Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. december 2. 15:02 Élet

Minden héten újat vesznek a többször használható műanyag szatyorból

Az áruházláncok folyamatosan jönnek elő a műanyag mennyiség csökkentését célzó lépéseikkel, a közbeszédet dominálja a mindent ellepő műanyag hulladék problémája, mégis egyre több műanyagot használunk. Ezt a jelenséget egy pár napja megjelent átfogó elemzés is alátámasztja, amely a legnagyobb áruházláncok műanyag-felhasználását vizsgálta az Egyesült Királyságban.

Az Enviromental Investigation Agency és a Greenpeace által készített elemzés szerint a legnagyobb brit áruházláncok 17 ezer tonnával több műanyag csomagolást használtak 2018-ban, mint egy évvel korábban. Ez összesen két százalékos növekedést jelent, és leginkább a saját márkás termékek terjedése áll mögötte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéhány trükkel állandó szokássá tehetjük a műanyagmentes júliustA szokásaink határozzák meg, hogy mennyire vagyunk környezettudatosak, de ha egy hónapig odafigyelünk, akkor ezeken könnyen változtathatunk.

Az elemzésben külön helyet kaptak a többször használatos műanyag szatyrok, amelyek a magyar boltokban is egyre inkább megjelennek. A Spar vagy az Aldi is kampányolt ilyen zacskókkal, zsákokkal a közelmúltban. A többször használható szatyor jó szimbóluma a műanyag zacskók elleni kommunikációs harcnak. Megvásárlása értelemszerűen azt feltételezi, hogy a vevő később tudatosan ezeket az egyszer megvásárolt szatyrokat hordja magával a boltba.

A felmérés szerint a többször használatos, „egész életre szóló szatyrok” („bags for life”) valóban rendkívül népszerűek, azonban az is kiderült, hogy egyáltalán nem járulnak hozzá a műanyag hulladék csökkentéséhez. A legnagyobbak közé tartozó nyolc áruházláncnál 2018-ban 960 millió szatyrot adtak el, idén pedig 30 százalékkal többet fognak, 1,24 milliárdot. A tíz legnagyobb bolthálózat összesen 1,5 milliárd többször használható szatyrot adott el az Egyesült Királyságban, azaz háztartásonként évi 54-et.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbb lett a műanyag szemét a műanyagmentes júliusbanA budapesti számok egyik lehetséges magyarázata, hogy PET-palack helyett inkább aluminiumdobozos termékeket vettünk, de a fogyasztásunkat nem akartuk visszafogni.

Az „egész életre szóló szatyrok” elterjedését a brit kormányzat is támogatta, részben azzal, hogy az egyszer használatos zacskókra 5 pennys (20 forintos) illetéket vezetett be. A kutatás szerint a többször használatos szatyrok népszerűsége azt mutatja, hogy a jelenlegi szabályozás nem ösztönzi arra az embereket, hogy ne csak egyszer használják ezeket a szatyrokat.

„Egy problémát helyettesítettünk egy másikkal. Az egész életre szóló táskák egy hétre szólnak” – mondta a New York Timesnak a brit Greenpeace egyik munkatársa. A kutatás szerint be kellene tiltani a boltokban árusított táskákat, és mindenkinek magának kellene vinnie a saját szatyrait a boltokba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem tesznek azért a magyar boltok, hogy ne csak műanyag zacskókban lehessen gyümölcsöt venni?A kormány meghátrált, az EU puha a mindent elborító, egyszer használatos műanyag zacskókkal vagy inkább a vegyipari lobbival szemben. Pedig teljes tiltás nélkül nagyon nehéz lesz változást elérni.

A Greenpeace a műanyag szatyor helyett a bio alapanyagból készült vászontáskát ajánlja, ugyanakkor egy dán kutatás szerint árnyaltabb a helyzet. A kutatás különböző szatyrok teljes életciklusát vizsgálta, azaz hogy a gyártásuktól az újrahasznosításig/lebomlásig mennyire terhelik a környezetet (tanulmányuk pdf-ben, dánul és angolul innen tölthető le). Ebből az jött ki, hogy egy nem organikus készítésű szövetzsákot 7100-szor kellene használni ahhoz, hogy kevésbé terhelje a környezetet, mint a műanyagzacskók, az organikussal pedig legalább 20 ezerszer kellene bevásárolni.

Élet egyszer használatos műanyag műanyag műanyag zacskó Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2019. december 15. 13:26 Élet, Vállalat

Miután öt órára csökkentették a napi munkaidőt, sokan felmondtak

A munkahely elvesztette a fontosságát, és túl sok idejük maradt arra, hogy rájöjjenek, igazság szerint más munkát szeretnének végezni.

Torontáli Zoltán
2019. december 14. 12:47 Élet

A béna YouTube feldolgozások is az eredeti előadók zsebét tömik

A zenészek szempontjából a számok ismertségének növelése hasznosabb, mint az ingyenes hallgatás és az amatőr koncertfelvételek miatti bevételkiesés. A YouTube jó a zenészeknek, a bakelitpiacot pedig egyszerűen hidegen hagyja.

Avatar
2019. december 13. 17:11 Élet

Az oltásellenesek visszaélnek azzal, hogy a többség beoltatja magát

El lehet kerülni egy kicsit kellemetlen élményt, ha a többiek nagy része keresztülmegy rajta. Klasszikus potyautas probléma az oltásellenesség.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. december 14. 07:16 Podcast

Chikán Attila: Ahol az alapvető gazdasági összefüggéseket sem látják, ott csak balhé lehet

A hagyományos értelemben vett közgazdaságtani képzés Magyarországon gyakorlatilag megszűnőben van, az ELTEcon jövő szeptember után már nem indít új évfolyamot. De mi történik a Corvinuson? Pete Péter és Chikán Attila beszélget a G7 Podcast Liveon.

Jandó Zoltán
2019. december 13. 06:57 Vállalat

Vajna Tímea túl akart adni öröksége egy fontos részén, de a bíróság közbelépett

Osztatlan közös tulajdont csináltak volna a cégből, de a cégbíróság nem engedte. Közben a vállalat meg is szűnhet, mivel fél éve késik a beszámolójával.

Bucsky Péter
2019. december 12. 16:22 Közélet

Kormányközeli üzleti körök tarolták le a közéleti lapok piacát, aztán állami pénzből tőkésítik fel

Nagy pénzt lehet csinálni közéleti nyomtatott lapokkal Magyarországon. A baj csak az, hogy a nyereség forrása túlnyomó részt az állami támogatás.