Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 22. 11:05 Pénz, Vállalat

Egyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságok

Egyre több fizetős szolgáltatást vezetnek be a fapados légitársaságok. Forgalmuk egyre kisebb része származik a repülőjegyekből, miközben nő a kiegészítő bevételek szerepe. Ezek közül a pluszként kifizetett poggyászdíj és az ülésfoglalás a legjelentősebb, egyes cégek esetében 10 euróból 4 már ezeknek köszönhetően folyik be.

A Cartrawler megbízásából készült felmérés szerint egyre jelentősebb bevételt hoznak az utazással kapcsolatos olyan kiegészítő szolgáltatások is, mint a szállodai szoba- és autóbérlés. Az ügyfél, miután megvásárolta a repülőjegyét, rengeteg ajánlatot kap a légitársaságtól hotelekről és gépkocsikölcsönzőkről.

Az egyik első amerikai fapados légitársaság, a Spirit és mexikói versenytársa, a Volaris már ott tart, hogy a csomagdíjat is a forgalomtól teszi függővé. Ha nagy az érdeklődés egy desztináció iránt, akkor nemcsak a repülőjegy ára, hanem a poggyászdíj is emelkedik.

A brit Jet2.com emellett olyan kiegészítő -természetesen feláras – szolgáltatásokat kínál, mint például hogy a hotelben is „fel lehet adni” a csomagot, nem kell a repülőtérre kicipelni. Ezzel több mint 450 asszisztens foglalkozik.

A legsikeresebb légitársaság ebben a tekintetben a Ryanair, az ír fapadosnak 2,3 milliárd dollár bevétele származott a repülőjegy-értékesítésen kívüli szolgáltatásokból. Az utasok fele külön fizet azért a Ryanairnél, hogy egymás mellett ülhessenek. A légitársaság megelőzte az Easyjetet, amelynek csak 1,3 milliárd dollárt sikerült az utasoktól pluszként beszednie. A magyar alapítású Wizz Air-nél is egyre többet költenek az utazók, a légitársaság bevételeinek 41 százaléka származik a kiegészítő szolgáltatásokból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

A tíz legnagyobb légitársaság kiegészítő szolgáltatásokból származó bevétele 29,7 milliárd dollár volt, ami hatalmas emelkedés a 10 évvel korábbi 2,1 milliárdhoz képest. Arányaiban a legnagyobb pénzeket az amerikai Spirit szakítja, amely tavaly utasonként 51 dollár keresett az egyéb szolgáltatásokon. Igaz, a cég radikális rendszert vezetett be, még a kézipoggyászért is fizetni kell.

A hagyományos légitársaságok is kezdenek felzárkózni. Egyre több légi fuvarozó nem oszt ingyen ételt a fedélzeten vagy a poggyászért külön díjat számít fel. Vannak hibrid megoldások is. A Lufthansa egyik leánycége, a Brussels Airlines például három osztályra osztja fel egyes járatait: üzleti és turista osztályra, illetve „fapados” részlegre, ahol már ételt sem adnak az utasnak.

Az eredmények nem is maradnak el. Az amerikai United például a jegybevételeken túl 5,7 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le tavaly. A német Lufthansa pedig 1,9 milliárd dollárért értékesített 2017-ben kiegészítő szolgáltatásokat.

A fapados légitársaságok eközben újabb kreatív ötleteket valósítanak meg. Eddig csak a nagyobb lábtérért volt érdemes helyet foglalni a gépen, de a Ryanair és a Wizz Air ma már egyszerűen szétülteti a párban utazókat vagy családokat, ha nem vesznek ülőhelyet. Ezzel is arra ösztönzik az utasokat, hogy extra pénzért foglalják le székeiket.

Pénz Vállalat bevétel helyfoglalás légitársaság poggyászdíj Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 11:11 Pénz

Németország nem engedi ki a készpénzt a kezéből, és most meg is indokolták, hogy miért

Továbbra is ragaszkodnak az emberek a készpénzes vásárláshoz. Igaz, a nagyobb összegű számlákat egyre gyakrabban már bankkártyával egyenlítik ki.

Jandó Zoltán
2019. február 8. 17:04 Pénz

Blöff volt, hogy kevesebb közpénzt emésztenek majd fel a csapatsportok

A korábban jelzett 50 helyett 125 milliárdnyi adóforinthoz juthatnak a sportszervezetek. A ma bejelentett összeg még a szakmabelieket is meglepte.

Jandó Zoltán
2019. február 7. 06:52 Élet, Pénz

Feladtad az idei fogadalmad? Egy egész ágazat örül neki

Fitnesztermek építenek arra, hogy az év elején közel másfélszeresére ugrik a vendégek száma, az újonnan érkezők többsége azonban néhány héten belül feladja.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.