Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2017. november 2. 09:22 Piac, Tech

Égeti a pénzt a Tesla, a piacok jóindulatától függhet a sorsa

Nem érhette meglepetésként a befektetőket, hogy borzalmas negyedéve volt a Teslának, hiszen hónapok óta jöttek arról hírek, hogy a cég nem tudja tartani a határidőket az első elektromos tömegautó, a Model 3 termelésénél. A tegnap éjjel megjelent számok viszont a vártnál is rosszabbak voltak: soha nem volt még ekkora vesztesége a cégnek.

 

Ezekből az adatokból is látszik, hogy a Teslának óriási szüksége van a befektetők jóindulatára, hiszen ha nincs saját eredmény, akkor külső pénzből kell megfinanszírozni a nagyratörő terveket. A cég becslése szerint idén 3,6 milliárd dollárt költenek tőkeberuházásokra, de a működés is viszi a pénzt, ezért biztosan rácsapnak arra a 4,1 milliárd dollárra még ebben az évben, amit idén bevontak a tőkepiacokról. Csak ebben a negyedévben 1,1 milliárd dollár ment tőkeberuházásokra, amiből egyelőre alig jutottak bevételhez.

Ennél is nagyobb baj, hogy komoly és a jelek szerint egyelőre megoldatlan gondok vannak a vállalat nevadai gyárában. Ugyan a két luxusautó, a Model S és a Model X gyártása jól halad (ezekből jön a cég mostani bevétele szinte teljes egészében), de a tömegautónak szánt Model 3 felfuttatása nem megy. Most már ki is derült, hogy miért: egy beszállító “labdát vesztett”, ahogy Elon Musk fogalmazott, és ezért szinte teljes egészében át kellett írniuk a gyár automatikáját vezérlő szoftvert. A problémák miatt most a két jól menő autó gyártását is visszafogják, csak hogy a Model 3 végre beindulhasson.

Musk ugyanakkor továbbra is ragaszkodik ígéretéhez, hogy márciusban már heti ötezer autó gurul ki a nevadai gyárból, amit a cég valamiért Gigafactory-nak nevez. Amíg ezt nem sikerül megoldani, addig várhatóan erősen veszteséges marad a Tesla, és további adósságokat kell bevonni a tőkepiacról, hogy fizetőképesek maradjanak. Azt is megígérte a cég, hogy amíg nem futtatja fel a Model 3-at, addig nem vág bele új, beruházásigényes projektbe – bár egy három éven belül beindítandó kínai gyár szóba került Musk beszámolójában. Az elemzőket meglepetésként érte, hogy Musk őszintén próbált szembenézni azzal a ténnyel, hogy talán nem biztos, hogy jól fog elsülni, ha túl gyorsan akarnak túl nagyra nőni.

A tőzsdét mindenesetre nem sikerült meggyőzni, a részvényárfolyam több mint öt százalékot esett az eredmények megjelenése után, és az eddigi, négyszáz dollárhoz közeli csúcshoz képest elég sokat, jó 17 százalékot esett.

Piac Tech elon musk model 3 tesla Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. november 14. 18:40 Piac

A legértékesebb magyar magáncég 115 milliárd forintot ér

Kijött a friss lista, a 100 legértékesebb magyar cég összértéke majdnem 2000 milliárd forint.

Torontáli Zoltán
2018. november 14. 06:53 Piac

Hogy kerülhetsz be egy áruval az Aldi polcaira?

Elbeszélgettünk néhány aldis beszerzővel arról, hogyan döntik el, mit vesznek meg, és mit nem. Tudod, hány palack bort kell legalább szállítani, vagy hogyan lehet bejuttatni a magyar paprikát az osztrák Aldiba?

Torontáli Zoltán
2018. november 12. 12:00 Piac, Világ

A szemüvegkeretek nagy része eladhatatlanul porosodik a raktárakban

Évek óta nagy üzleti ígéret a 3D nyomtatás, amely hatékonyabbá tenné a gyártást, de a technológia mögé csak most álltak be a nagy nevek.

Fontos

Kasnyik Márton
2018. november 13. 12:51 Podcast

A nagy transzferár-trükközés igazi tétje

Tényleg fontos nekünk, hogy egy-egy multinacionális vállalat hogyan áramoltatja a pénzt az országok között? G7 podcast, a vendég a cikksorozatunk szerzője.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.