A mai hírlevélben lesz szó az EU-s átlagtól távoldó felsőoktatásról, Orbán Viktor háborús döntéseiről, a magyar krumplitermesztésről, egy kertészkedő fehérnemű-kereskedőről és limonádéporról.
A hírlevélre ide kattintva lehet feliratkozni. A email-fiókokba érkező eredeti verziót ide kattintva lehet megnézni:
2022. október 22. | Gazdasági sztorik öt percben
Magyarországon a harmadik legalacsonyabb a diplomás fiatalok aránya az Európai Unióban, és az elmúlt nyolc évben távolodtunk az EU-átlagtól.
Számokban: a 25-34 év közötti magyar fiatalok 32,9 százalékának volt diplomája 2021-ben, ennél csak a román 23,3 és az olasz 28,3 százalék alacsonyabb.
Miért fontos ez? Egy ország gazdasági fejlettsége szoros összefüggésben áll lakosai képzettségével. Nem lesz egy ország igazán fejlett és tehetős, ha polgárai nem járnak eleget iskolába.
Ellentmondás: a munkaalapú gazdaságot építő Orbán Viktor szerint egy jó szakma felér egy diplomával, a számok ugyanakkor nem ezt mutatják.
Felsőoktatás: a nemzetközi egyetemi rangsorokban esik vissza Magyarország. A régióban 2009-ben még a második legjobb helyen voltak átlagosan a magyar egyetemek, 2022-re lecsúsztunk a nyolcadik helyre.
Orbán Viktor háborús döntéseiről írt hosszú és részletgazdag cikket a Direkt36, amelyből az alábbi részek voltak a legérdekesebbek szerintünk.
Orbán és Putyin: a háború előtti ötórás tárgyalásukon Orbánt elsősorban az érdekelte, hogy tud-e elegendő és megfelelő árú gázt szerezni, az orosz elnököt pedig üzletileg fontos ügyek.
Az USA és Nagy-Britannia is zárt ajtók mögött próbálta meggyőzni Orbán környezetét arról, hogy támadni fognak az oroszok, de az Orbán-kormányban ezt tudatos dezinformálásnak tartották és gúnyolódtak is rajta.
Ukránok: a kormánypárti narratíva kialakításában fontos kiindulási pont volt egy kutatás, amely a megtámadott ukránok megítélésére vonatkozott. Ebből az jött ki, hogy sem a kormánypártiak, sem az ellenzékiek nem szeretik az ukránokat.
Világkép: Orbán zárt körben arról beszélt, hogy az amerikaiak azt akarják, hogy „az EU egy szakosított gazdasági szervezete” legyen a nyugati világnak.
Németország: több kormányzati és kormányközeli forrás azt állította, hogy a németek a háttérből támogatták az olajembargó fellazítását.
Földgáz: a cikk alapján a magyar kormány oroszbarát politikáját a földgáz indokolja. Magyarország kiszolgáltatottságról egy forrás azt mondta, hogy „az oroszok rendelik a zenét”, egy másik szerint pedig az oroszok “csicskáztatják” a magyar kormányt.
A krumpli ára 37 százalékot drágult egy év alatt, és további emelkedés várható, mivel a hazai termelés egyre kevésbé fedezi a fogyasztást. A jelenlegi termőterület a hazai fogyasztás nagyjából 50-60 százalékát lenne képes kielégíteni.
A 43 éves Zsolt éppen ferencvárosi lakása előtt kertészkedett. Beszélgetésünk alatt két környékbeli ment hozzá dicsérni a munkáját. “Magyarországon csak egy van ilyen. Nézze meg, mit csinált a gazból” – mondta róla egy idős férfi.
Egy faültetési program során rózsaloncokat ültettek a területre, azonban elkezdtek elszáradni, az önkormányzat pedig lekaszálta. Zsolt amúgy is gyűlölte az itt lévő gazt, de ekkor, tavaly nyáron döntötte el, hogy rendbe teszi a területet.
Mivel foglalkozik? Fehérnemű- és fürdőruha-kereskedése van, és bár “döglődik az iparág”, jól megy az üzlet. “Szűnnek meg a konkurens cégek, amiből nekem versenyelőnyöm van” – mondta.
Kovács Krisztián a Concorde Értékpapír Zrt. üzletfejlesztésért és stratégiai tervezésért felelős igazgatója, aki rendszeresen publikál a G7-en.
Milyen tartalom volt rá nagy hatással a héten? A Stanford egyetemen tanító és kutató neurobiológus, Andrew D. Huberman podcastja.
Miért? “Egy olyan természettudományos ismeretterjesztő podcast-ot ajánlok a kedves olvasók figyelmébe, amely kifejezetten hétköznapi problémákkal foglalkozik, nekünk laikusoknak is tökéletesen érthetően, ugyanakkor mélyen, színvonalasan, a jól megjegyezhető felismerésekre és összefüggésekre koncentrálva.”
Mikor jelent meg? A Vásárhelyi reggeli újság hódmezővásárhelyi napilap 1915. június 25-i számában.
Mi jelent meg? Citrompótló „Citron“-limonádépor reklámja, amely a legjobb üdítő, frissítő limonádét adja, cukor sem szükséges hozzá. (Arcanum Adatbázis)
Közélet
Fontos