Összeomlás, drámai helyzet, totális kudarc – ezekkel a szavakkal írták le a söripari szereplők a tavalyi évet a Die Welt német napilapnak.
Számokban: a páros években a foci Európa- és világbajnokságok eddig általában 700 ezer hektoliterrel dobták meg a júniusi németországi sörfogyasztást, amely így összesen 9,4 – 11 millió hektoliter között szokott mozogni 2004 óta.
A 2006-os németországi foci-vb volt a csúcs, akkor az 3 millió hektoliter pluszt hozott, ám a tavalyi, szintén Németországban rendezett Eb alatt mindössze 7,8 millió lett a júniusi eredmény, azaz legalább 2-3 millió hektoliterrel kevesebb a vártnál.
2016-ban a teljes évben még 95,9 millió hektoliter sört adtak el Németországban, tavaly azonban már csak 82,5 milliót. Ez 14 százalékos visszaesés.
Magyarországon is hasonló, 11,7 százalékos volt a csökkenés üteme 2016 (pdf) és 2023 (pdf) között, bár nálunk 2018-ig még emelkedés volt.
Mindkét országban igaz, hogy a legutóbbi adatok a koronavírus-járvány időszakánál is alacsonyabbak.
Alulnézet: az alacsony tavalyi német számok mögött kisebb részben a szokásosnál hűvösebb június áll, a fogyasztás azonban inkább azért csökken folyamatosan, mert megdrágult a sör, csökkent a lakosság vásárlóereje, és az egészséges életmód felé fordulás részeként tömegek szoknak le a sörről.
Felülnézet: a söriparnak az alkoholmentes italok felé kell nyitnia, egyrészt az alkoholmentes sörök fogyasztása Németországban meredeken emelkedik, és ma már nem az autóvezetők itala, hanem „életmód termék”, másrészt a nagyobb piaci szereplők az üdítőital szegmensben is terjeszkednek.
A kisebb sörfőzdék vannak a legnehezebb helyzetben a Die Welt szerint, őket a nagyobb piaci szereplők vásárolhatják fel, hogy a méretgazdaságosság előnyeit kihasználva javítsanak az eredményeiken.