Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. december 17. 17:23 Közélet

Habony Árpád nagyon érti az üzletet, pár ezer forintból csinál tízmilliókat

Nagyjából ötezer forintnyi szerkesztőségi tartalomra szedett össze több tíz millió forintnyi hirdetést mai számával a Lokál című ingyenes napilap. Az egyelőre még Orbán Viktor tanácsadója, Habony Árpád tulajdonában lévő, de hamarosan a fideszes médiaalapítványhoz kerülő újságban ugyanis 16 oldalon mindössze egy tartalmi cikk jelent meg. Ráadásul a Budapesten tomboltak a vandál bűnözők című írás sem volt terjedelmes: a múlt heti tüntetéssorozatot kevesebb mint 1400 karakterben intézte el a névtelen szerző.

Egy ilyen cikkért egy szerkesztőség biztosan nem fizet többet néhány ezer forintnál, alapossága és munkaigénye alapján valószínűleg az ötezres becsléssel is masszívan fölé lőttünk. A hirdetések viszont ennél nagyságrendekkel többet hoznak: a G7 becslése szerint listaáron közel 35 millió forintot költhettek el a lapban.

Lila kerettel a hirdetések, zölddel a cikk

Bár a listaárból elvileg még az állami hirdetők is kapnak kedvezményt, piaci forrásaink szerint ez biztosan nem haladja meg a 35-40 százalékot, azaz a pénz nagyjából kétharmada minden bizonnyal befolyik. Sőt, könnyen lehet, hogy ennél is több, a rendszert ugyanis néhány trükkel könnyedén ki lehet játszani.

A hirdetések piaci árát viszonylag könnyű összesíteni, erre ugyanis van egy konkrét médiaajánlata a lapot kiadó Modern Media Groupnak. Eszerint egy egyoldalas reklám például 2,18 millió, míg a címlap nagyjából alsó harmadát elfoglaló hirdetés közel 1,6 millió forint. Ezekre jönnek még rá a különböző felárak: a hátoldalért az alapdíj másfélszeresét kell fizetni, de ha valaki az újság egyéb részein akarja megválasztani az elhelyezést, az is 30 százalék többletköltséget jelent. A médiaajánlatnak egyébként ez, a felárak és kedvezmények fejezete a legtanulságosabb.

A dokumentumban ugyanis kedvezményekről szó sem esik, kizárólag a felárakat sorolják fel, ami elég jól mutatja, mennyire piaci alapú a működés.

Ilyen jól árazható konkrét hirdetésből egyébként nagyjából kilenc oldalnyi van a 16 oldalas újságban. A legtöbbet a kormány rendelte meg: a nemzeti konzultáció ismerős kék színei három oldalt is elfoglalnak, ami listaáron 7,63 milliós költést jelent.

A Habony Árpáddal jó barátságot ápoló Rogán Antal vezetése alatt álló Miniszterelnöki Kabinetiroda, amely ezt a kampányt felügyeli, azonban még így sem lett rekorder. Az állami tulajdonban lévő Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) ugyanis valószínűleg még ennél is többet költött. Biztosat azért nem lehet mondani, mert a Lokálban a hagyományos reklámok mellett úgynevezett PR-cikkek is vannak, azaz olyan írások, amiket pénzért, a hirdető által rendelt tartalommal állítanak elő. Ezekre viszont nem adtak meg konkrét árakat a médiaajánlatban, így csak becsülni lehet az értéküket. A lapunknak nyilatkozó szakemberek véleménye eltért arról, hogy mennyibe kerülhet egy ilyen hirdetés, de többen is azt mondták, hogy nem lövünk nagyon mellé, ha az azonos terjedelmű (jelen esetben egyoldalas) reklámok árával számolunk.

 

A Lokál mai számában összesen négy ilyen cikk van. Ebből a leghosszabb, 3 oldalas a családok évével foglalkozik, és más MMG-, illetve Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó újságokban is megjelent a kormány megbízásából. Rendelt azonban ilyen írást az MVM is, amely így több mint kétoldalnyi hirdetésével és ezzel a cikkel listaáron akár 8 millió forintot is elkölthetett a lapban. Sőt, akár ennél is többet, a lapunknak nyilatkozó szakértők szerint ugyanis a PR-cikkekkel – épp azért, mert nem szerepelnek a médiaajánlatban – elég jól lehet trükközni.

Az MMG tulajdonosának*A hivatalos cégiratok alapján a vállalat két tulajdonosa Habony Árpád és Győri Tibor. Ők azonban a cégbírósághoz leadott iratok alapján már december első napjaiban átadták a társaságot egy adományozási szerződéssel a frissen életre hívott Fidesz-közeli Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak. A cégbíróság ugyanakkor ezt a változást még nem jegyezte be. tehát csak ez az egy szám több tízmilliónyi állami reklámpénzt hozott. Ez persze nem a teljes nyeresége a lapnak, hiszen a néhány ezer forintos tartalmi költség mellett azért ki is kellett nyomtatni az újságot. A Lokált saját bevallásuk szerint napi 150 ezer példányban állítják elő. Piaci szereplők szerint ekkora példányszám és ilyen paraméterek mellett egy lap nyomtatási költsége valahol 30 és 50 forint között lehet. Ha 40 forinttal számolunk, akkor a mai hirdetési újságot hatmillióért nyomtatták ki, azaz 15 millió simán Habonyék vagy az új tulaj zsebében maradhatott.

Közélet Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2020. augusztus 13. 06:50 Közélet

Kétmilliárdos profitot pumpálhatott Szlovéniába a magyar lélegeztetőgép-vásárlás

A beszerzés nem volt se gyors, se minőségi, viszont a pénz egy olyan céghez került, amely nagyon kedves a Fidesz szövetségesének.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 12. 14:58 Közélet

Több mint tízmilliárdot fizet az állami média a Forma-1-ért

Ennél több pénzt egy szerződés keretében csak a magyar labdarúgásért fizetett ki az MTVA. Nyolc év alatt bő 80 milliárd ment el a sportközvetítésekre.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 12. 10:21 Közélet, Vállalat

Egy forintot alkudott az MNB a festményekből, amiket 165 millióért vesz

A négy, közelmúltban megrendelt grandiózus szobor után ezúttal 17 Bak Imre-festményt szerez be a jegybanki tulajdonban lévő MNB-Ingatlan Kft.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. augusztus 14. 12:02 Adat

Történelmi léptékben dobta hanyatt a magyar gazdaságot a covid

Nem kell kétségbeesni a borzasztó szám láttán, de rossz jel, hogy a szegényebb uniós tagországok közül Magyarországon zuhant a legnagyobbat a GDP.

Fabók Bálint
2020. augusztus 13. 17:40 Világ

Egészen felemelő, ahogy a belarusz tüntetők szembenéznek a brutális erőszakkal

Az embereket elrabló vagy nyíltan kínzó karhatalom tehetetlen a tüntetéseket immár domináló, virágokat osztogató fehér ruhás nőkkel szemben, akikhez egyre többen csatlakoznak.

Bucsky Péter
2020. augusztus 12. 06:51 Közélet

Minden 20. forintot költöttek el hasznosan az elfuserált fővárosi fejlesztésnél

Lassan két évvel a szerződés felmondása után is újabb költségek kerülnek elő, a számla az aktuális kimutatás szerint 11,1 milliárd. Felelős, de még csak gyanúsított sincs.