Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. május 3. 13:24 Tech

Olyan gépet építettek, amely forradalmasíthatja a repülést

A repülés hajnala óta elmaradhatatlan kellékei a repülőgépeknek a mozgatható kormányfelületek, mivel nevüknek megfelelően ezek teszik lehetővé az irányítást. Éppen ezért számít szenzációnak, hogy brit fejlesztők olyan megoldással álltak elő, amely szükségtelenné teszi ezek használatát.

A BAE Systems hadiipari óriásvállalat és a Manchesteri Egyetem szakemberei egy pilóta nélküli eszközt fejlesztettek, amelyen az oldalirányú elfordulást az hozza létre, hogy a motorból távozó levegőt hangsebességnél gyorsabban keskeny réseken áramoltatják keresztül. Ezek a fejlesztők által közreadott vázlat szerint ott – a szárnyak kilépőélein – helyezkednek el, ahol a hagyományos repülőgépek csűrőlapjai. Ez utóbbiak mellett pedig az oldalkormánylapot*Ez hagyományosan a függőleges vezérsík kilépőélén van. is helyettesítik. (Ebben a Wikipedia-cikkben a kormányfelületek résznél található egy remek szemléltetés a hagyományos felületek működéséről.)

Forrás: BAE Systems

A függőleges irányú manőverezést*Ezért a – gépek hátsó részén, a függőleges vezérsíkhoz csatlakozó – stabilizátorokra elhelyezett magassági kormánylapok felelnek a hagyományos megoldás szerint. az teszi lehetővé, hogy a géptest hátsó részén egy olyan ívelt felszínt alakítottak ki, amelynél a hajtóműből nagy sebességgel távozó gázok irányát jól irányzott levegőbefújásokkal el tudják téríteni. Ha nincs befúvás, akkor a felület kialakítása miatt a gép orra lefelé néz, vagyis a jármű ereszkedik. Közepes befúvásnál semleges helyzet alakul ki, maximálisnál pedig a gép orra felfelé mutat, így a drón emelkedik.

A kétkedők meggyőzése érdekében a fejlesztők egy videót is közreadtak (a második képre kattintva indul), amelyen látszik, hogy a repülés közbeni manőverezéshez valóban nem használ hagyományos aerodinamikai megoldásokat a Magma névre keresztelt gép. A fel- és leszállásnál ugyanakkor használ féklapokat, illetve fékszárnyakat.

A felvételek egy észak-walesi repülőtéren és közelében készültek, ahol gyakran tesztelnek drónokat. A BAE Systems azt hangsúlyozta, hogy a hagyományos kormányfelületek nélkül egy gép könnyebb, olcsóbb és megbízhatóbban üzemeltethető lehet, ráadásul növekszik a lopakodási képessége, mert nincs szükség a radarok számára jól látható résekre és éles felületekre.

A hadiipari vállalat technológiai vezetője arról beszélt, hogy a projekt megvalósíthatósági tanulmányként indult, de mindössze pár hónap alatt eljutottak a most publikált eredményekig. A Manchesteri Egyetem részéről a projektet vezető akadémikus felidézte, hogy közel 20 évvel ezelőtt 

összeragasztott műanyagdarabok és egy hajszárító segítségével kezdtek el kísérletezni azzal a technológiával, amely a drónon a függőleges manőverezést teszi lehetővé.

Csak éppen a Magmán a kritikus alkatrészek már titánból vannak, és 3D nyomtatással állította elő a BAE Systems.

A fejlesztésnek a harcászati drónok esetében azonnali haszna lehet, részeként az Egyesült Királyság jövőbeli légi harcászati fejlesztési programjának – jegyzi meg a Bloomberg cikke. De ha sikerül nagyobb méretben és tökéletes megbízhatósággal alkalmazni a technológiát, akkor idővel akár az utasszállító gépek tervezését is forradalmasíthatja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉrkeznek az eddigi leggyorsabb drónok, méghozzá életet menteniRuandában már több száz életet mentettek meg, most pedig már közel 130-cal repeszthetnek a gyógydrónok.

Tech bae systems drón kormányfelületek repülés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Avatar Straub Ádám
2019. május 19. 16:05 Tech

Nemsokára eltűnik egy a 80-as évek óta velünk élő technológia

Hamarosan minden eszközünkből eltűnik az évtizedeken át szolgáló merevlemez, amelyet a nem felejtő memórián alapuló SSD-meghajtók váltanak le.

Váczi István
2019. május 18. 16:21 Tech

Ha támogatjuk munkahelyek megszüntetését, ne csodálkozzunk az eredményen

Bár jelenleg éppen a munkaerőhiány a magyar gazdaság legnagyobb problémája, idehaza is sokakat foglalkoztat, hogy mi lesz, ha az automatizáció elkezdi tömegével megszüntetni az állásokat.

Fontos

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.