az Uber azonban nem alkalmazta ezt a módszert.

Tech Világ baleset halálos gázolás önvezető autó uber vészfék Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2021. szeptember 13. 12:20 Támogatói tartalom, Tech

Magyar cég fejlesztésével dugók nélkül, balesetmentesen közlekedhetnek a jövő járművei

Az önvezető autók álmát régóta hajszolja az emberiség, de a teljes önvezetés még mindig igen mesze van. Az intelligens közlekedés azonban már a küszöbön áll: már ma is több százezer olyan autó közlekedik az európai utakon, amelyek egymással és az infrastruktúrával is képesek kommunikálni egy új technológiának köszönhetően, amelynek feltételeit majd egy évtizede kezdték el megteremteni.

Bucsky Péter
2021. szeptember 9. 06:04 Tech

Kihal az autókból az egyik legjobb élmény, a kézi sebességváltás – nem egészen környezetbarát módon

Az elektromos autók korszakának igazi kezdetéig nyolc-tíz év maradt, és ez az automata váltók nagy korszaka lehet.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 5. 17:26 Tech

Egészségesebb pirítóst ígérnek a kutatók, de van benne egy csapda

Hamarosan döntened kell egy nagyon érzékeny kérdésben: hajlandó vagy génmódosított búzából készült kenyeret enni, ha a tudomány állása szerint az biztosan egészségesebb?

Fontos

Hajdu Miklós
2021. szeptember 19. 17:03 Adat

Egy órát sem kell utazni, és egészen megváltoznak az életkörülmények az országon belül

Észak-Magyarország több szempontból is az unió egyik legkedvezőtlenebb életkilátásokkal kecsegtető régiója, de más hazai térségekben sem sokkal jobb a helyzet.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 19. 07:11 Adat

Tényleg olcsóbb a Lidl külföldön?

Elvégeztük ugyanazt a nagy bevásárlást egy francia és egy magyar Lidlben, és az eredmény több szempontból is tanulságos lett.

Hobot Péter
2021. szeptember 18. 16:25 Világ

Az arab világ alapjait változtatja meg az afganisztáni kivonulás

A konfliktusok súlypontja a Közel-Keletről Afganisztán felé tolódik, ahol Kína és Pakisztán, illetve India és Irán szövetsége nézhet szembe egymással.