Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. december 2. 15:02 Élet

Minden héten újat vesznek a többször használható műanyag szatyorból

Az áruházláncok folyamatosan jönnek elő a műanyag mennyiség csökkentését célzó lépéseikkel, a közbeszédet dominálja a mindent ellepő műanyag hulladék problémája, mégis egyre több műanyagot használunk. Ezt a jelenséget egy pár napja megjelent átfogó elemzés is alátámasztja, amely a legnagyobb áruházláncok műanyag-felhasználását vizsgálta az Egyesült Királyságban.

Az Enviromental Investigation Agency és a Greenpeace által készített elemzés szerint a legnagyobb brit áruházláncok 17 ezer tonnával több műanyag csomagolást használtak 2018-ban, mint egy évvel korábban. Ez összesen két százalékos növekedést jelent, és leginkább a saját márkás termékek terjedése áll mögötte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéhány trükkel állandó szokássá tehetjük a műanyagmentes júliustA szokásaink határozzák meg, hogy mennyire vagyunk környezettudatosak, de ha egy hónapig odafigyelünk, akkor ezeken könnyen változtathatunk.

Az elemzésben külön helyet kaptak a többször használatos műanyag szatyrok, amelyek a magyar boltokban is egyre inkább megjelennek. A Spar vagy az Aldi is kampányolt ilyen zacskókkal, zsákokkal a közelmúltban. A többször használható szatyor jó szimbóluma a műanyag zacskók elleni kommunikációs harcnak. Megvásárlása értelemszerűen azt feltételezi, hogy a vevő később tudatosan ezeket az egyszer megvásárolt szatyrokat hordja magával a boltba.

A felmérés szerint a többször használatos, „egész életre szóló szatyrok” („bags for life”) valóban rendkívül népszerűek, azonban az is kiderült, hogy egyáltalán nem járulnak hozzá a műanyag hulladék csökkentéséhez. A legnagyobbak közé tartozó nyolc áruházláncnál 2018-ban 960 millió szatyrot adtak el, idén pedig 30 százalékkal többet fognak, 1,24 milliárdot. A tíz legnagyobb bolthálózat összesen 1,5 milliárd többször használható szatyrot adott el az Egyesült Királyságban, azaz háztartásonként évi 54-et.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbb lett a műanyag szemét a műanyagmentes júliusbanA budapesti számok egyik lehetséges magyarázata, hogy PET-palack helyett inkább aluminiumdobozos termékeket vettünk, de a fogyasztásunkat nem akartuk visszafogni.

Az „egész életre szóló szatyrok” elterjedését a brit kormányzat is támogatta, részben azzal, hogy az egyszer használatos zacskókra 5 pennys (20 forintos) illetéket vezetett be. A kutatás szerint a többször használatos szatyrok népszerűsége azt mutatja, hogy a jelenlegi szabályozás nem ösztönzi arra az embereket, hogy ne csak egyszer használják ezeket a szatyrokat.

„Egy problémát helyettesítettünk egy másikkal. Az egész életre szóló táskák egy hétre szólnak” – mondta a New York Timesnak a brit Greenpeace egyik munkatársa. A kutatás szerint be kellene tiltani a boltokban árusított táskákat, és mindenkinek magának kellene vinnie a saját szatyrait a boltokba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem tesznek azért a magyar boltok, hogy ne csak műanyag zacskókban lehessen gyümölcsöt venni?A kormány meghátrált, az EU puha a mindent elborító, egyszer használatos műanyag zacskókkal vagy inkább a vegyipari lobbival szemben. Pedig teljes tiltás nélkül nagyon nehéz lesz változást elérni.

A Greenpeace a műanyag szatyor helyett a bio alapanyagból készült vászontáskát ajánlja, ugyanakkor egy dán kutatás szerint árnyaltabb a helyzet. A kutatás különböző szatyrok teljes életciklusát vizsgálta, azaz hogy a gyártásuktól az újrahasznosításig/lebomlásig mennyire terhelik a környezetet (tanulmányuk pdf-ben, dánul és angolul innen tölthető le). Ebből az jött ki, hogy egy nem organikus készítésű szövetzsákot 7100-szor kellene használni ahhoz, hogy kevésbé terhelje a környezetet, mint a műanyagzacskók, az organikussal pedig legalább 20 ezerszer kellene bevásárolni.

Élet egyszer használatos műanyag műanyag műanyag zacskó Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 13:26 Élet

Pont olyan láthatatlanul véd a maszkviselés, mint ahogyan a vírus is terjed

Zárt térben nagyon könnyen emelkedni tud a levegőben lévő vírusos cseppek koncentrációja. A maszkviselésnek az a lényege, hogy ezt megakadályozza.

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 07:02 Élet

Megéri leköltözni vidékre, hogy zöldséget és gyümölcsöt termeljünk magunknak?

Két tévhit akadályozza, hogy egy család önellátóvá váljon élelmiszerből. Az egyik, hogy a pázsit helyett káposztát és uborkát kell nézni a ház ablakából, a másik, hogy a kapálásba bele kell rokkanni a cél érdekében. A számok mást mutatnak.

Hajdu Miklós
2020. május 30. 16:31 Élet

Drágulhatnak az italok, mert kevesebb üzemanyag fogy a járvány miatt

Az italgyártók által használt széndioxid jórészt az üzemanyaggyártás melléktermékeként keletkezik, ezért ha nem fogy elég benzin, és nem keletkezik kellő mennyiségű gáz, akkor drágulás lehet a vége.

Fontos

Avatar
2020. június 2. 17:35 Vállalat

Nem baj, ha szigorúak a pályázat feltételei

A koronavírus-válság körüli pályázatokban megjelent szempontként, hogy a rossz cégeket nem kell támogatni. Ez nem baj, a szubjektív szempontok viszont rontják a hitelességet.

Váczi István
2020. június 1. 17:40 Világ

Újabb erős érv szól a négynapos munkahét mellett

Sok embernek most vagy pénze nincs, vagy ideje, ami a kelleténél is borúsabbá teszi a turisztikai kilátásokat. Rövidebb munkaidővel ezen is lehetne segíteni.

Jandó Zoltán
2020. május 29. 15:31 Vállalat

Öt év alatt 91 milliárdnyi profitot termelt Simicska Lajos útépítő utódja

Több mint 157 milliárdnyi árbevételt és 24,4 milliárdos profitot hozott 2019-ben a Duna Aszfalt. Ez nemcsak a cég, hanem a teljes magyar építőipar történetében rekord.