Hírlevél feliratkozás
Szentkirályi Balázs
2023. február 2. 15:13 Élet

40-50 éve betiltott vegyszerekkel permetezett kukorica ömlik Magyarországra Záhonynál

Naponta akár hat vasúti szerelvényen érkezik az ukrán gabona Magyarországra. Ennek megtermesztésénél olyan vegyszereket használtak, amit az EU belső piacán nagyon régóta tilos. Ez a magyar kukorica- és búzatárolókba kerülve vegyül az itthoni szabványosítottal – osztotta meg információit lapunkkal egy neve elhallgatását kérő hajdúsági gazda.

A magyar gazdák tavaly azért mentek bele az ukrán gabona – vámok és kvóták nélküli – beengedésbe, mert az aszály tönkretette a termést, a drágulást kellett tehát tompítani. Búzából a keleti országrészben a megszokott mennyiségnek csak a fele termett meg, napraforgóból harmadával volt kevesebb, a kukorica pedig teljesen tönkrement.

Ha legalább egy-két eső leesett volna tavaly a kritikus időszakban, akkor nagyon más lett volna a helyzet. De akkora szárazság volt, hogy még a hajdúsági öreg gazdák sem láttak ilyet.

A növények megnőttek, de nem hoztak termést. A csutka megvolt, de szem nem volt rajta. A légköri aszály miatt a beporzás, a megtermékenyülés nem történt meg. Olyat még nem láttunk itt, hogy ilyen legyen.

Eddig akármilyen idő volt, a környéken 7-8 tonna azért megtermett hektáronként. (Az országos termésátlag kukoricából 2021-ben 6 tonna/hektár volt, de ez jóval alatta maradt a korábbi évek átlagának.) Így tavaly is ráment a növényekre rengeteg permet meg műtrágya, a hektáronkénti termés viszont a negyede se volt a megszokottnak. Országosan a kukoricatermés nem érte el a 2,5 millió tonnát, ami még a szintén rendkívül rossznak számító 2012-es mennyiségnek is csak a fele.

Forrás: KSH

Ez óriási veszteséget okozott. Akkora volt a 2022-es aszály, hogy a rovarfertőzések elterjedtek, a növények stresszben voltak, a gombák zavartalanabbul fejlődhettek. Amit végül le lehetett aratni, abban magas volt a toxintartalom. Szóval nem volt alternatívája a határnyitásnak.

Mostanra abból lett baj, hogy a tárolók megteltek a keleti országrészben. Ha így marad a helyzet, akkor félő, hogy a 2023-as termés egy részét nem lesz hova tenni. Az aszály miatti kárenyhítésből a gazdák még nem láttak semmit. A legfontosabb kérdés kapcsán most nagy a bizonytalanság, mert senki nem tudja eladni a terményét („bedugult a piac”), és emiatt nem biztos, hogy lesz értelme vetni.

A behozatal tehát beindult vasúton Ukrajna felől. Az ukrán papírok szerint az uniós szabványnak megfelelő termény érkezik, a valóság azonban gyakran nem ez. Volt, hogy a vizsgálati laborba mintának a magyar ment be, „a kamionokba meg lapátolják a GMO-s kukoricát.” (Magyarországon tilos a génmódosított növények termesztése, Ukrajnában viszont nagy területen használnak ilyen vetőmagokat. GMO-takarmányt importálni és az állattenyésztésben felhasználni azonban idehaza is szabályos és bevett gyakorlat.)

Megállítani ezt nem lehet, mert ha Záhonynál ezt le is állítanák, attól még Szlovákia vagy Románia felől ugyanúgy bekerülhet az országba. Nagy István agrárminiszter jelezte a problémákat az Európai Bizottságnak, amely anyagi támogatást ígért. A helyzet nagyon nehéz most, a gazdákat a felvevőpiac hiánya mellett a megemelkedett termelési költségek (gázolaj, műtrágya, vetőmag) és még sok más nehézség is bosszantja. Ezt már a kormány felé elkötelezett gazdák sem tűrik, a leginkább a kormánypártiak akarnak tüntetni menni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉletet lehelt a háború egy fontos magyar áruforgalmi csomópontbaElőször úgy tűnt, hogy az ukrajnai háború véget vet a záhonyi átrakó körzet épp csak elindult fejlődésének, de az orosz blokád felértékelte a vasúti kapcsolatokat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUkrajna jobban jár vele, de Putyin kénytelen volt belemenni a gabonamegállapodás meghosszabbításábaUkrajna egyik utolsó gazdasági mentsvára a gabona fekete-tengeri exportja, amit az oroszok is engedélyeznek. Moszkva számára annak ellenére is fontos a paktum, hogy Kijev sokkal jobban jár vele.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFurcsán alakult az Ukrajnát elhagyó első gabonaszállító hajó történeteA Razoni tavaly három olyan utat tett meg, amelyiken kikapcsolta a jeladóját, a műholdképek szerint ilyenkor Szíriában dokkolt. 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet aszály búza gabona import kukorica mezőgazdaság növénytermesztés Ukrajna vasúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 16:34 Élet, Világ

Nem sietik el a boltokban használt vékony műanyag zacskók betiltását

Az Európai Unió tesz egy nagy lépést a műanyag hulladék csökkentése érdekében, de nagyon lassan és sok szempontból kritizált módon.

Fontos

Török Zoltán
2024. május 25. 05:07 Adat

Nagyot ugrott a pannon puma, de mire mentünk vele?

A régión belül különösen Magyarország és Szlovákia vált külföldi multik alacsony hozzáadott értékű termelőegységeinek lerakatává az uniós tagság 20 éve alatt.

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.