Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2018. szeptember 29. 15:55 Közélet

Egyéni vállalkozó pilóták vezettek több száz fős utasszállítókat

A szabadpiaci verseny legnagyobb előnye, hogy csökkennek az árak és nő a színvonal. Tankönyvi példája lehet ennek a polgári repülés: az Európai Unió jelentős munkával lebontotta a korábbi monopóliumokat, egyre több magánvállalkozás jelent meg a korábban szinte teljesen állami mamutcégek által elfoglalt piacon. Az árak csökkentek, a légiutas-forgalom pedig egyre nő. A szolgáltatási színvonal már nem biztos, hogy szintén javult, ezt jelzik a fapados cégek csomag- és ügyfélpanasz-kezelésével kapcsolatos gyakori problémák.

A gazdasági haszon azonban könnyen kiszámítható: a fogyasztók annyit nyertek, amennyivel olcsóbbak lettek a jegyek, illetve a többletrepülés lehetőségét. Ha kicsit bővebben nézzük a hatásokat, akkor már nem mindenki örülhet ennyire: a környezet például nagyon rosszul járt, hiszen a 10 kilométeres utazási magasságban nagyságrendekkel nagyobb a szén-dioxid-kibocsátás hatása a globális felmelegedésre, mint a földön. Ráadásul eleve sokkal több szén-dixoid keletkezik a repülés során, mint a felszíni közlekedésnél.

A légi liberalizáció másik vesztesei a munkavállalók voltak. Míg korábban nemcsak pilótának, de légiutas-kísérőnek lenni is magas presztízsű és jól fizetett szakma volt, ma már közel sincs így, a társaságok pedig egyre több trükkel igyekeznek a bérköltségeiket csökkenteni.*Korábban persze jóval kevesebben dolgozhattak ezekben a szakmákban, mint manapság. Még a légi iparban járatos szakértőket is meglepte azonban, hogy

a LOT lengyel állami légitársaság egyéni vállalkozóként foglalkoztatott pilótákat és légiutas-kísérőket, hogy kevesebb adót és járulékot kelljen fizetnie.

A Gazeta Pravna beszámolója szerint a lengyel munkaügyi hivatal kötelezte a céget, hogy a vállalkozói helyett kössön munkaszerződést az alkalmazottaival. Mivel a pilótáknak és a légiutas-kísérőknek is a cég szabályzatát kell betartaniuk, teljesen egyértelmű a hatóságok szerint, hogy alkalmazottak, nem pedig vállalkozók. Ahogyan az is nyilvánvaló, hogy nem a saját munkaeszközük az átszámítva több tízmilliárd milliárd forintba kerülő, akár több száz embert szállító repülőgép.

Ryanair-módszerek

Valahol ugyanakkor érthető a LOT próbálkozása, hiszen olyan versenytársakkal szemben kell talpon maradnia, mint a Ryanair, amely szintén kreatívan szokta értelmezni a szabályokat. Ahogy arról a Politico is beszámolt, a Ryanairnek is komoly gondjai akadhatnak még a hatóságokkal. A társaság összes repülőgépe Írországba van bejegyezve, függetlenül attól, hogy hol van a bázisa. Ezzel nem is lenne probléma, azért is egyszerűsítették az egységes európai légteret, hogy bármely ország gépe bárhol repülhessen. A társaság azonban erre vezeti vissza, hogy minden alkalmazottja a laza, a cégeknek kedvező ír munkajog alá tartozik – kivéve a britek.

Hiába kötnek az Egyesült Királyságban helyi szerződéseket, probléma bőven akad. Parlamenti meghallgatásra is hívták a céget, amelyre azonban nem ment el, a megküldött adatokat pedig nem tartják igaznak a brit parlamenti képviselők. Hiába írta nekik a cég, hogy átlagosan bruttó évi 24 és 40 ezer eurót keres náluk egy légiutas-kísérő, a képviselők szerint ez egyszerűen nem lehetséges a megismert szerződések alapján – írta a Guardian. A bizottság elég éles nyilatkozatban ítélte el a cég nehezen átlátható fizetési gyakorlatát, és felkérte az adóhivatalt további vizsgálatokra.

A szakszervezetek a sztrájkok során részben ezt szerették volna megváltoztatni, hogy azt a munkajogot vegye a cég figyelembe, ahol az alkalmazott él, és ahonnan minden nap felszáll, azaz a bázisállomás szerintit. Ezzel azonban nagy gondban lenne a Ryanair fapados modellje, ugyanis hirtelen tisztességesebb munkafeltételeket kellene biztosítani, például több szabadnapot, emellett magasabb társadalombiztosítási járulékot kellene fizetni.

A szakszervezetekkel és a követelésekkel szemben nem túl elegánsan lép fel a cég: Olav Leeman holland pilótájukat, aki a pilóták szakszervezetének egyik vezetője volt, és a cégvezetéssel a tárgyalásokat vezette, augusztusban elbocsátották

Vonzó kiskapuk

A légitársaságok esete is rávilágít, hogy egyszerűbb lehet a munkavállalói jogok kreatív értelmezésével versenyelőnyre szert tenni, mint más vállalati fejlesztéssel. Már csak azért is lehet ez racionális üzleti döntés, mert a határokon átnyúló, bonyolult jogi konstrukciók esetén vagy nagyon sokáig tart, amíg a hatóságok reagálnak, vagy egyáltalán nem lépnek – így az kerül üzleti hátrányba, aki nem használja ki a kiskapukat.

Az Európai Unióban 1,4 millióan dolgoznak a légitársaságoknál és további félmillióan a reptereken. Magyarországról nincsenek pontos adataink, a légi személyszállítást végző magyarországi bejegyzésű cégeknél*TEÁOR 5310 évente egyre többen dolgoznak, de még mindig csak 1220-an. Feltehetően ennél jóval több magyar dolgozik külföldi cégeknél akár Magyarországról, akár más uniós országban lakva, de az arab légtarságoknál is akár több százan lehetnek.

 

Az Európai Bizottság már 2015-ben készíttetett egy tanulmányt a légi közlekedés munkaügyi helyzetéről. Az derült ki, hogy a fizetések stagnáltak az iparágban 2000 és 2013 között, az első időszak növekedése után 2007-től a bérek évről-évre enyhén csökkentek.

Közélet fapados légiutas-kísérő lot Ryanair Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Jandó Zoltán
2019. február 20. 12:18 Közélet, Pénz

Egy szerződés, aminek minden oldala 700 millió adóforintba kerül

Alig több mint két év alatt 56 milliárd forint ment el a kék plakátokkal és mostanában Soros György arcképével fémjelzett kampányokra.

2019. február 20. 11:06 Közélet

Neccesen halmozza a juttatásokat tíz parlamenti képviselő

Öt fideszes és öt ellenzéki képviselő egyszerre kap hivatali autót és üzemanyagkártyát, pedig egyszerre nem lehetne mindkettőt igénybe venni.

Fontos

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 06:53 Közélet

Káoszba süllyedt a kormány terve, hogy jobban szervezzék a nagy sportrendezvényeket

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába volt rá törekvés, mégsem lesz egységes szervezési kerete és felelőse a magyarországi rendezésű nagy sporteseményeknek. Pedig lett volna logika benne.

Torontáli Zoltán
2019. február 17. 07:17 Élet

Mégis mit eszünk ennyire a Túró Rudin?

Szó szerint ízekre szedtük a kakaós masszával bevont túrórudat. Most kiderül, hogy miért van benne kukoricakeményítő, hidrogénezett olaj, vagy olyan vegyületek, mint a kálcium-laktát vagy a kálium-szorbát.