Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. december 2. 15:02 Élet

Minden héten újat vesznek a többször használható műanyag szatyorból

Az áruházláncok folyamatosan jönnek elő a műanyag mennyiség csökkentését célzó lépéseikkel, a közbeszédet dominálja a mindent ellepő műanyag hulladék problémája, mégis egyre több műanyagot használunk. Ezt a jelenséget egy pár napja megjelent átfogó elemzés is alátámasztja, amely a legnagyobb áruházláncok műanyag-felhasználását vizsgálta az Egyesült Királyságban.

Az Enviromental Investigation Agency és a Greenpeace által készített elemzés szerint a legnagyobb brit áruházláncok 17 ezer tonnával több műanyag csomagolást használtak 2018-ban, mint egy évvel korábban. Ez összesen két százalékos növekedést jelent, és leginkább a saját márkás termékek terjedése áll mögötte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéhány trükkel állandó szokássá tehetjük a műanyagmentes júliustA szokásaink határozzák meg, hogy mennyire vagyunk környezettudatosak, de ha egy hónapig odafigyelünk, akkor ezeken könnyen változtathatunk.

Az elemzésben külön helyet kaptak a többször használatos műanyag szatyrok, amelyek a magyar boltokban is egyre inkább megjelennek. A Spar vagy az Aldi is kampányolt ilyen zacskókkal, zsákokkal a közelmúltban. A többször használható szatyor jó szimbóluma a műanyag zacskók elleni kommunikációs harcnak. Megvásárlása értelemszerűen azt feltételezi, hogy a vevő később tudatosan ezeket az egyszer megvásárolt szatyrokat hordja magával a boltba.

A felmérés szerint a többször használatos, „egész életre szóló szatyrok” („bags for life”) valóban rendkívül népszerűek, azonban az is kiderült, hogy egyáltalán nem járulnak hozzá a műanyag hulladék csökkentéséhez. A legnagyobbak közé tartozó nyolc áruházláncnál 2018-ban 960 millió szatyrot adtak el, idén pedig 30 százalékkal többet fognak, 1,24 milliárdot. A tíz legnagyobb bolthálózat összesen 1,5 milliárd többször használható szatyrot adott el az Egyesült Királyságban, azaz háztartásonként évi 54-et.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbb lett a műanyag szemét a műanyagmentes júliusbanA budapesti számok egyik lehetséges magyarázata, hogy PET-palack helyett inkább aluminiumdobozos termékeket vettünk, de a fogyasztásunkat nem akartuk visszafogni.

Az „egész életre szóló szatyrok” elterjedését a brit kormányzat is támogatta, részben azzal, hogy az egyszer használatos zacskókra 5 pennys (20 forintos) illetéket vezetett be. A kutatás szerint a többször használatos szatyrok népszerűsége azt mutatja, hogy a jelenlegi szabályozás nem ösztönzi arra az embereket, hogy ne csak egyszer használják ezeket a szatyrokat.

„Egy problémát helyettesítettünk egy másikkal. Az egész életre szóló táskák egy hétre szólnak” – mondta a New York Timesnak a brit Greenpeace egyik munkatársa. A kutatás szerint be kellene tiltani a boltokban árusított táskákat, és mindenkinek magának kellene vinnie a saját szatyrait a boltokba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem tesznek azért a magyar boltok, hogy ne csak műanyag zacskókban lehessen gyümölcsöt venni?A kormány meghátrált, az EU puha a mindent elborító, egyszer használatos műanyag zacskókkal vagy inkább a vegyipari lobbival szemben. Pedig teljes tiltás nélkül nagyon nehéz lesz változást elérni.

A Greenpeace a műanyag szatyor helyett a bio alapanyagból készült vászontáskát ajánlja, ugyanakkor egy dán kutatás szerint árnyaltabb a helyzet. A kutatás különböző szatyrok teljes életciklusát vizsgálta, azaz hogy a gyártásuktól az újrahasznosításig/lebomlásig mennyire terhelik a környezetet (tanulmányuk pdf-ben, dánul és angolul innen tölthető le). Ebből az jött ki, hogy egy nem organikus készítésű szövetzsákot 7100-szor kellene használni ahhoz, hogy kevésbé terhelje a környezetet, mint a műanyagzacskók, az organikussal pedig legalább 20 ezerszer kellene bevásárolni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet egyszer használatos műanyag műanyag műanyag zacskó Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2025. február 7. 05:30 Adat, Élet

Jóval nagyobb élelmiszer-drágulást mértünk, mint amire a hivatalos adatok alapján számítottunk

Egyetlen év alatt 40-ről 70 forintra ugrott a tojás, 250-ről 330 forintra a tej ára, és sok más termék is magas inflációt jelez.

Avatar
2025. február 6. 16:24 Élet

Már kevésbé támogatja a lakossági parkolást hat budapesti kerület

Jelentős változásokat hozott 2025 a lakossági parkolásban, több fővárosi kerület is csökkentette a korábban nyújtott kedvezmények mértékét.

Torontáli Zoltán
2025. február 4. 16:11 Élet

A teraszos-kiülős irányba tolhatja el a Nagykörutat a bringasztráda

Helyet cserél a biciklisáv a parkolósávval, és ez megfelelő zöldítéssel még jobban gasztro irányba terelheti a kiskereskedelmi profilt.

Fontos

Jandó Zoltán Vámosi Ágoston
2025. február 6. 17:17 Közélet, Vállalat

Úgy tűnik, a főváros nyert, de lehet még csavar a mini-Dubaj-ügyben

Bár Gulyás Gergely szerint a NER-es üzleti körök nem akarják majd megvenni a rákosrendezői ingatlanokat, erre nem lehet mérget venni.

Hajdu Miklós
2025. február 6. 16:02 Közélet

Nehéz helyzetben találhatja magát Európa nyáron a gáztárolók alacsony töltöttsége miatt

Rekordmeleg volt a január, de az egész tél már a hidegebbek közé tartozott. Európa gáztartalékai aggasztó ütemben fogynak.

Jandó Zoltán
2025. február 6. 05:23 Pénz, Vállalat

Megnéztük, mi lett Simicska birodalmával tíz évvel a G-nap után

Az általa lenézett másodvonalhoz és az őt elárulókhoz kerültek Simicska Lajos évekig rejtegetett birodalmának ékkövei.