Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. május 6. 17:33 Vállalat

Egész Európa elfordult a dízeles autótól, már az eladásokból is látszik

Egyre kevésbé vesznek dízelmotorral személyautót az európaiak a kontinens autógyártóit tömörítő szövetség, az ACEA legújabb statisztikái szerint. Pedig pár éve pedig még megtörhetetlennek tűnt a dízelmotorok népszerűsége.

A dízeles motorok főleg azért indultak el a világ körüli hódító útjukra, mert a benzinesekhez képest jobb a fogyasztásuk. Csakhogy ezt az előnyt a szigorodó környezetvédelmi normák közepette a gyártók csak újabb és újabb bonyolult, drágán javítható alkatrészek beépítésével tudták fenntartani, sőt, csaltak is. Ráadásul a gyártók minden igyekezete ellenére több városból ki is tiltják a környezetszennyező dízeles kocsikat, nemrég még Budapesten is kilátásba helyezte ezt a főpolgármester. Mindez nem tett jót a dízeles technológia hírének, és időközben az eleve tisztább működésű benzinmotorok is hatékonyabbak lettek (igaz, emiatt nőttek a szervízköltségeik is).

Az adatok mindenesetre arra utalnak, hogy a dízelmotorok körüli negatív hírek és botrányok Európa-szerte megtették a hatásukat. Uniós szinten 17 százalékkal kevesebb új dízelautót állítottak forgalomba 2018 első negyedévében 2017 azonos időszakához képest, míg a benzineseket tekintve 15 százalékos növekedést mért az ACEA – ezek a trendek szinte minden uniós tagállamban, Magyarországon is jellemzőek.

 


A változásoknak miatt 2017 és 2018 első negyedéve között a dízeles személyautók részesedése az új autók piacán 46 százalékról 38-ra csökkent az EU-ban, míg a benzinesek aránya 49 százalékról 56-ra nőtt. Az alternatív, hibrid és elektromos hajtású kocsik aránya még mindig viszonylag alacsony, 5 százalék körül állt mindkét vizsgált időpontban, tehát a magas vételár, a korlátozott hatótávolság és a hiányos töltési infrastruktúra még mindig akadályozza az elterjedésüket.

 

Magyarországon a 2017 elején az újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik körülbelül egyharmada volt dízeles, az idei első negyedévben viszont már a negyedrészt sem érte el a dízel-technológia piaci részedése. A benzinesek aránya ezzel szemben 62 százalékról 71-re nőtt, az elektromos, hibrid és más alternatív hajtású autók elterjedtsége pedig az unióshoz hasonló 5 százalék körüli szintre állt be.

 


Egyelőre nem teljesen világos, hogy mi lesz az autógyártók reakciója ezekre a trendekre. A Volkswagen például továbbra sem szabadul a dízelbotránytól, ráadásul a konszern bizonyos kisebb autóiba már nem is szerel dízelmotort. Eközben pedig a Bosch, az autóipar egyik legmeghatározóbb beszállítója és fejlesztője továbbra is elkötelezett a dízeltechnológia iránt és fáradhatatlanul igyekszik azon a legújabb megoldásaival, hogy bebizonyítsa, a dízelmotoroknak van jövője.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar dízel dízelbotrány Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.