Hírlevél feliratkozás
Szentkirályi Balázs
2023. február 2. 15:13 Élet

40-50 éve betiltott vegyszerekkel permetezett kukorica ömlik Magyarországra Záhonynál

Naponta akár hat vasúti szerelvényen érkezik az ukrán gabona Magyarországra. Ennek megtermesztésénél olyan vegyszereket használtak, amit az EU belső piacán nagyon régóta tilos. Ez a magyar kukorica- és búzatárolókba kerülve vegyül az itthoni szabványosítottal – osztotta meg információit lapunkkal egy neve elhallgatását kérő hajdúsági gazda.

A magyar gazdák tavaly azért mentek bele az ukrán gabona – vámok és kvóták nélküli – beengedésbe, mert az aszály tönkretette a termést, a drágulást kellett tehát tompítani. Búzából a keleti országrészben a megszokott mennyiségnek csak a fele termett meg, napraforgóból harmadával volt kevesebb, a kukorica pedig teljesen tönkrement.

Ha legalább egy-két eső leesett volna tavaly a kritikus időszakban, akkor nagyon más lett volna a helyzet. De akkora szárazság volt, hogy még a hajdúsági öreg gazdák sem láttak ilyet.

A növények megnőttek, de nem hoztak termést. A csutka megvolt, de szem nem volt rajta. A légköri aszály miatt a beporzás, a megtermékenyülés nem történt meg. Olyat még nem láttunk itt, hogy ilyen legyen.

Eddig akármilyen idő volt, a környéken 7-8 tonna azért megtermett hektáronként. (Az országos termésátlag kukoricából 2021-ben 6 tonna/hektár volt, de ez jóval alatta maradt a korábbi évek átlagának.) Így tavaly is ráment a növényekre rengeteg permet meg műtrágya, a hektáronkénti termés viszont a negyede se volt a megszokottnak. Országosan a kukoricatermés nem érte el a 2,5 millió tonnát, ami még a szintén rendkívül rossznak számító 2012-es mennyiségnek is csak a fele.

Forrás: KSH

Ez óriási veszteséget okozott. Akkora volt a 2022-es aszály, hogy a rovarfertőzések elterjedtek, a növények stresszben voltak, a gombák zavartalanabbul fejlődhettek. Amit végül le lehetett aratni, abban magas volt a toxintartalom. Szóval nem volt alternatívája a határnyitásnak.

Mostanra abból lett baj, hogy a tárolók megteltek a keleti országrészben. Ha így marad a helyzet, akkor félő, hogy a 2023-as termés egy részét nem lesz hova tenni. Az aszály miatti kárenyhítésből a gazdák még nem láttak semmit. A legfontosabb kérdés kapcsán most nagy a bizonytalanság, mert senki nem tudja eladni a terményét („bedugult a piac”), és emiatt nem biztos, hogy lesz értelme vetni.

A behozatal tehát beindult vasúton Ukrajna felől. Az ukrán papírok szerint az uniós szabványnak megfelelő termény érkezik, a valóság azonban gyakran nem ez. Volt, hogy a vizsgálati laborba mintának a magyar ment be, „a kamionokba meg lapátolják a GMO-s kukoricát.” (Magyarországon tilos a génmódosított növények termesztése, Ukrajnában viszont nagy területen használnak ilyen vetőmagokat. GMO-takarmányt importálni és az állattenyésztésben felhasználni azonban idehaza is szabályos és bevett gyakorlat.)

Megállítani ezt nem lehet, mert ha Záhonynál ezt le is állítanák, attól még Szlovákia vagy Románia felől ugyanúgy bekerülhet az országba. Nagy István agrárminiszter jelezte a problémákat az Európai Bizottságnak, amely anyagi támogatást ígért. A helyzet nagyon nehéz most, a gazdákat a felvevőpiac hiánya mellett a megemelkedett termelési költségek (gázolaj, műtrágya, vetőmag) és még sok más nehézség is bosszantja. Ezt már a kormány felé elkötelezett gazdák sem tűrik, a leginkább a kormánypártiak akarnak tüntetni menni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉletet lehelt a háború egy fontos magyar áruforgalmi csomópontbaElőször úgy tűnt, hogy az ukrajnai háború véget vet a záhonyi átrakó körzet épp csak elindult fejlődésének, de az orosz blokád felértékelte a vasúti kapcsolatokat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUkrajna jobban jár vele, de Putyin kénytelen volt belemenni a gabonamegállapodás meghosszabbításábaUkrajna egyik utolsó gazdasági mentsvára a gabona fekete-tengeri exportja, amit az oroszok is engedélyeznek. Moszkva számára annak ellenére is fontos a paktum, hogy Kijev sokkal jobban jár vele.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFurcsán alakult az Ukrajnát elhagyó első gabonaszállító hajó történeteA Razoni tavaly három olyan utat tett meg, amelyiken kikapcsolta a jeladóját, a műholdképek szerint ilyenkor Szíriában dokkolt. 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet aszály búza gabona import kukorica mezőgazdaság növénytermesztés Ukrajna vasúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.