Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 20. 19:05 Tech

Hirtelen elkezdték mondogatni, hogy nem elég fejlettek az önvezető autók

Amint az várható volt, felerősítette a szkeptikus hangokat az a baleset, amelyben az Uber egyik önvezető autója halálra gázolt egy 49 éves amerikai nőt. Az eset az Arizona államban fekvő Tempében történt hétfőn, és bár a baleset körülményeinek vizsgálata szinte még el sem kezdődött, a szakértők egy része máris arról beszél, hogy óvatosabban kellene bánni a tesztekkel.

“Akkor, amikor sokan úgy üdvözölték a technológiát, mint amely kész a tömeges alkalmazásra, ez az eset tisztán bizonyítja, hogy még nem” – mondta Bryan Reimer, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatója az intézet szaklapjának.

Sokan arra számítanak, hogy a halálos baleset legalább arra jó lesz, hogy egy precedens értékű perben kényszerűen meg kelljen állapítani, ki miért felelős, és ezzel előtérbe kerülhetnek az ezzel kapcsolatos, többnyire megoldatlan kérdések. A washingtoni egyetemen dolgozó, ilyen esetek jogi hatásaival foglalkozó szakértő azonban igyekezett lehűteni a kedélyeket. Ryan Calo szerint ugyanis nem lesz precedens per.

A szakember azt mondja, az autót üzemeltető cég (jelen esetben az Uber) valószínűleg még akkor is felelőssé tehető lenne egy perben, ha kiderülne, hogy a balesetet egyértelműen a gyalogos áldozat okozta. Ezért arra lehet számítani, hogy az Uber peren kívüli egyezséget fog kötni, mert ez a cég elemi érdeke.

Így viszont nem jutunk közelebb ahhoz, hogy megoldják az önvezető autókkal szembeni legnagyobb etikai problémát, hogy egy elkerülhetetlen balesetben kinek a védelmére kellene programozni az autókat.

Mások szerint viszont az arizonai halálesetnek vajmi kevés köze van mindehhez. Calo szerint ugyanis a képlet egyszerű: vagy az autó szenzorai nem ismerték fel az úttesten áthaladó nőt, vagy felismerték, de az algoritmus nem tudta beazonosítani, hogy pontosan mit érzékeltek a szenzorok. Egyelőre azt sem sikerült kideríteni, hogy az autó lassított-e egyáltalán, mielőtt elütötte a gyalogost.

És itt jutunk el az autóban ülő sofőr, az Uber alkalmazottjának kérdéséhez. Ő ugyanis pont azért volt ott, hogy hiba esetén beavatkozzon, ám egyelőre nem világos, hogy miért nem sikerült megakadályoznia a balesetet. Időközben kiderült, hogy a kormány mögött egy olyan sofőr ült, aki a 2000-es évek elején fegyveres rablás kísérlete miatt majdnem négy évet ült egy arizonai börtönben. Aminek nem feltétlenül van köze a balesetben játszott szerepéhez, ám szerencsétlen módon mégis vitára ad okot.

Szakértők ezzel kapcsolatban most azt hangsúlyozzák, hogy meg kellene vizsgálni, a rengeteg önvezető autót tesztelő sofőr alkalmas-e a feladata ellátására vészhelyzetben.

Vannak azonban, akik úgy vélik, hogy a haláleset nem fogja alapvetően az önvezető autók ellen fordítani a közvéleményt. Ezt arra alapozzák, hogy a kedvezőtlen fordulat 2016 májusában sem következett be, amikor egy Tesla Model S önvezető módban nem vett észre egy útjában álló kamiont, és a sofőr belehalt az ütközésbe. A vizsgálatok ezen kívül már számos esetben bebizonyították, hogy a technológia mondott csődöt, ám ennek ellenére sem szigorítottak az alkalmazásuk szabályain.

Justin Wolfers, a University of Michigan közgazdász professzora az eset kapcsán például azt tweetelte, hogy szerinte

az etikai megítélés nem különbözik akkor, amikor megtudjuk a nevét azoknak, akiket megölt egy önvezető autó, és akkor, amikor megmentette az életét valakinek, akinek viszont soha nem ismerjük meg a nevét.

Tech autó baleset halálos baleset önvezető autó sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Rigó Anita
2018. november 6. 12:26 Tech

A bitcoin-bányászat több mint kétszer annyi energiát fogyaszt, mint az aranyé

Ez az első tanulmány, ami a dollárérték alapján vizsgálja az előállítás energia költségét.

Fontos

Kasnyik Márton
2018. november 13. 12:51 Podcast

A nagy transzferár-trükközés igazi tétje

Tényleg fontos nekünk, hogy egy-egy multinacionális vállalat hogyan áramoltatja a pénzt az országok között? G7 podcast, a vendég a cikksorozatunk szerzője.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.