Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. október 21. 08:01 Tech, Világ

Ha nem figyelünk, az önvezető autók nem csökkentik, hanem növelik a dugókat

Érdekes eredményeket hozott az a bostoni kísérlet, amelyben modellezték az önvezető autók és egyéb önvezető közlekedési eszközök elterjedését. Bár a következtetések biztatóak, a Boston Consulting Group (BCG) elemzéséből az is kiderül, hogy nagyon oda kell figyelni a szabályozásnál, mert adott esetben az önvezető technológia előnyei hamar elveszhetnek.

A BCG és a World Economic Forum által végzett bostoni kísérletben a belvárosban vettek mintát arról, hogy milyen járművek mikor, honnan, hova és hogyan jutnak el. Ezt az adatbázist vetítették rá két forgatókönyvre: az első szerint az önvezető járművek használata csak viszonylag lassan terjed el a városban, a második szerint a technológia robbanásszerűen hódítja meg a közlekedést.

Boston azért jó terep még magyar szemmel is a kísérletre, mert viszonylag magas a tömegközlekedők aránya, vagyis ebből a szempontból hasonlít egy európai városhoz. Sajnos azonban a modellből az egyszerűség kedvéért kihagyták a biciklis és a gyalogos közlekedést, ami némileg torzíthat az eredményeken.

Mindenesetre azt találták, hogy míg jelenleg a belvárosi utazások 56 százalékát viszi valamilyen hagyományos tömegközlekedési eszköz, az első, lassabb terjedést feltételező verzióban ez 50, a második verzióban pedig 34 százalékra csökken.

A hagyományos (nem önvezető) autók használata az első verzióban 33-ról 11 százalékra esik, a másodikban eltűnik. A hagyományos taxis utazások aránya 11 százalékról 6-ra esik, a második verzióban ez is eltűnik.

A drasztikusabb terjedési modellnél az utazások 28 százaléka önvezető tömegközlekedési eszközön, 24 százaléka önvezető taxin, 14 százaléka pedig önvezető megosztásos taxin zajlik. Ebben a felállásban 28 százalékkal esik vissza a járművek száma, 30 százalékkal gyorsabban lehet eljutni mindenhova, és drámai módon nem kell parkolni: ez 48 százalékkal zuhan.

Ha azonban ennyire jobb minden mutató, akkor

fennáll annak a veszélye, hogy sokan ötletszerűen kezdnek mindenhova utazni,

még oda is, ahova most azért nem mennek, mert macerás.

Az olcsóbb és kényelmesebb technológia következtében sokan dönthetnek a városi agglomerációba költözés mellett is, ezzel viszont megnövelik a naponta ingázók számát. Így megint megtelnek az utak, és újra kialakulnak a dugók. Ráadásul újabb lendületet adhat a végtelen külvárosok terjedésének.

A másik veszélyt az üresen járó önvezető eszközök jelenthetik, mert ha nincs ingyen a parkolás, akkor az üzemeltetőnek jobban megérheti mozgásban tartani a járműveit. Ez is feleslegesen növeli a forgalmat.

A BCG szerint ezért nagyon meg kell gondolni, hogy az önvezető technológiát milyen szabályok szerint engedik rá az utakra. A városvezetésnek ki kell majd találnia, hogy mi lenne az ideális önvezető-hagyományos mix, és mivel lehet ezt elérni. Az önvezető autók elterjedésének ösztönzése mellett meg kell találni a módját annak , hogy a lakosok ne használják indokolatlanul az eszközöket, és a járművek ne menjenek üresen az utcákon.

Fotó: AFP/Europress

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ Boston Boston Consulting Group önvezető autó world economic forum Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2025. május 14. 05:50 Pénz, Tech

A jelenlegi nukleáris technológia egy üzleti zsákutca

Az atomenergia reneszánszához technológiai áttörés kell, a hagyományos erőművek építésével az államok veszteséges projekteket támogatnak.

Debreczeni Anna
2025. április 28. 10:43 Támogatói tartalom, Tech

Most teljesen ingyen juthatnak saját honlaphoz a vállalkozások, ha gyorsan lépnek

Az állami pályázat 9 milliárd forintos támogatási keretösszegéből már csak 3 milliárd forint maradt, ezért érdemes gyorsan lépniük az érdeklődő cégeknek.

Vermes Nikolett
2025. április 20. 06:48 Élet, Tech

Az online csalók kedvencei a férfiak lettek

Egy friss magyar kutatás szerint másfél év alatt megduplázódott a károsult férfiak aránya, akik a hamis biztonságérzetük miatt sebezhetőbbek, mint a nők. 

Fontos

Jandó Zoltán
2025. május 22. 10:11 Adat

Így gyűjtött össze 3000 milliárdot kilenc NER-üzletember néhány év alatt

Orbán Viktor egy interjúban pár hete azt mondta, hogy nem csak Mészáros Lőrinc és Tiborcz István futott be nagy karriert. Valóban voltak még legalább heten.

Hajdu Miklós
2025. május 22. 06:08 Adat

Sokkal olcsóbbak a romániai ingatlanok, miért akarnak mégis magyar házakat venni?

A román ingatlanpiac a leginkább megfizethető az egész EU-ban, ám az ország nyugati részén nagyon jelentős áremelkedés zajlott le az utóbbi tíz évben.

Avatar
2025. május 21. 16:36 Adat, Közélet

Miért ne tudná saját pénzből emelni a tanárok bérét a kormány?

Az egyetemek felé súlyozta át az oktatási kiadásokat a kormány, ezért lenne nehezebb csak hazai forrásból emelni a közoktatásban dolgozók bérét.