2026-ra tolhatja a hazai nagyberuházások beindulását Trump vámháborúja
Nyolc százalékkal csökkent az ipari termelés volumene februárban az előző év azonos hónapjához képest, januárhoz hasonlítva továbbá 1,3 százalékos visszaesés történt, közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az ágazat kibocsátása négy éve nem látott mélységbe süllyedt a szezonálisan és munkanappal kiigazított statisztika szerint.
Miért fontos ez? Az ipart eleve rossz helyzetben érik az amerikai vámintézkedések, amelyek a magyar gazdaságot ráadásul rendkívüli mértékben sújtják. Ennek egyik oka az autóipari kitettség, amihez újabban az akkumulátoripar jelentősége is társul – ezen ágazatok válságát mélyítik tovább a héten bevezetett vámok.
Alulnézet: a járműgyártásban és a villamos berendezés gyártásában – ide tartozik az akkumulátorgyártás – jelentős volt a visszaesés a KSH jelentése szerint, és bár a hivatal még nem közölte az adatok ágazati bontását, a januárig tartó trendek is jól mutatják a nehézségeket.
A kilábalás jelei viszont már látszódtak március végén, amikor jó hírek érkeztek az elektromos- és hibrid autók európai eladásaival kapcsolatban, továbbá toborzásba, bővítésbe kezdtek az iváncsai SK és a gödi Samsung akkumulátorgyárak. A debreceni CATL termelésének idei fokozatos felfutására is számítani lehet.
Tágabb kontextus: a magyar gazdaság kilátásait meghatározó német iparban is némi optimizmus látszódott márciusban, de az azóta bevezetett amerikai vámok következtében az idei évre várt 0,3 százalékos gazdasági növekedés lehetősége is kérdésessé vált.
Reakciók: a vámok nyomán kialakult világgazdasági bizonytalanságok miatt bizonytalanná vált, hogy a következő évben elkezdhet-e növekedni az ipar kibocsátása az elmúlt években indított nagyberuházások termelésbe állásával – írta Nagy János. Az Erste elemzője szerint a februári termelési adat lényegesen alulmúlta a várakozásokat.
Sok gyártó munkaerőt tartalékol, ám az ipar elhúzódó gyengélkedése miatt közeleg az a töréspont, amikor a vállalatok tömegével látják be, hogy ez már nem éri meg, figyelmeztet Virovácz Péter. Az ING elemzője szerint nehezen körvonalazódik a trendforduló az iparban, és ő úgy látja, hogy itthon az új üzemek beindulása idénről 2026-ra tolódik.
A háborús gondolkodás, a kockázatok kiszámítása nagyobbat lendíthet a klímaváltozás elleni erőfeszítéseken, mint az összes eddigi próbálkozás együttvéve.
A vártnál alacsonyabb lett a márciusi infláció. A statisztikai hivatal adatai szerint a fogyasztói árak éves összevetésben 4,7 százalékkal emelkedtek a harmadik hónapban, miközben szakértők 5 százalékos mutatót jósoltak.
Jelentősen csökkentheti a hosszabb távon amúgy is apadó szarvasmarha-, sertés- és juhállományt Magyarországon az egyre nagyobb aggodalmat okozó ragadós száj- és körömfájás.
A 2008-as válság óta csak a covid-járvány kezdetén és az orosz-ukrán háború kirobbanását követően láthattunk olyan pánikreakciókat a tőzsdéken, mint ma, illetve már múlt csütörtök-pénteken is.
Többéves mélypont közelébe süllyedt az olaj ára az amerikai vámintézkedések nyomán bizonytalanná váló gazdasági környezetben, és az árcsökkenést a váratlanul intenzív olajkitermelés is fokozza. A benzinkutakon mégis drágulás következhet, ha az orosz energiahordozókat vásárló országokra vonatkozó 500 százalékos vámot elfogadja a kongresszus.
Az üzemeiket jelentősen a kapacitásaik alatt működtető európai autógyártók a védelmi ipar felé nyitva keresnék a kiutat az iparágat érintő lassulásból. Egyelőre azonban inkább csak nyilatkozatokról és nem konkrét együttműködésekről van szó, raádásul még a nagyobb szereplők közül sem ért mindenki egyet azzal, hogy a védelmi ipar lehetne a járműipar megmentője.
A magyar gazdaságpolitika örök célja a hazai tulajdonú kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) megerősítése, ami egy ponton túl nem képzelhető el anélkül, hogy ezek a cégek a külpiacokon is értékesítsenek. Ezen a téren bőven lenne még tennivaló, Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kkv-k fejlesztéséért felelős államtitkára szerint bár 15 ezer exportképes magyar kkv van, de Ausztriában és Szlovéniában arányaiban háromszor nagyobb a számuk.
Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.
Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.