Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 20. 19:05 Tech

Hirtelen elkezdték mondogatni, hogy nem elég fejlettek az önvezető autók

Amint az várható volt, felerősítette a szkeptikus hangokat az a baleset, amelyben az Uber egyik önvezető autója halálra gázolt egy 49 éves amerikai nőt. Az eset az Arizona államban fekvő Tempében történt hétfőn, és bár a baleset körülményeinek vizsgálata szinte még el sem kezdődött, a szakértők egy része máris arról beszél, hogy óvatosabban kellene bánni a tesztekkel.

“Akkor, amikor sokan úgy üdvözölték a technológiát, mint amely kész a tömeges alkalmazásra, ez az eset tisztán bizonyítja, hogy még nem” – mondta Bryan Reimer, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatója az intézet szaklapjának.

Sokan arra számítanak, hogy a halálos baleset legalább arra jó lesz, hogy egy precedens értékű perben kényszerűen meg kelljen állapítani, ki miért felelős, és ezzel előtérbe kerülhetnek az ezzel kapcsolatos, többnyire megoldatlan kérdések. A washingtoni egyetemen dolgozó, ilyen esetek jogi hatásaival foglalkozó szakértő azonban igyekezett lehűteni a kedélyeket. Ryan Calo szerint ugyanis nem lesz precedens per.

A szakember azt mondja, az autót üzemeltető cég (jelen esetben az Uber) valószínűleg még akkor is felelőssé tehető lenne egy perben, ha kiderülne, hogy a balesetet egyértelműen a gyalogos áldozat okozta. Ezért arra lehet számítani, hogy az Uber peren kívüli egyezséget fog kötni, mert ez a cég elemi érdeke.

Így viszont nem jutunk közelebb ahhoz, hogy megoldják az önvezető autókkal szembeni legnagyobb etikai problémát, hogy egy elkerülhetetlen balesetben kinek a védelmére kellene programozni az autókat.

Mások szerint viszont az arizonai halálesetnek vajmi kevés köze van mindehhez. Calo szerint ugyanis a képlet egyszerű: vagy az autó szenzorai nem ismerték fel az úttesten áthaladó nőt, vagy felismerték, de az algoritmus nem tudta beazonosítani, hogy pontosan mit érzékeltek a szenzorok. Egyelőre azt sem sikerült kideríteni, hogy az autó lassított-e egyáltalán, mielőtt elütötte a gyalogost.

És itt jutunk el az autóban ülő sofőr, az Uber alkalmazottjának kérdéséhez. Ő ugyanis pont azért volt ott, hogy hiba esetén beavatkozzon, ám egyelőre nem világos, hogy miért nem sikerült megakadályoznia a balesetet. Időközben kiderült, hogy a kormány mögött egy olyan sofőr ült, aki a 2000-es évek elején fegyveres rablás kísérlete miatt majdnem négy évet ült egy arizonai börtönben. Aminek nem feltétlenül van köze a balesetben játszott szerepéhez, ám szerencsétlen módon mégis vitára ad okot.

Szakértők ezzel kapcsolatban most azt hangsúlyozzák, hogy meg kellene vizsgálni, a rengeteg önvezető autót tesztelő sofőr alkalmas-e a feladata ellátására vészhelyzetben.

Vannak azonban, akik úgy vélik, hogy a haláleset nem fogja alapvetően az önvezető autók ellen fordítani a közvéleményt. Ezt arra alapozzák, hogy a kedvezőtlen fordulat 2016 májusában sem következett be, amikor egy Tesla Model S önvezető módban nem vett észre egy útjában álló kamiont, és a sofőr belehalt az ütközésbe. A vizsgálatok ezen kívül már számos esetben bebizonyították, hogy a technológia mondott csődöt, ám ennek ellenére sem szigorítottak az alkalmazásuk szabályain.

Justin Wolfers, a University of Michigan közgazdász professzora az eset kapcsán például azt tweetelte, hogy szerinte

az etikai megítélés nem különbözik akkor, amikor megtudjuk a nevét azoknak, akiket megölt egy önvezető autó, és akkor, amikor megmentette az életét valakinek, akinek viszont soha nem ismerjük meg a nevét.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech autó baleset halálos baleset önvezető autó sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.