Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 23. 11:11 Élet, Pénz

Azért nem netezhetsz a repülőn, mert a légitársaságok nem akarják

Miközben a világ nagy részén már netezhetnek az utasok a repülőgépeken, Európa lemaradásban van. Az Egyesült Államokban például már az számít különleges szituációnak, ha egy légitársaság járatán nem lehet internetezni.

Európában viszont még mindig csak néhány légi fuvarozó cég szerelte fel a hosszú távú járatait wifizésre alkalmas műszerrel. Ilyenek például a Budapestről is járatot indító Lufthansa, az Air France-KLM, Emirates és a Norwegian. A légitársaságok közül a német Lufthansa a legaktívabb, tavaly januárban jelentette be, hogy több száz gépén teszi elérhetővé az internetet. Igaz, a nethasználat pénzbe kerül, és nem is olcsó.

A legtöbb európai légitársaság ennek ellenére szkeptikus. A Ryanair a német dpa hírügynökségnek azt mondta, hogy túl drága lenne a fedélzeti wifik felszerelése, miközben a szolgáltatás színvonala sem elég jó. Az ír fapados légitársaság szerint utasaik amúgy is előre letöltik azokat a tartalmakat, amelyek az utazás alatt meg kívánnak tekinteni

A Condor légitársaság szerint is túl drága a technika kiépítése. A cég – amelyhez a Thomas Cook utazási iroda is tartozik – leginkább nyaraló utasokat szállít. Szerintük az állandó internetelérés leginkább az üzleti utasoknak fontos.

A legújabb felmérések szerint ugyanakkor az utasok 47 százaléka gondolja jó dolognak a fedélzeti internetet, amely hét százalékponttal magasabb érték, mint egy évvel korábban. Vagyis nemcsak az üzletembereknek lenne fontos az állandó internetelérés.

Becslések szerint a cégeknek 30 milliárd dolláros plusz bevétele származhat a következő 15 évben. Az amerikai példa is azt mutatja, hogy az utasok szívesen fizetnek plusz pénzt az internetért. Sőt, a Norwegian például a legdrágább repülőjegy mellé ingyen adja a netet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságokAz ülőhelyfoglalások és poggyászdíjak egyre nagyobb részét teszik ki a légitársaságok bevételeinek. A repülőjegy mellett az autó- és hotelbérlés is jól fial.

A fedélzeti wifi kipróbált technikának számít. A repülőgépekre egy speciális antennát kell felszerelni. Ez a műszer a repülés ideje alatt végig úgy pozicionálja magát, hogy folyamatosan kapcsolatba maradjon egy kommunikációs műholddal. Az utasok laptopja és telefonjai, illetve a földi szerverek között a műholdon keresztül bonyolódik le az adatforgalom.

Igaz, a régebbi gépeket át kell alakítani. A Lufthansa például budapesti központjában végzi ezeket az átalakításokat. De a magyar állam tulajdonában álló Aeroplex of Central Europe nevű cég is részt vesz a fedélzeti wifik beépítésében. (Szerettük volna a céget megkérdezni erről, de mivel állami tásaságról van szó, külön engedélyt kell kérni a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől. Ez a vállalat sajnos még arra kérdésünkre sem válaszolt, hogy mit akarnak a frissen megvásárolt, egykori Malév-székházzal kezdeni).

Az új gépekbe, mint az Airbus A380 és a Boing Dreamliner, eleve beépítik ezeket az eszközöket. A Deutsche Telekom, az Inmarsat műholgyártó, és a Nokia egy új technikát tesztel. E szerint nem műholdakon keresztül történne az átjátszás, hanem úgynevezett LTE-jeleken keresztül.

A műholdakat földi antennák helyetesítenék. Már most mintegy háromszáz ilyen antenna van Európában. A cégcsoport szerint sokkal olcsóbb lenne az LTE-technológiája, és gyorsabb is lenne a letöltés sebessége is.

Élet Pénz Emirates internet légitársaságok Lufthansa Norwegian Ryanair wifi Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2021. szeptember 16. 13:11 Élet

Az otthonról dolgozók kétszer akkora eséllyel szaladnak bele hatnapos munkahétbe

Szlovákiában például már törvényt is hoztak annak érdekében, hogy ne lehessen negatív következménye, ha valaki nem elérhető online a munkaidején kívül.

Debreczeni Anna
2021. szeptember 16. 11:14 Élet, Támogatói tartalom

Jól hangzik, de a műanyagevő baktériumok egyedül nem oldják meg a globális szemétproblémát

Minél fiatalabb egy vásárló, annál több pénzt hajlandó fizetni a zöld termékekért.

Jandó Zoltán
2021. szeptember 13. 06:30 Élet

A magyar parasport legnagyobb sikere, amiért pár ezer forint járt, és szinte senkit nem érdekelt

Az ország vezető napilapjai alig néhány sorban tudósítottak a magyar parasport máig legnagyobb sikeréről, az érmesek pedig pár havi átlagbérnek megfelelő jutalmat kaptak.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. szeptember 17. 17:59 Adat

A magyar tanárok fizetése a fasorban sincs, pedig több pénz jut az oktatásra

Nem csoda, ha elégedetlenek a hazai pedagógusok, a fejlett országok körében ők keresik a legkevesebbet a diplomás átlagbérhez képest.

Zemplényi Antal
2021. szeptember 16. 16:06 Közélet

Mikor túl drága egy orvosi kezelés ahhoz, hogy kifizesse az állam?

Senki sem szereti, ha nem jut pénz egy új egészségügyi technológiára, de súlyos következményei lennének, ha nem húznák meg valahol a határt.

Avatar
2021. szeptember 16. 06:43 Közélet

Mégsem aszfaltoznak a Szigetcsúcson, de az erdőt így is meg kell menteni

Az utolsó percben fékezett a kormány, nem lesz a Dunakanyar talán legszebb helyén erdőkárosító turisztikai strandfejlesztés. Megoldás mégsem körvonalazódik.