Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 20. 19:05 Tech

Hirtelen elkezdték mondogatni, hogy nem elég fejlettek az önvezető autók

Amint az várható volt, felerősítette a szkeptikus hangokat az a baleset, amelyben az Uber egyik önvezető autója halálra gázolt egy 49 éves amerikai nőt. Az eset az Arizona államban fekvő Tempében történt hétfőn, és bár a baleset körülményeinek vizsgálata szinte még el sem kezdődött, a szakértők egy része máris arról beszél, hogy óvatosabban kellene bánni a tesztekkel.

“Akkor, amikor sokan úgy üdvözölték a technológiát, mint amely kész a tömeges alkalmazásra, ez az eset tisztán bizonyítja, hogy még nem” – mondta Bryan Reimer, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatója az intézet szaklapjának.

Sokan arra számítanak, hogy a halálos baleset legalább arra jó lesz, hogy egy precedens értékű perben kényszerűen meg kelljen állapítani, ki miért felelős, és ezzel előtérbe kerülhetnek az ezzel kapcsolatos, többnyire megoldatlan kérdések. A washingtoni egyetemen dolgozó, ilyen esetek jogi hatásaival foglalkozó szakértő azonban igyekezett lehűteni a kedélyeket. Ryan Calo szerint ugyanis nem lesz precedens per.

A szakember azt mondja, az autót üzemeltető cég (jelen esetben az Uber) valószínűleg még akkor is felelőssé tehető lenne egy perben, ha kiderülne, hogy a balesetet egyértelműen a gyalogos áldozat okozta. Ezért arra lehet számítani, hogy az Uber peren kívüli egyezséget fog kötni, mert ez a cég elemi érdeke.

Így viszont nem jutunk közelebb ahhoz, hogy megoldják az önvezető autókkal szembeni legnagyobb etikai problémát, hogy egy elkerülhetetlen balesetben kinek a védelmére kellene programozni az autókat.

Mások szerint viszont az arizonai halálesetnek vajmi kevés köze van mindehhez. Calo szerint ugyanis a képlet egyszerű: vagy az autó szenzorai nem ismerték fel az úttesten áthaladó nőt, vagy felismerték, de az algoritmus nem tudta beazonosítani, hogy pontosan mit érzékeltek a szenzorok. Egyelőre azt sem sikerült kideríteni, hogy az autó lassított-e egyáltalán, mielőtt elütötte a gyalogost.

És itt jutunk el az autóban ülő sofőr, az Uber alkalmazottjának kérdéséhez. Ő ugyanis pont azért volt ott, hogy hiba esetén beavatkozzon, ám egyelőre nem világos, hogy miért nem sikerült megakadályoznia a balesetet. Időközben kiderült, hogy a kormány mögött egy olyan sofőr ült, aki a 2000-es évek elején fegyveres rablás kísérlete miatt majdnem négy évet ült egy arizonai börtönben. Aminek nem feltétlenül van köze a balesetben játszott szerepéhez, ám szerencsétlen módon mégis vitára ad okot.

Szakértők ezzel kapcsolatban most azt hangsúlyozzák, hogy meg kellene vizsgálni, a rengeteg önvezető autót tesztelő sofőr alkalmas-e a feladata ellátására vészhelyzetben.

Vannak azonban, akik úgy vélik, hogy a haláleset nem fogja alapvetően az önvezető autók ellen fordítani a közvéleményt. Ezt arra alapozzák, hogy a kedvezőtlen fordulat 2016 májusában sem következett be, amikor egy Tesla Model S önvezető módban nem vett észre egy útjában álló kamiont, és a sofőr belehalt az ütközésbe. A vizsgálatok ezen kívül már számos esetben bebizonyították, hogy a technológia mondott csődöt, ám ennek ellenére sem szigorítottak az alkalmazásuk szabályain.

Justin Wolfers, a University of Michigan közgazdász professzora az eset kapcsán például azt tweetelte, hogy szerinte

az etikai megítélés nem különbözik akkor, amikor megtudjuk a nevét azoknak, akiket megölt egy önvezető autó, és akkor, amikor megmentette az életét valakinek, akinek viszont soha nem ismerjük meg a nevét.

Tech autó baleset halálos baleset önvezető autó sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2023. március 26. 15:47 Tech

Azok a technikusok is aggódhatnak a ChatGPT miatt, akiket a robotok hoztak jó munkaerőpiaci helyzetbe

Sőt, a legújabb fejlesztések már nem csak a rutinszerű feladatok gépesítésére alkalmasak, hanem a kreativitást igénylő tevékenységek elvégzéséből is kivehetik a részüket.

Stubnya Bence
2023. március 25. 04:34 Podcast, Tech

Csak kapkodni fogjuk a fejünket, hogy mi történik – a ChatGPT gazdasági jelentőségét szinte még felbecsülni sem tudjuk

Technológiai forradalom zajlik, de a lehető legjobbkor. Kállai Gábor és Pintér Róbert a G7 Podcast vendégei.

Nagy Zsolt
2023. március 23. 11:39 Tech

Túl gyorsan fejlődik a ChatGPT, a szabályozás csak fut utána

Geopolitikai dilemmák és etikai aggályok sora övezi az utóbbi évek legizgalmasabb technológiai újításának előretörését.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. március 30. 11:03 Adat

Továbbra is Magyarországra jön a legdrágábban az orosz gáz

Január volt zsinórban a negyedik olyan hónap, amikor az adatot közlő uniós országok közül hazánkba érkezett a legdrágábban az orosz földgáz.

Váczi István
2023. március 30. 04:34 Vállalat

Másfél éve nem emelt fizetést az Aldi az egyik népszerű munkakörben

Ha most kezd valaki területi értékesítési vezetőként a láncnál, 30 százalékkal kevesebbet ér a bére, mint 2021 őszén. Érdeklődőből így sincs hiány.

Speck Gyula
2023. március 29. 17:36 Világ

Válságosak a magyar-német politikai kapcsolatok, de hiba lenne temetni őket

Megváltozott a német külpolitikai gondolkodás, és ezt Magyarországnak sem szabadna figyelmen kívül hagynia.