Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. november 25. 15:55 Élet

Hamarosan talán már telefonálni is lehet majd a repülőkön

Korábban teljesen tilos volt a mobiltelefonokat használni a fedélzeten, de ma már legalább repülőgép-üzemmódban nyomkodhatjuk őket. Mi változott? És miért nem lehet még mindig telefonálni?

Hogy megértsük a dolgot, ismernünk kell, hogyan működnek a mobilhálózatok – magyarázza a Conversation cikke. Amikor hívást indítasz vagy fogadsz, a telefonod a legközelebbi jeladótornyot keresi meg a kapcsolódáshoz. Mindegyik torony egy bizonyos területet, cellát lát el, ami 80 kilométer sugarú is lehet sima terepen, de dombos vagy sűrűn lakott városi területeken akár másfél kilométer is.

Ahogyan egyik cellából a másikba mész, a telefonod az egyik toronyról a másik toronyra kapcsolódik rá, ideális esetben észrevétlenül. A rendszerben vannak olyan beépített elvárások, hogy a cellaváltás milyen gyakran történhet, a felhasználó mennyire lehet gyors (legfeljebb autópályán szokásos sebességgel közlekedhet), és az is, hogy milyen tengerszint feletti magasságban lehet.

A mobilhálózat repülőn való használata pedig mind a három elvárást borítaná. Vagyis a felhők között lebonyolított hívások megbolygatnák ennek a bonyolult rendszernek a megfelelő működését, úgy, hogy közben a földön tartózkodó felhasználókat zavarná. Különösen akkor, ha néhány száz utas egyszerre bekapcsolva hagyná a hálózati rádióját. Ezért is korlátozzák a mobilhasználatot repülés közben.

De mi a kockázat?

Mindez úgy hangzik, mintha szolgáltatási problémáról lenne szó, nem biztonságiról. De mi történne, ha valaki nem kapcsolja repülő üzemmódba a telefonját, amíg 10 kilométer magasan repül? Valószínűleg semmi, ami jó hír, mivel sokszor előfordul, hogy az utasok nem kapcsolják át vagy ki a készülékeket. De van egy olyan, nem elhanyagolható kockázat is, hogy a telefonhasználat megbolygatja a repülőgép kritikus rendszereit.

Ugyan a legtöbb modern telefon már nem teszi ezt, a GSM (2G) készülékek nagyon gyakran megzavartak más elektronikai rendszereket. Ez történt, amikor korábban hívás közben fura zümmögést hallottunk. Képzeljük el, ha az érzékeny navigációs rendszert zavarná meg ez a zümmögés. Nem kell technikusnak lenni ahhoz, hogy megértsük, ez nem lenne jó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófátBiztonsági felhívást tette közzé a lezuhant gép amerikai gyártója, miután felmerült, hogy egy hibásan működő biztonsági rendszer okozhatta a katasztrófát.

Kutatók kimutatták, hogy a személyes elektronikai eszközök által kibocsátott elektromágneses sugárzás megzavarhatja a repülőgép rendszereit, különösen a 800-900 megahertz közötti sávban. Ez különösen a régebbi repülőgépek esetében igaz, az újakat már úgy tervezték meg, hogy azok számolnak a sok fedélzetre hozott elektronikai eszközzel.

A repülőgépek rendkívül bonyolult szerkezetek, tele olyan elektronikai és kritikus rendszerekkel, amelyek a repülés megvalósításához szükségesek. Nagyon nehéz lenne tesztelni, hogy a folyamatosan fejlődő okostelefon-piac mely készüléke zavarhatja a járműveket. Éppen ezért a gyártók azon vannak, hogy megerősítsék a gépeket, hogy azok kevésbé legyenek érzékenyek más készülékekre.

A repülőgép-üzemmód bevezetésével a gyártók megkönnyítették az utazók életét. Amikor ezt aktiváljuk, a telefonunk rádiója kikapcsol, így nem tudunk hívásokat indítani vagy üzeneteket írni, illetve internetet használni. Ezzel a wifit és a bluetooth-t is kikapcsolja, de ezeket a funkciókat aztán újra aktiválni lehet.

A légitársaságok persze próbálnak újítani. Amerikában a Delta Airlines például wifin keresztül engedni használni a Facebook Messengert és a WhatsAppot. Ám a mobilhálózat használata így is mindenhol tilos.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAzért nem netezhetsz a repülőn, mert a légitársaságok nem akarjákAz európai légitársaságok szerint túl drága lenne fedélzeti wifi-vel felszerelni a gépeket, az utasok amúgy sem neteznek útközben.

Persze vannak utasok, akik mindenképp telefonálni akarnak a repülőn, ezért a légitársaságok mini jeladótornyok alkalmazását tesztelik, amelyeket a gépeken belül helyeznének el. Mivel ez lenne a legközelebbi torony, amelyet a telefon megtalálhat, nem kapcsolódna a földön lévőhöz, és nem zavarná az ottani kommunikációt.

Élet biztonság okostelefonok repülés telefonálás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2019. február 13. 18:23 Élet

Úgy érzed, sokat állsz dugóban? Ha még tudnád, hogy mennyit buksz vele

Romlik a dugóhelyzet Budapesten: egy fővárosi ingázó 162 órát töltött forgalmi dugóban 2018-ban, ami 16 órával több az egy évvel korábbinál.

Fabók Bálint
2019. február 13. 08:44 Élet

A félelmetes krumplidrágulás csak tünete a magyar krumplitermelés vergődésének

1960-hoz képest közel tizedére esett a magyar burgonyatermelés, és egyre nagyobb mértékben vagyunk kiszolgáltatva az importnak és az éghajlatváltozásnak.

Fabók Bálint
2019. február 12. 18:30 Élet

Az egyik legmélyebb társadalmi változásnak ágyaz meg az internetes párkeresés

Az Egyesült Államokban a 2017-ben összejött párok közel 40 százaléka az interneten ismerkedett össze. Nagyobb lett a társadalmi osztályok közötti átjárás.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.