Aláírták a rákosrendezői ingatlanfejlesztés szerződését, a főváros kikéri a budapestiek véleményét
Szerdán aláírták az államközi szerződést a rákosrendezői ingatlanfejlesztésről, a fővárosi vezetés ezt ellenzi, és kikéri a fővárosiak véleményét a projektről.
Mi történt? Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Thani bin Ahmed Al Zeyoudi, az Egyesült Arab Emírségek külkereskedelmi államminisztere Budapesten szerdán aláírták a szerződést a sajtóban mini- és maxi-Dubaj néven is futó rákosrendezői ingatlanfejlesztésről.
Ez alapján az Eagle Hills nevű ingatlanfejlesztő óriásvállalat 5 milliárd euró beruházással valósítana meg egy komplex, turisztikai, gazdasági, üzleti és sportfunkciókkal is rendelkező fejlesztési projektet a Rákosrendező pályaudvar környékén.
Tágabb kontextus: a tervek szerint a projekt keretein belül egy 220-240 méteres felhőkarcoló is épülne, de a Válasz Online értesülései szerint akár 460 méter magas felhőkarcoló, Európa legnagyobb plázája, és 50 ezer lakást építése is szerepelhet a tervek között.
A kormány 300 milliárd forintnyi infrastruktúra-fejlesztést végezne el a területen, vasút-villamos-metró hármas csomópont és egy kerékpáros híd is épülne a Telex birtokába jutott dokumentumok szerint.
Mohamed Alabbar már tavaly február 8-án megalapította az Eagle Hills Hungary Zrt.-t a HVG360 cikke szerint, amelyből az is kiderült, hogy a cég vezetésével 2023 márciusában a Garancsi István bizalmi körébe sorolt Tenk Ildikót bízták meg.
Előzmények: tavaly novemberben derült ki, hogy egy dubaji ingatlanfejlesztő cég egy kisebb városnegyedet építene a Rákosrendező vasútállomás közelében.
Az eredeti sajtóértesülések szerint a beruházó az Emaar Properties lett volna, amely Mohamed Alabbar, az Eagle Hills alapítójának másik cége. Alabbarhoz olyan beruházások köthetőek, mint például a világ legmagasabb épülete, a 828 méteres Burdzs Kalifa.
Budapest legnagyobb rozsdaövezete a Rákosrendező vasútállomás és környéke, az ingatlanbefektetők régóta érdeklődnek iránta, mivel közel van a belvároshoz, jó a közlekedése, és nagy, üres terület.
Igen, de: habár Lázár János építési és közlekedési miniszter ígéretet tett rá, hogy csak olyasmi épülhet, ami Budapest számára is elfogadható, és hogy egyeztetni fognak az érintett kerületekkel és önkormányzatokkal, a beruházás előkészítése február közepén enélkül indult meg.
A beruházás miatt két tucat szolgálati lakást kiürítenek a környéken, az eddig itt lakó emberek 30 napot kaptak arra, hogy új lakóhelyet találjanak maguknak.
A beruházást jellemzően kormánypárti szimpatizánsok támogatják, miközben más pártok szavazói ellenzik azt a Medián és a 21 Kutatóközpont friss közvélemény-kutatása szerint, de a fideszeseket is megosztja, hogy épüljenek-e felhőkarcolók a fővárosban.
Mi várható? A főváros a leghatározottabban ellenzi, hogy ez a beruházás ilyen formában megvalósuljon – mondta csütörtökön egy sajtótájékoztatón Karácsony Gergely főpolgármester.
Ennek szellemében elindítják a második Lakógyűlést, amely keretében minden budapesti elmondhatja a véleményét a projektről – írja a 24.hu.
1000 milliárd forintos nagyságrendű pénz jelenhet meg a piacon a nyugdíjpénztári és állampapírban tartott megtakarításokból, 10-15 százalékos drágulás jöhet.
Nem átverés az ingyenes vagy majdnem ingyenes ajánlat, de érdemes megérteni a dolog hátterét is - hívja fel írásában a figyelmet a Green Policy Center szakértője.