Legalább másfél millió ember számára tenné ingyenessé a tömegközlekedést Lázár János
A rendszerváltás óta eltelt időszak “legnagyobb tarifareformján” dolgozik Lázár János, aki kedden, azaz ma viszi/vitte a kormány elé javaslatait, amely értelmében több mint másfél millió emberrel többen használhatnák ingyenesen a tömegközlekedést (közel 2 millió 65 éven felülinek eddig is ingyenes volt).
Előzmények: Lázár november végén beszélt arról, hogy – Budapest után – 14 éven aluliak számára ingyenessé tenné a tömegközlekedést. A Mávnál és a Volánnál a jelenleg 6 és 14 év közötti gyerekek 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak (6 éven aluliaknak most is ingyenes).
A helyi tömegközlekedés tarifái pedig önkormányzatonként eltérnek (Budaörsön, Dunakeszin vagy Hódmezővásárhelyen például ingyenes a tömegközlekedés).
Nem teljesen egyértelmű, hogy mit ért Lázár közalkalmazott alatt. “A munkajogi kategóriák alapján a közalkalmazottak mára csak a szociális ágazatban dolgozókat fedik le. Nem világos, hogy a többi közszolgálati viszonyra is érvényes-e az állítás” – mondta a G7-nek Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének elnöke.
A szövegkörnyezet alapján Lázár az összes közszolgálati dolgozóra utalhat: posztjában felhozza példaként a pedagógusokat és az egészségügyi dolgozókat, a Blikknek meg a “pecsétes rendszer” megszűnéséről beszélt (arra utalva, hogy jelenleg a közszolgálati dolgozók évi 12-szer 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak).
Számokban: a KSH népszámlálási adatai alapján mintegy 840 ezer 6 és 14 év közötti gyerek él Magyarországon. Borosné szerint pedig jelenleg 618 ezer közszolgálati dolgozó van (közalkalmazott, tehát szociális dolgozó pedig 92 ezer). Lázár emellett azoknak is teljes ingyenességet adna a jegyrendszer egyszerűsítése céljából, akik eddig 90 százalékos kedvezménnyel utazhattak.
A személyszállítást szervező Máv-Startnak tavaly nagyjából 35 milliárd forintos jegybevétele volt, miközben az államtól több mint 230 milliárd forintos támogatást kapott. Ez az arány a lépéssel tovább szélesedhet.
Tágabb kontextus: Lázár vasúttal kapcsolatos tervei egyelőre azon alapulnak – ahogy ő is mondta -, hogy a minőség korlátozott, “olyan, amilyen”, de legalább “olcsón adja ezt a szolgáltatást”. Ha megvalósul a terve, sok százezer család és alulfizetett állami dolgozónak könnyítheti meg életét az ingyenessé tétel, ugyanakkor a Lázár által hangoztatott környezetvédelmi céloknak kevésbé egyértelmű a helyzete.
Kérdéses ugyanis, hogy az ingyenessé tétel hogyan hat az eddig sem túl magas szolgáltatások minőségére. Míg ugyanis Nyugat- és Dél-Európában hatalmas összegeket ölnek bele infrastrukturális fejlesztésekbe, hogy a felső- és középosztálybelieket áttereljék a tömegközlekedésre, kérdéses, hogyan hat a tömegközlekedést amúgy nagy arányban használó magyar felső- és középosztályra a tömegközlekedési vállalatok egyre nagyobb forráshiánya.
1000 milliárd forintos nagyságrendű pénz jelenhet meg a piacon a nyugdíjpénztári és állampapírban tartott megtakarításokból, 10-15 százalékos drágulás jöhet.