Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. november 13. 14:42 Közélet

Ott is vannak Európában halálutak, ahol kevésbé várnád

Bár nem kiugróan rossz a helyzet, de az uniós átlagnál valamivel kedvezőtlenebbül áll Magyarország a közúti balesetek területén. A legfrissebb elérhető uniós adatok szerint 2016-ban itthon 607-en veszítették életüket az utakon, ami egymillió főre vetítve 62 halálesetet jelent. Az uniós átlag ezzel szemben alig több mint ötven, igaz, az egyes országok között elég komoly szórás van.

A legtöbben Bulgáriában haltak meg ilyen balesetekben, ott kevés híján 100 eset jut egymillió lakosra, de nem állnak sokkal jobban ennél a románok sem. Ezzel szemben Svédországban mindössze 27, az Egyesült Királyságban pedig 28 volt ez a mutató.

 


Kifejezetten érdekes, és valószínűleg nem független a gépjárműállomány állapotától, hogy miközben a közúti halálesetekben rosszak (legalábbis az átlagnál rosszabbak) a kelet-európai országok statisztikái, addig a sérülésekben már nem ennyire gyászos a helyzet. Sőt gyakran az uniós átlagnál is jobbak az itteni adatok. A teljes EU-ban ugyanis 2835 sérült jutott egymillió lakosra, miközben a már említett Bulgáriában alig feleennyi, és Romániában is jóval kevesebb. Ezzel szemben a sérülésekben a rekorder az az Ausztria, amely halálesetben az uniós átlagot hozza.

Magyarul Kelet-Európában – és ez alól Magyarország sem kivétel – kevesebb személyi sérüléssel járó balesetben halnak meg jóval többen, mint nyugaton.

Az Eurostat nem csak országokra, hanem a tagállamok és néhány más ország régióira is közli a statisztikákat, ebből pedig az látszik, hogy még az egyes országokon belül is igencsak eltérőek a baleseti mutatók. A halálesetek számában az EU-ban a legrosszabbul ugyan egy bolgár régió áll, a második azonban egy portugál, a harmadik pedig egy belga, miközben országos szinten sem Portugália, sem Belgium nem produkált kiugróan rossz adatokat*A magyarnál például mindkét országban alacsonyabb lett az egymillió főre jutó közúti halálesetek száma..

Ha térképre visszük a számokat, akkor az látszik, hogy főleg Romániában, Bulgáriában illetve Görögország, Belgium és Portugália egyes részein jobb nagyon vigyázni. Illetve Törökországban, amely ugyan nem uniós tagállam, de szintén bekerült az Eurostat elemzésébe, méghozzá messze a legrosszabb adatokkal. Náluk csak 2016-ban 7300-an hunytak el az utakon, amivel egymillió főre vetítve országos szinten is a legrosszabbak között vannak. A régiók közül pedig a top tízből kilenc török.

Eközben Németországban, az Egyesült Királyságban és Skandináviában viszonylag nyugodtan lehet autózni. Bécs környékéről nem is beszélve, népességszámhoz viszonyítva ebben a régióban volt ugyanis egész Európában a legkevesebb haláleset közúti balesetek miatt.

Itthon nincs nagy eltérés az egyes régiók között. A legtöbb baleset a Nyugat-Dunántúlon van, egymillió lakosra itt 2348 személyi sérülés jutott, míg a legjobb mutatóval Észak-Magyarország rendelkezik, ott 1793 ez a szám. A haláleseteknél ugyanakkor már nagyobbak a különbségek: Nyugat-Dunántúl 84 Közép Magyarországon viszont csak 46 jutott egymillió főre.

 

A helyzet azonban lényegében mindenhol látványosan javul, hiszen tíz éve még annyian haltak meg az utakon, mint most Bulgáriában. Néhány év alatt azonban ez a szám nagyjából harmadával esett, 2011-2012 óta pedig stagnál. Eddig a legalacsonyabb 2013-ban volt, akkor egymillió emberből 60 halt meg közúti balesetben.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet közúti balesetek Magyarország sérüléssel járó balesetek Törökország Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.