Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 22. 11:05 Pénz, Vállalat

Egyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságok

Egyre több fizetős szolgáltatást vezetnek be a fapados légitársaságok. Forgalmuk egyre kisebb része származik a repülőjegyekből, miközben nő a kiegészítő bevételek szerepe. Ezek közül a pluszként kifizetett poggyászdíj és az ülésfoglalás a legjelentősebb, egyes cégek esetében 10 euróból 4 már ezeknek köszönhetően folyik be.

A Cartrawler megbízásából készült felmérés szerint egyre jelentősebb bevételt hoznak az utazással kapcsolatos olyan kiegészítő szolgáltatások is, mint a szállodai szoba- és autóbérlés. Az ügyfél, miután megvásárolta a repülőjegyét, rengeteg ajánlatot kap a légitársaságtól hotelekről és gépkocsikölcsönzőkről.

Az egyik első amerikai fapados légitársaság, a Spirit és mexikói versenytársa, a Volaris már ott tart, hogy a csomagdíjat is a forgalomtól teszi függővé. Ha nagy az érdeklődés egy desztináció iránt, akkor nemcsak a repülőjegy ára, hanem a poggyászdíj is emelkedik.

A brit Jet2.com emellett olyan kiegészítő -természetesen feláras – szolgáltatásokat kínál, mint például hogy a hotelben is „fel lehet adni” a csomagot, nem kell a repülőtérre kicipelni. Ezzel több mint 450 asszisztens foglalkozik.

A legsikeresebb légitársaság ebben a tekintetben a Ryanair, az ír fapadosnak 2,3 milliárd dollár bevétele származott a repülőjegy-értékesítésen kívüli szolgáltatásokból. Az utasok fele külön fizet azért a Ryanairnél, hogy egymás mellett ülhessenek. A légitársaság megelőzte az Easyjetet, amelynek csak 1,3 milliárd dollárt sikerült az utasoktól pluszként beszednie. A magyar alapítású Wizz Air-nél is egyre többet költenek az utazók, a légitársaság bevételeinek 41 százaléka származik a kiegészítő szolgáltatásokból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

A tíz legnagyobb légitársaság kiegészítő szolgáltatásokból származó bevétele 29,7 milliárd dollár volt, ami hatalmas emelkedés a 10 évvel korábbi 2,1 milliárdhoz képest. Arányaiban a legnagyobb pénzeket az amerikai Spirit szakítja, amely tavaly utasonként 51 dollár keresett az egyéb szolgáltatásokon. Igaz, a cég radikális rendszert vezetett be, még a kézipoggyászért is fizetni kell.

A hagyományos légitársaságok is kezdenek felzárkózni. Egyre több légi fuvarozó nem oszt ingyen ételt a fedélzeten vagy a poggyászért külön díjat számít fel. Vannak hibrid megoldások is. A Lufthansa egyik leánycége, a Brussels Airlines például három osztályra osztja fel egyes járatait: üzleti és turista osztályra, illetve „fapados” részlegre, ahol már ételt sem adnak az utasnak.

Az eredmények nem is maradnak el. Az amerikai United például a jegybevételeken túl 5,7 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le tavaly. A német Lufthansa pedig 1,9 milliárd dollárért értékesített 2017-ben kiegészítő szolgáltatásokat.

A fapados légitársaságok eközben újabb kreatív ötleteket valósítanak meg. Eddig csak a nagyobb lábtérért volt érdemes helyet foglalni a gépen, de a Ryanair és a Wizz Air ma már egyszerűen szétülteti a párban utazókat vagy családokat, ha nem vesznek ülőhelyet. Ezzel is arra ösztönzik az utasokat, hogy extra pénzért foglalják le székeiket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat bevétel helyfoglalás légitársaság poggyászdíj Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Jandó Zoltán
2025. február 17. 13:32 Pénz, Vállalat

Féláron eladó a milliárdos állami támogatás után bedőlt kisvárdai csigafeldolgozó

Az üzemet 2019-ben adták át, de egy percig sem működött nyereségesen, két évvel később bedőlt, és azóta is eladhatatlan.

Stubnya Bence
2025. február 17. 06:07 Adat, Pénz

Harmadával élnek nálunk jobban a csehek és a lengyelek, ha benzinben számolunk

A kormány divatba hozta az üzemanyagárak régiós összehasonlítását, ezért megnéztük, hol mennyit lehet tankolni az átlagjövedelemből.

Hadnagy Milán
2025. február 16. 17:56 Pénz

Nem rossz egy alulárazott részvény, de van ennél is jobb befektetés

Egy alulárazott részvényben nagy a potenciál az emelkedésre, de még ennél is nagyobb lehetőség rejtőzhet az alulárazott termékeket áruló cégekben.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. február 18. 09:37 Világ

Zelenszkij Merzre vár, Orbán viszont az AfD-re

Ukrajnának jól jönne a CDU/CSU győzelme a közelgő német választásokon, a magyar kormány viszont az amerikaihoz hasonlóan az AfD-re teszi tétjeit.

Gergely Péter
2025. február 16. 06:07 Pénz

Itt a bankszámladrágulás szezonja, de több tízezer forintot is meg lehet spórolni

Nemcsak az olcsóbb számlacsomagok miatt éri meg sokak számára váltani, hanem az új ügyfeleknek járó 30-50 ezer forintos ajándékpénzek miatt is.

Kiss Péter
2025. február 15. 06:00 Pénz

A német gazdaság válságban van, mitől szárnyal mégis a tőzsde?

A német gazdaság tavaly és tavalyelőtt is visszaesett, a tőzsde mégis emelkedett 50 százalékot. Az okok a magyar befektetőknek is ismerősek lehetnek.