Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. október 21. 08:01 Tech, Világ

Ha nem figyelünk, az önvezető autók nem csökkentik, hanem növelik a dugókat

Érdekes eredményeket hozott az a bostoni kísérlet, amelyben modellezték az önvezető autók és egyéb önvezető közlekedési eszközök elterjedését. Bár a következtetések biztatóak, a Boston Consulting Group (BCG) elemzéséből az is kiderül, hogy nagyon oda kell figyelni a szabályozásnál, mert adott esetben az önvezető technológia előnyei hamar elveszhetnek.

A BCG és a World Economic Forum által végzett bostoni kísérletben a belvárosban vettek mintát arról, hogy milyen járművek mikor, honnan, hova és hogyan jutnak el. Ezt az adatbázist vetítették rá két forgatókönyvre: az első szerint az önvezető járművek használata csak viszonylag lassan terjed el a városban, a második szerint a technológia robbanásszerűen hódítja meg a közlekedést.

Boston azért jó terep még magyar szemmel is a kísérletre, mert viszonylag magas a tömegközlekedők aránya, vagyis ebből a szempontból hasonlít egy európai városhoz. Sajnos azonban a modellből az egyszerűség kedvéért kihagyták a biciklis és a gyalogos közlekedést, ami némileg torzíthat az eredményeken.

Mindenesetre azt találták, hogy míg jelenleg a belvárosi utazások 56 százalékát viszi valamilyen hagyományos tömegközlekedési eszköz, az első, lassabb terjedést feltételező verzióban ez 50, a második verzióban pedig 34 százalékra csökken.

A hagyományos (nem önvezető) autók használata az első verzióban 33-ról 11 százalékra esik, a másodikban eltűnik. A hagyományos taxis utazások aránya 11 százalékról 6-ra esik, a második verzióban ez is eltűnik.

A drasztikusabb terjedési modellnél az utazások 28 százaléka önvezető tömegközlekedési eszközön, 24 százaléka önvezető taxin, 14 százaléka pedig önvezető megosztásos taxin zajlik. Ebben a felállásban 28 százalékkal esik vissza a járművek száma, 30 százalékkal gyorsabban lehet eljutni mindenhova, és drámai módon nem kell parkolni: ez 48 százalékkal zuhan.

Ha azonban ennyire jobb minden mutató, akkor

fennáll annak a veszélye, hogy sokan ötletszerűen kezdnek mindenhova utazni,

még oda is, ahova most azért nem mennek, mert macerás.

Az olcsóbb és kényelmesebb technológia következtében sokan dönthetnek a városi agglomerációba költözés mellett is, ezzel viszont megnövelik a naponta ingázók számát. Így megint megtelnek az utak, és újra kialakulnak a dugók. Ráadásul újabb lendületet adhat a végtelen külvárosok terjedésének.

A másik veszélyt az üresen járó önvezető eszközök jelenthetik, mert ha nincs ingyen a parkolás, akkor az üzemeltetőnek jobban megérheti mozgásban tartani a járműveit. Ez is feleslegesen növeli a forgalmat.

A BCG szerint ezért nagyon meg kell gondolni, hogy az önvezető technológiát milyen szabályok szerint engedik rá az utakra. A városvezetésnek ki kell majd találnia, hogy mi lenne az ideális önvezető-hagyományos mix, és mivel lehet ezt elérni. Az önvezető autók elterjedésének ösztönzése mellett meg kell találni a módját annak , hogy a lakosok ne használják indokolatlanul az eszközöket, és a járművek ne menjenek üresen az utcákon.

Fotó: AFP/Europress

Tech Világ Boston Boston Consulting Group önvezető autó world economic forum Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2021. szeptember 13. 12:20 Támogatói tartalom, Tech

Magyar cég fejlesztésével dugók nélkül, balesetmentesen közlekedhetnek a jövő járművei

Az önvezető autók álmát régóta hajszolja az emberiség, de a teljes önvezetés még mindig igen mesze van. Az intelligens közlekedés azonban már a küszöbön áll: már ma is több százezer olyan autó közlekedik az európai utakon, amelyek egymással és az infrastruktúrával is képesek kommunikálni egy új technológiának köszönhetően, amelynek feltételeit majd egy évtizede kezdték el megteremteni.

Bucsky Péter
2021. szeptember 9. 06:04 Tech

Kihal az autókból az egyik legjobb élmény, a kézi sebességváltás – nem egészen környezetbarát módon

Az elektromos autók korszakának igazi kezdetéig nyolc-tíz év maradt, és ez az automata váltók nagy korszaka lehet.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 5. 17:26 Tech

Egészségesebb pirítóst ígérnek a kutatók, de van benne egy csapda

Hamarosan döntened kell egy nagyon érzékeny kérdésben: hajlandó vagy génmódosított búzából készült kenyeret enni, ha a tudomány állása szerint az biztosan egészségesebb?

Fontos

Hajdu Miklós
2021. szeptember 17. 17:59 Adat

A magyar tanárok fizetése a fasorban sincs, pedig több pénz jut az oktatásra

Nem csoda, ha elégedetlenek a hazai pedagógusok, a fejlett országok körében ők keresik a legkevesebbet a diplomás átlagbérhez képest.

Zemplényi Antal
2021. szeptember 16. 16:06 Közélet

Mikor túl drága egy orvosi kezelés ahhoz, hogy kifizesse az állam?

Senki sem szereti, ha nem jut pénz egy új egészségügyi technológiára, de súlyos következményei lennének, ha nem húznák meg valahol a határt.

Avatar
2021. szeptember 16. 06:43 Közélet

Mégsem aszfaltoznak a Szigetcsúcson, de az erdőt így is meg kell menteni

Az utolsó percben fékezett a kormány, nem lesz a Dunakanyar talán legszebb helyén erdőkárosító turisztikai strandfejlesztés. Megoldás mégsem körvonalazódik.