Hírlevél feliratkozás
Szentkirályi Balázs
2023. február 2. 15:13 Élet

40-50 éve betiltott vegyszerekkel permetezett kukorica ömlik Magyarországra Záhonynál

Naponta akár hat vasúti szerelvényen érkezik az ukrán gabona Magyarországra. Ennek megtermesztésénél olyan vegyszereket használtak, amit az EU belső piacán nagyon régóta tilos. Ez a magyar kukorica- és búzatárolókba kerülve vegyül az itthoni szabványosítottal – osztotta meg információit lapunkkal egy neve elhallgatását kérő hajdúsági gazda.

A magyar gazdák tavaly azért mentek bele az ukrán gabona – vámok és kvóták nélküli – beengedésbe, mert az aszály tönkretette a termést, a drágulást kellett tehát tompítani. Búzából a keleti országrészben a megszokott mennyiségnek csak a fele termett meg, napraforgóból harmadával volt kevesebb, a kukorica pedig teljesen tönkrement.

Ha legalább egy-két eső leesett volna tavaly a kritikus időszakban, akkor nagyon más lett volna a helyzet. De akkora szárazság volt, hogy még a hajdúsági öreg gazdák sem láttak ilyet.

A növények megnőttek, de nem hoztak termést. A csutka megvolt, de szem nem volt rajta. A légköri aszály miatt a beporzás, a megtermékenyülés nem történt meg. Olyat még nem láttunk itt, hogy ilyen legyen.

Eddig akármilyen idő volt, a környéken 7-8 tonna azért megtermett hektáronként. (Az országos termésátlag kukoricából 2021-ben 6 tonna/hektár volt, de ez jóval alatta maradt a korábbi évek átlagának.) Így tavaly is ráment a növényekre rengeteg permet meg műtrágya, a hektáronkénti termés viszont a negyede se volt a megszokottnak. Országosan a kukoricatermés nem érte el a 2,5 millió tonnát, ami még a szintén rendkívül rossznak számító 2012-es mennyiségnek is csak a fele.

Forrás: KSH

Ez óriási veszteséget okozott. Akkora volt a 2022-es aszály, hogy a rovarfertőzések elterjedtek, a növények stresszben voltak, a gombák zavartalanabbul fejlődhettek. Amit végül le lehetett aratni, abban magas volt a toxintartalom. Szóval nem volt alternatívája a határnyitásnak.

Mostanra abból lett baj, hogy a tárolók megteltek a keleti országrészben. Ha így marad a helyzet, akkor félő, hogy a 2023-as termés egy részét nem lesz hova tenni. Az aszály miatti kárenyhítésből a gazdák még nem láttak semmit. A legfontosabb kérdés kapcsán most nagy a bizonytalanság, mert senki nem tudja eladni a terményét („bedugult a piac”), és emiatt nem biztos, hogy lesz értelme vetni.

A behozatal tehát beindult vasúton Ukrajna felől. Az ukrán papírok szerint az uniós szabványnak megfelelő termény érkezik, a valóság azonban gyakran nem ez. Volt, hogy a vizsgálati laborba mintának a magyar ment be, „a kamionokba meg lapátolják a GMO-s kukoricát.” (Magyarországon tilos a génmódosított növények termesztése, Ukrajnában viszont nagy területen használnak ilyen vetőmagokat. GMO-takarmányt importálni és az állattenyésztésben felhasználni azonban idehaza is szabályos és bevett gyakorlat.)

Megállítani ezt nem lehet, mert ha Záhonynál ezt le is állítanák, attól még Szlovákia vagy Románia felől ugyanúgy bekerülhet az országba. Nagy István agrárminiszter jelezte a problémákat az Európai Bizottságnak, amely anyagi támogatást ígért. A helyzet nagyon nehéz most, a gazdákat a felvevőpiac hiánya mellett a megemelkedett termelési költségek (gázolaj, műtrágya, vetőmag) és még sok más nehézség is bosszantja. Ezt már a kormány felé elkötelezett gazdák sem tűrik, a leginkább a kormánypártiak akarnak tüntetni menni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉletet lehelt a háború egy fontos magyar áruforgalmi csomópontbaElőször úgy tűnt, hogy az ukrajnai háború véget vet a záhonyi átrakó körzet épp csak elindult fejlődésének, de az orosz blokád felértékelte a vasúti kapcsolatokat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUkrajna jobban jár vele, de Putyin kénytelen volt belemenni a gabonamegállapodás meghosszabbításábaUkrajna egyik utolsó gazdasági mentsvára a gabona fekete-tengeri exportja, amit az oroszok is engedélyeznek. Moszkva számára annak ellenére is fontos a paktum, hogy Kijev sokkal jobban jár vele.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFurcsán alakult az Ukrajnát elhagyó első gabonaszállító hajó történeteA Razoni tavaly három olyan utat tett meg, amelyiken kikapcsolta a jeladóját, a műholdképek szerint ilyenkor Szíriában dokkolt. 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet aszály búza gabona import kukorica mezőgazdaság növénytermesztés Ukrajna vasúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Hajdu Miklós
2025. március 17. 06:00 Adat, Élet

Ezeken a településeken fojthatja le az ingatlanpiacot az identitásvédelem

Nyolc év alatt tízszeresére dráguló falura is van példa, a top 10-be pedig több mint hatszorozódó árakkal lehetett bekerülni a kistelepülések körében.

G7.hu
2025. március 14. 15:08 Élet

Bucsky Péter, a G7 újságírója kapta a Tarnói Gizella-díjat

A G7 külső munkatársa, Bucsky Péter nyerte el a Tarnói Gizella emlékére alapított, a gazdasági újságírás kiemelkedő teljesítményeiért járó jutalmat.

Fontos

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.