Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2023. december 19. 15:51 Közélet

Legalább másfél millió ember számára tenné ingyenessé a tömegközlekedést Lázár János

A rendszerváltás óta eltelt időszak “legnagyobb tarifareformján” dolgozik Lázár János, aki kedden, azaz ma viszi/vitte a kormány elé javaslatait, amely értelmében több mint másfél millió emberrel többen használhatnák ingyenesen a tömegközlekedést (közel 2 millió 65 éven felülinek eddig is ingyenes volt).

Előzmények: Lázár november végén beszélt arról, hogy – Budapest után – 14 éven aluliak számára ingyenessé tenné a tömegközlekedést. A Mávnál és a Volánnál a jelenleg 6 és 14 év közötti gyerekek 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak (6 éven aluliaknak most is ingyenes).

  • A helyi tömegközlekedés tarifái pedig önkormányzatonként eltérnek (Budaörsön, Dunakeszin vagy Hódmezővásárhelyen például ingyenes a tömegközlekedés).

Mi változott? Lázár két héttel ezelőtti posztjában – és a Blikknek adott interjújában – már arról beszélt, hogy a 14 éven aluliak mellett a közalkalmazottak és a “hátrányos helyzetűek” is ingyenesen utazhatnak majd.

  • Nem teljesen egyértelmű, hogy mit ért Lázár közalkalmazott alatt. “A munkajogi kategóriák alapján a közalkalmazottak mára csak a szociális ágazatban dolgozókat fedik le. Nem világos, hogy a többi közszolgálati viszonyra is érvényes-e az állítás” – mondta a G7-nek Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének elnöke.
  • A szövegkörnyezet alapján Lázár az összes közszolgálati dolgozóra utalhat: posztjában felhozza példaként a pedagógusokat és az egészségügyi dolgozókat, a Blikknek meg a “pecsétes rendszer” megszűnéséről beszélt (arra utalva, hogy jelenleg a közszolgálati dolgozók évi 12-szer 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak).

Számokban: a KSH népszámlálási adatai alapján mintegy 840 ezer 6 és 14 év közötti gyerek él Magyarországon. Borosné szerint pedig jelenleg 618 ezer közszolgálati dolgozó van (közalkalmazott, tehát szociális dolgozó pedig 92 ezer). Lázár emellett azoknak is teljes ingyenességet adna a jegyrendszer egyszerűsítése céljából, akik eddig 90 százalékos kedvezménnyel utazhattak.

  • A személyszállítást szervező Máv-Startnak tavaly nagyjából 35 milliárd forintos jegybevétele volt, miközben az államtól több mint 230 milliárd forintos támogatást kapott. Ez az arány a lépéssel tovább szélesedhet.

Tágabb kontextus: Lázár vasúttal kapcsolatos tervei egyelőre azon alapulnak – ahogy ő is mondta -, hogy a minőség korlátozott, “olyan, amilyen”, de legalább “olcsón adja ezt a szolgáltatást”. Ha megvalósul a terve, sok százezer család és alulfizetett állami dolgozónak könnyítheti meg életét az ingyenessé tétel, ugyanakkor a Lázár által hangoztatott környezetvédelmi céloknak kevésbé egyértelmű a helyzete.

  • Kérdéses ugyanis, hogy az ingyenessé tétel hogyan hat az eddig sem túl magas szolgáltatások minőségére. Míg ugyanis Nyugat- és Dél-Európában hatalmas összegeket ölnek bele infrastrukturális fejlesztésekbe, hogy a felső- és középosztálybelieket áttereljék a tömegközlekedésre, kérdéses, hogyan hat a tömegközlekedést amúgy nagy arányban használó magyar felső- és középosztályra a tömegközlekedési vállalatok egyre nagyobb forráshiánya.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA vasút elhanyagolásában már utolértük EurópátEgy friss jelentés szerint az EU-ban és Magyarországon is jóval több állami pénzt kapott a közúti közlekedés fejlesztése a vasúténál.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Lázár János MÁV MÁV-Start tömegközlekedés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.