Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. november 13. 14:42 Közélet

Ott is vannak Európában halálutak, ahol kevésbé várnád

Bár nem kiugróan rossz a helyzet, de az uniós átlagnál valamivel kedvezőtlenebbül áll Magyarország a közúti balesetek területén. A legfrissebb elérhető uniós adatok szerint 2016-ban itthon 607-en veszítették életüket az utakon, ami egymillió főre vetítve 62 halálesetet jelent. Az uniós átlag ezzel szemben alig több mint ötven, igaz, az egyes országok között elég komoly szórás van.

A legtöbben Bulgáriában haltak meg ilyen balesetekben, ott kevés híján 100 eset jut egymillió lakosra, de nem állnak sokkal jobban ennél a románok sem. Ezzel szemben Svédországban mindössze 27, az Egyesült Királyságban pedig 28 volt ez a mutató.

 


Kifejezetten érdekes, és valószínűleg nem független a gépjárműállomány állapotától, hogy miközben a közúti halálesetekben rosszak (legalábbis az átlagnál rosszabbak) a kelet-európai országok statisztikái, addig a sérülésekben már nem ennyire gyászos a helyzet. Sőt gyakran az uniós átlagnál is jobbak az itteni adatok. A teljes EU-ban ugyanis 2835 sérült jutott egymillió lakosra, miközben a már említett Bulgáriában alig feleennyi, és Romániában is jóval kevesebb. Ezzel szemben a sérülésekben a rekorder az az Ausztria, amely halálesetben az uniós átlagot hozza.

Magyarul Kelet-Európában – és ez alól Magyarország sem kivétel – kevesebb személyi sérüléssel járó balesetben halnak meg jóval többen, mint nyugaton.

Az Eurostat nem csak országokra, hanem a tagállamok és néhány más ország régióira is közli a statisztikákat, ebből pedig az látszik, hogy még az egyes országokon belül is igencsak eltérőek a baleseti mutatók. A halálesetek számában az EU-ban a legrosszabbul ugyan egy bolgár régió áll, a második azonban egy portugál, a harmadik pedig egy belga, miközben országos szinten sem Portugália, sem Belgium nem produkált kiugróan rossz adatokat*A magyarnál például mindkét országban alacsonyabb lett az egymillió főre jutó közúti halálesetek száma..

Ha térképre visszük a számokat, akkor az látszik, hogy főleg Romániában, Bulgáriában illetve Görögország, Belgium és Portugália egyes részein jobb nagyon vigyázni. Illetve Törökországban, amely ugyan nem uniós tagállam, de szintén bekerült az Eurostat elemzésébe, méghozzá messze a legrosszabb adatokkal. Náluk csak 2016-ban 7300-an hunytak el az utakon, amivel egymillió főre vetítve országos szinten is a legrosszabbak között vannak. A régiók közül pedig a top tízből kilenc török.

Eközben Németországban, az Egyesült Királyságban és Skandináviában viszonylag nyugodtan lehet autózni. Bécs környékéről nem is beszélve, népességszámhoz viszonyítva ebben a régióban volt ugyanis egész Európában a legkevesebb haláleset közúti balesetek miatt.

Itthon nincs nagy eltérés az egyes régiók között. A legtöbb baleset a Nyugat-Dunántúlon van, egymillió lakosra itt 2348 személyi sérülés jutott, míg a legjobb mutatóval Észak-Magyarország rendelkezik, ott 1793 ez a szám. A haláleseteknél ugyanakkor már nagyobbak a különbségek: Nyugat-Dunántúl 84 Közép Magyarországon viszont csak 46 jutott egymillió főre.

 

A helyzet azonban lényegében mindenhol látványosan javul, hiszen tíz éve még annyian haltak meg az utakon, mint most Bulgáriában. Néhány év alatt azonban ez a szám nagyjából harmadával esett, 2011-2012 óta pedig stagnál. Eddig a legalacsonyabb 2013-ban volt, akkor egymillió emberből 60 halt meg közúti balesetben.

Közélet közúti balesetek Magyarország sérüléssel járó balesetek Törökország Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.

Torontáli Zoltán
2019. február 12. 15:48 Közélet

Mi van akkor, ha felveszed Orbán kamatmentes 10 millióját, de nem szülsz gyereket?

Nehéz megmondani, hogy mi lesz, de elég könnyen elképzelhető olyan megoldás, hogy megéri egyszerűen nem megszülni a beígért gyereket.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.