Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. május 3. 13:24 Tech

Olyan gépet építettek, amely forradalmasíthatja a repülést

A repülés hajnala óta elmaradhatatlan kellékei a repülőgépeknek a mozgatható kormányfelületek, mivel nevüknek megfelelően ezek teszik lehetővé az irányítást. Éppen ezért számít szenzációnak, hogy brit fejlesztők olyan megoldással álltak elő, amely szükségtelenné teszi ezek használatát.

A BAE Systems hadiipari óriásvállalat és a Manchesteri Egyetem szakemberei egy pilóta nélküli eszközt fejlesztettek, amelyen az oldalirányú elfordulást az hozza létre, hogy a motorból távozó levegőt hangsebességnél gyorsabban keskeny réseken áramoltatják keresztül. Ezek a fejlesztők által közreadott vázlat szerint ott – a szárnyak kilépőélein – helyezkednek el, ahol a hagyományos repülőgépek csűrőlapjai. Ez utóbbiak mellett pedig az oldalkormánylapot*Ez hagyományosan a függőleges vezérsík kilépőélén van. is helyettesítik. (Ebben a Wikipedia-cikkben a kormányfelületek résznél található egy remek szemléltetés a hagyományos felületek működéséről.)

Forrás: BAE Systems

A függőleges irányú manőverezést*Ezért a – gépek hátsó részén, a függőleges vezérsíkhoz csatlakozó – stabilizátorokra elhelyezett magassági kormánylapok felelnek a hagyományos megoldás szerint. az teszi lehetővé, hogy a géptest hátsó részén egy olyan ívelt felszínt alakítottak ki, amelynél a hajtóműből nagy sebességgel távozó gázok irányát jól irányzott levegőbefújásokkal el tudják téríteni. Ha nincs befúvás, akkor a felület kialakítása miatt a gép orra lefelé néz, vagyis a jármű ereszkedik. Közepes befúvásnál semleges helyzet alakul ki, maximálisnál pedig a gép orra felfelé mutat, így a drón emelkedik.

A kétkedők meggyőzése érdekében a fejlesztők egy videót is közreadtak (a második képre kattintva indul), amelyen látszik, hogy a repülés közbeni manőverezéshez valóban nem használ hagyományos aerodinamikai megoldásokat a Magma névre keresztelt gép. A fel- és leszállásnál ugyanakkor használ féklapokat, illetve fékszárnyakat.

A felvételek egy észak-walesi repülőtéren és közelében készültek, ahol gyakran tesztelnek drónokat. A BAE Systems azt hangsúlyozta, hogy a hagyományos kormányfelületek nélkül egy gép könnyebb, olcsóbb és megbízhatóbban üzemeltethető lehet, ráadásul növekszik a lopakodási képessége, mert nincs szükség a radarok számára jól látható résekre és éles felületekre.

A hadiipari vállalat technológiai vezetője arról beszélt, hogy a projekt megvalósíthatósági tanulmányként indult, de mindössze pár hónap alatt eljutottak a most publikált eredményekig. A Manchesteri Egyetem részéről a projektet vezető akadémikus felidézte, hogy közel 20 évvel ezelőtt 

összeragasztott műanyagdarabok és egy hajszárító segítségével kezdtek el kísérletezni azzal a technológiával, amely a drónon a függőleges manőverezést teszi lehetővé.

Csak éppen a Magmán a kritikus alkatrészek már titánból vannak, és 3D nyomtatással állította elő a BAE Systems.

A fejlesztésnek a harcászati drónok esetében azonnali haszna lehet, részeként az Egyesült Királyság jövőbeli légi harcászati fejlesztési programjának – jegyzi meg a Bloomberg cikke. De ha sikerül nagyobb méretben és tökéletes megbízhatósággal alkalmazni a technológiát, akkor idővel akár az utasszállító gépek tervezését is forradalmasíthatja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉrkeznek az eddigi leggyorsabb drónok, méghozzá életet menteniRuandában már több száz életet mentettek meg, most pedig már közel 130-cal repeszthetnek a gyógydrónok.

Tech bae systems drón kormányfelületek repülés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2019. szeptember 15. 17:08 Tech

Retró elektromos autókkal száguldhatunk a jövőbe

Lassan már minden gyártó megjelenik egy tisztességes elektromos autóval, és ezek formavilága gyakran több évtizeddel ezelőtti modellekét idézi meg.

Andersen Dávid
2019. szeptember 8. 07:35 Tech

Hamarosan tényleg intelligens robotok fognak öltöztetni minket, és ebben nagy pénz van

A divat, a technológia és a tudomány vívmányait egyesítő fashiontech cégek hatalmasat mennek napjainkban, de vajon meddig tart még az öröm?

Pankotai Balázs
2019. szeptember 6. 09:07 Tech

Miért megy nehezen az innováció?

(A szerző munka és szervezet szakpszichológus, az OTP Banknál agilis coach-ként dolgozik.)

Fontos

Stubnya Bence
2019. szeptember 15. 07:53 Adat

A devizahitelek gerjeszthették a nagy magyar kivándorlási hullámot

A szegényebb háztartások részesülnek nagyobb részben a külföldön dolgozó magyarok hazautalásaiból. Fontos motiváció volt a külföldön munkát keresőknek, hogy a család fizetni tudja a törlesztőt.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 08:08 Vállalat

Az állam és a mobilhasználók is milliárdokat bukhatnak a tegnapi döntés miatt

Mindenki arra számított, hogy a Digi frekvenciát szerez magának és szétrobbantja a magyar mobilpiacot, erre egyszerűen kivágták őket a frekvenciatenderről.

Kasnyik Márton
2019. szeptember 13. 15:11 Pénz

Ha a béremelkedést akarják eltüntetni, jöhet a 444 forintos euró

Ha a jegybank célja a gyenge forinttal a versenyképesség javítása, akkor nem kell megállniuk 333 forintnál.