Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 17. 09:04 Élet

Reklámok nélkül mindenki boldogabb lenne

A kapitalizmus egyik legfontosabb összetevője, hogy olyan vágyakat alakítson ki bennünk bizonyos termékek iránt, amelyek különben talán nem is lennének ott. A termékek és szolgáltatások reklámozása sok cég számára legalább annyira fontos, mint a gyártás vagy az innováció. Két egyetemi tanár, Benedetto Molinari és Francesco Turino azt vizsgálta az Economic Journal augusztusi számában megjelent tanulmányában, hogyan hat ez a fogyasztókra és a gazdaságra.

Arra keresték a választ, hogy növelik-e a hirdetések az összesített fogyasztást, és ha igen, elmondható-e ugyanez az összesített keresletre és termelésre. A vállalatok 2007-ben átlagosan 272 milliárd dollárt költöttek hirdetésekre az USA-ban, vagyis körülbelül 1200 dollár jutott minden amerikai állampolgárra. Így a hirdetési ágazat adta az amerikai GDP 2,2 százalékát.*A kutatás az 1970 és 2007 közötti időszakra és az Egyesült Államokra vonatkozik.

Az eredmények szerint a hirdetések miatt az emberek többet akarnak fogyasztani, és ennek érdekében többet dolgoznak. Ennek hatására nő a fogyasztás súlya a GDP-n belül, és felerősödik a gazdaság ciklikussága, azaz mind a növekedés, mind a visszaesés nagyobb ahhoz képest, mintha nem lennének reklámok.

A kutatás talán legmeglepőbb állítása, hogy 

a fogyasztók végül is rosszul járnak a hirdetésekkel, mert ugyan többet vásárolnak, de ez jóléti értelemben nem ellensúlyozza a többletmunka által okozott károkat.

Vagyis az emberek jobban járnának, ha betiltanák a hirdetéseket – zárul a kutatás összefoglalója.

Érdekes megállapítás, de azért érdemes hozzátenni, hogy a hirdetések nélküli élet nagyjából két esetben lenne reális: egy nagyon kemény diktatúrában, vagy egy olyan világban, amelynek termelési szerkezete az ipari forradalom előtti időket idézi. Az emberek többsége valószínűleg egyiket sem választaná önszántából.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk114 éves reklám volt a bizonyíték, ami miatt bajba került az egész amerikai reklámszakmaMegnyílhat a lehetőség, hogy bármelyik régi reklám készítőjét bepereljék az amerikaiak.

Élet boldogság fogyasztás gdp reklám túlmunka Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2022. május 25. 13:34 Élet

Kétszer akkora erővel csap le az infláció a szegényebb brit háztartásokra, mint a gazdagokéra

70 százalékkal többet fizetnek a rezsiért, mint tavaly ilyenkor, az év második felében újabb nagy áremelés jöhet.

Torontáli Zoltán
2022. május 21. 17:04 Élet, Vállalat

Miért van egyre többször áruhiány az élelmiszerboltokban?

A bolt nem kap árut a nagykertől, mert az nem kap a gyártótól, mert az nem jut alapanyaghoz vagy nem tudja becsomagolni, esetleg elszállíttatni. Látványos lett a kereskedelem válsága.

Banyár József
2022. május 19. 17:38 Élet, Pénz

Hogyan lehet biztosítani az életpálya pénzügyi egyensúlyát?

Napjainkban a generációs transzferek nem biztosítják szisztematikusan az életpálya termelési és fogyasztási egyensúlyát, ezért ezt társadalmi szinten kell megtervezni.

Fontos

Török Zoltán
2022. május 26. 15:39 Adat

Önámítás-e az energia tekintetében önellátó Magyarország képe?

Az önellátás gondolata ugyanis tökéletesen szembe megy a klasszikus közgazdaságtan alaptételeivel, melyek a kereskedelem előnyeiről szólnak.

Torontáli Zoltán
2022. május 26. 11:57 Pénz, Világ

Holnaptól már önrész nélkül is lakáshitelhez juthatnak a lengyelek

Elindult a fél éve összerakott nagy állami program, de a kritikusai szerint ez az idő pont elég volt ahhoz, hogy el is avuljon.

Avatar
2022. május 25. 15:25 Pénz

Valójában nincs plafon az idei államháztartási hiánynál

Mire számíthat Magyarország, ha mégis maradnak a maastrichti kritériumok?