Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 22. 11:05 Pénz, Vállalat

Egyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságok

Egyre több fizetős szolgáltatást vezetnek be a fapados légitársaságok. Forgalmuk egyre kisebb része származik a repülőjegyekből, miközben nő a kiegészítő bevételek szerepe. Ezek közül a pluszként kifizetett poggyászdíj és az ülésfoglalás a legjelentősebb, egyes cégek esetében 10 euróból 4 már ezeknek köszönhetően folyik be.

A Cartrawler megbízásából készült felmérés szerint egyre jelentősebb bevételt hoznak az utazással kapcsolatos olyan kiegészítő szolgáltatások is, mint a szállodai szoba- és autóbérlés. Az ügyfél, miután megvásárolta a repülőjegyét, rengeteg ajánlatot kap a légitársaságtól hotelekről és gépkocsikölcsönzőkről.

Az egyik első amerikai fapados légitársaság, a Spirit és mexikói versenytársa, a Volaris már ott tart, hogy a csomagdíjat is a forgalomtól teszi függővé. Ha nagy az érdeklődés egy desztináció iránt, akkor nemcsak a repülőjegy ára, hanem a poggyászdíj is emelkedik.

A brit Jet2.com emellett olyan kiegészítő -természetesen feláras – szolgáltatásokat kínál, mint például hogy a hotelben is „fel lehet adni” a csomagot, nem kell a repülőtérre kicipelni. Ezzel több mint 450 asszisztens foglalkozik.

A legsikeresebb légitársaság ebben a tekintetben a Ryanair, az ír fapadosnak 2,3 milliárd dollár bevétele származott a repülőjegy-értékesítésen kívüli szolgáltatásokból. Az utasok fele külön fizet azért a Ryanairnél, hogy egymás mellett ülhessenek. A légitársaság megelőzte az Easyjetet, amelynek csak 1,3 milliárd dollárt sikerült az utasoktól pluszként beszednie. A magyar alapítású Wizz Air-nél is egyre többet költenek az utazók, a légitársaság bevételeinek 41 százaléka származik a kiegészítő szolgáltatásokból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

A tíz legnagyobb légitársaság kiegészítő szolgáltatásokból származó bevétele 29,7 milliárd dollár volt, ami hatalmas emelkedés a 10 évvel korábbi 2,1 milliárdhoz képest. Arányaiban a legnagyobb pénzeket az amerikai Spirit szakítja, amely tavaly utasonként 51 dollár keresett az egyéb szolgáltatásokon. Igaz, a cég radikális rendszert vezetett be, még a kézipoggyászért is fizetni kell.

A hagyományos légitársaságok is kezdenek felzárkózni. Egyre több légi fuvarozó nem oszt ingyen ételt a fedélzeten vagy a poggyászért külön díjat számít fel. Vannak hibrid megoldások is. A Lufthansa egyik leánycége, a Brussels Airlines például három osztályra osztja fel egyes járatait: üzleti és turista osztályra, illetve „fapados” részlegre, ahol már ételt sem adnak az utasnak.

Az eredmények nem is maradnak el. Az amerikai United például a jegybevételeken túl 5,7 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le tavaly. A német Lufthansa pedig 1,9 milliárd dollárért értékesített 2017-ben kiegészítő szolgáltatásokat.

A fapados légitársaságok eközben újabb kreatív ötleteket valósítanak meg. Eddig csak a nagyobb lábtérért volt érdemes helyet foglalni a gépen, de a Ryanair és a Wizz Air ma már egyszerűen szétülteti a párban utazókat vagy családokat, ha nem vesznek ülőhelyet. Ezzel is arra ösztönzik az utasokat, hogy extra pénzért foglalják le székeiket.

Pénz Vállalat bevétel helyfoglalás légitársaság poggyászdíj Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Debreczeni Anna
2020. november 30. 09:25 Pénz, Támogatói tartalom

Annyit vásárolunk a neten, hogy mindenkit érinthet a kártyás fizetés januári megváltozása

Januártól a netes kártyás vásárlásoknál is kötelező lesz a kétlépcsős ügyfél-hitelesítés, és lehet, hogy emiatt intézkedni kell a banknál.

Váczi István
2020. november 26. 12:27 Pénz

Sok készpénzt vettünk fel a járvány alatt, de ez semmi a lengyelekhez képest

Lengyelországban annyival nőtt a forgalomban lévő készpénz mennyisége az idei első tíz hónapban, mint az utóbbi négy évben összesen.

Avatar
2020. november 26. 10:52 Pénz

Vissza a múltba – a dohánycégek bukása és tündöklése

Miközben a technológiai részvények újabb és újabb csúcsokat döntenek, érdemes felidézni, mi történt egy a tőzsdéken agyonvert szektorral az ezredforduló után.

Fontos

Avatar
2020. december 3. 16:05 Adat, Közélet

Dolgozik a fodrász, nyitva van a kávézó, és ez meglátszik a gazdasági adatainkon

A harmadik negyedéves GDP statisztikák megerősítették a havi adatok által festett képet, viszonylag erős kilábalási periódust tudhatunk magunk mögött.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2020. december 3. 06:16 Közélet, Vállalat

A leggazdagabb magyarországi család vagyonának története – 2. rész

Rahimkulovék megforgatják a pénzüket a magyar tőzsdén, kaszálnak a Zalakerámiával, kavarnak a Mollal és beveszik magukat az OTP-be, ezzel óriási vagyonra tesznek szert.

Hajdu Miklós
2020. december 2. 17:54 Adat

A kelet-európai ipari várakozások majdnem a járvány előtti szinten vannak, és előzik a nyugatiakat

Magyarországon és Lengyelországban már majdnem a járvány előtti szinten működik a feldolgozóipar, és ebből a szempontból gyorsabban pattan vissza, mint az eurozóna.