Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. december 22. 16:34 Közélet

Sosem voltak olyan hatékonyak, erősek és nehezek az autók, mint manapság

Nem hiábavalók az autóipari fejlesztések, az elmúlt húsz évben úgy váltak takarékosabbá a személygépkocsik, hogy a motorok nagyobb teljesítményűek, miközben az autók egyre nagyobbak és nehezebbek – írja az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) elemzése. A fogyasztás- és széndioxid-kibocsátás csökkenés terén ráadásul még a közelmúltban is komoly fejlődést mutatott az iparág, ám a vásárlói szokások változása mindezt jórészt ellensúlyozza.

A közel negyven éve gyűjtött adatok tükrében három periódus figyelhető meg az autópiacon: 1975 és 1987 között meredeken javult a gépjárművek üzemanyag-hatékonysága, ám közben csökkent a teljesítményük és könnyebbek lettek, majd a következő 25 év során megfordultak ezek a trendek, erősebb, nehezebb és többet fogyasztó modellek jelentek meg,

2004 óta viszont ismét évről évre egyre kedvezőbb fogyasztási adatok jellemzik a járműveket, miközben az erejük és a tömegük is nő.

Tehát míg a hetvenes évek olajválságaira alapvetően szerényebb gépkocsik gyártásával válaszolt az iparág, az elmúlt két évtizedben a fokozódó környezetvédelmi elvárásoknak már ténylegesen a motorok hatékonyságán javító műszaki fejlesztésekkel igyekeztek megfelelni az autógyártók.

A fejlődés az összes jármű-kategóriában megmutatkozik, a legjelentősebb mértékű a kisebb, legfeljebb 1,7 tonnás SUV-okat tartalmazó csoportban volt – igaz, az Egyesült Államokban jellemzően a hagyományos felépítésű személyautók nagyobbak az ide tartozó kis szabadidőautóknál.

A kereslet viszont mindeközben a többet fogyasztó típusok felé mozdult, ellensúlyozva az üzemanyag-fogyasztás mérséklésében elért előrelépéseket. A 2010-es évek elejéig a szedán és a kombi formájú autók határozták meg az Egyesült Államok piacát, ám a múlt évtized közepén gyorsan visszaszorult az SUV térhódításának következtében a kategória népszerűsége.

Ráadásul a személyautók tömegét vizsgálva jól látszik az egykor viszonylag népszerű 1,3 tonna alatti kategória lassú eltűnése, és a 2,7 tonna feletti típusok megjelenése az elmúlt évtized során. Érdekesség, hogy a hetvenes években a legnehezebb járművek többnyire a nagyméretű hagyományos személygépkocsik voltak, míg manapság zömmel a pickup-ok és a nagyobb SUV-k tartoznak ebbe a körbe néhány furgon- és luxusautótípus mellett.

Az Európában leginkább a Volkwagen dízelbotrányának kirobbantásáról ismert EPA a járművek széndioxid-kibocsátási normáinak további szigorítását jelentette be áprilisban, várhatóan újabb jókora változással jár majd az amerikai autópiacon: az elképzelések akkor teljesülhetnek, ha 2032-ig az új járművek kétharmada elektromos üzemű lesz – ez az arány idén 10 százalék körül alakulhat, míg egy évvel korábban még csak 5,2 százalék volt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet autó gépjármű környezetvédelem suv üzemanyagfogyasztás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2025. július 8. 15:51 Adat, Közélet

A bizalomvesztés ördögi körébe került a magyar gazdaság

Ha a lakosság nem hisz a növekedésben, akkor nem fogyaszt, de akkor a cégek nem ruháznak be, de akkor nem lesz növekedés.

Vámosi Ágoston
2025. július 8. 14:07 Közélet, Pénz

Több száz magyar dolgozó maradhat ki az Otthon Start programból

A nemzetközi szervezetek alkalmazottai fennakadhatnak a kétéves magyar jogviszony szűrőjén, de messze nem ez egyetlen nyitott kérdés.

Torontáli Zoltán
2025. július 8. 06:02 Közélet, Vállalat

Az árrésstop miatt nincs elég olcsó tej a boltban

Az intézkedés rövidtávú hatása mára kifulladt, de továbbra is olyan piactorzítást okoz, amelynek mellékhatásai senkinek sem jók.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. július 9. 10:33 Vállalat

Súlyosabb piaci gondok húzódnak meg az Unitravel csődje mögött

Épp akkor törnek be új szereplők, amikor csökken az utasok száma és vásárlóereje is.

Al-Hilal István
2025. július 7. 17:08 Pénz

Feldoppingolt arany lehet a bitcoin, de más kriptoeszközök is egyre fontosabbá válnak

Ahogy a digitális pénzeszközök integrálódnak a pénzügyi rendszerekbe, megértésük nélkül egyre kevésbé lehet megalapozott befektetési döntéseket hozni.

Stubnya Bence
2025. július 7. 13:42 Adat

Közép-Európát sújtják leginkább hosszabb és súlyosabb aszályok a fejlett világon belül

Magyarországon és a közép-európai régióban nőtt a legnagyobb mértékben az aszályok kiterjedtsége és intenzitása az OECD-országok mezőnyében.