Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 17. 09:04 Élet

Reklámok nélkül mindenki boldogabb lenne

A kapitalizmus egyik legfontosabb összetevője, hogy olyan vágyakat alakítson ki bennünk bizonyos termékek iránt, amelyek különben talán nem is lennének ott. A termékek és szolgáltatások reklámozása sok cég számára legalább annyira fontos, mint a gyártás vagy az innováció. Két egyetemi tanár, Benedetto Molinari és Francesco Turino azt vizsgálta az Economic Journal augusztusi számában megjelent tanulmányában, hogyan hat ez a fogyasztókra és a gazdaságra.

Arra keresték a választ, hogy növelik-e a hirdetések az összesített fogyasztást, és ha igen, elmondható-e ugyanez az összesített keresletre és termelésre. A vállalatok 2007-ben átlagosan 272 milliárd dollárt költöttek hirdetésekre az USA-ban, vagyis körülbelül 1200 dollár jutott minden amerikai állampolgárra. Így a hirdetési ágazat adta az amerikai GDP 2,2 százalékát.*A kutatás az 1970 és 2007 közötti időszakra és az Egyesült Államokra vonatkozik.

Az eredmények szerint a hirdetések miatt az emberek többet akarnak fogyasztani, és ennek érdekében többet dolgoznak. Ennek hatására nő a fogyasztás súlya a GDP-n belül, és felerősödik a gazdaság ciklikussága, azaz mind a növekedés, mind a visszaesés nagyobb ahhoz képest, mintha nem lennének reklámok.

A kutatás talán legmeglepőbb állítása, hogy 

a fogyasztók végül is rosszul járnak a hirdetésekkel, mert ugyan többet vásárolnak, de ez jóléti értelemben nem ellensúlyozza a többletmunka által okozott károkat.

Vagyis az emberek jobban járnának, ha betiltanák a hirdetéseket – zárul a kutatás összefoglalója.

Érdekes megállapítás, de azért érdemes hozzátenni, hogy a hirdetések nélküli élet nagyjából két esetben lenne reális: egy nagyon kemény diktatúrában, vagy egy olyan világban, amelynek termelési szerkezete az ipari forradalom előtti időket idézi. Az emberek többsége valószínűleg egyiket sem választaná önszántából.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk114 éves reklám volt a bizonyíték, ami miatt bajba került az egész amerikai reklámszakmaMegnyílhat a lehetőség, hogy bármelyik régi reklám készítőjét bepereljék az amerikaiak.

Élet boldogság fogyasztás gdp reklám túlmunka Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2020. január 26. 16:54 Élet

Úgy tűnik, hiába fejlődnek a gépek, sosem fogják uralom alá hajtani az emberiséget

Ha igazak a kvantumfizika törvényei, márpedig nagyon úgy tűnik, hogy igazak, akkor a jövő megjósolhatatlan, és ennek következtében a gép nem lehet annyira okos, hogy bedarálja az embert.

Fabók Bálint
2020. január 25. 07:29 Élet, Világ

Európát ellepték a hulladékhegyek, miután már nem tolhat át minden ganét Kínába

Kína megelégelte, hogy a nyugat évtizedeken át hulladéklerakóként használta. Világszintű válságban van az újrahasznosítás, Magyarország is érintett.

Avatar
2020. január 24. 16:21 Élet

Megőrülsz a Facebooktól? A viselkedési gazdaságtan segíthet

Csökkenteni lehet a közösségi média káros hatásain, ha bevetjük a viselkedési gazdaságtan trükkjeit.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. január 24. 10:03 Közélet

Már modellezik a felcsúti kisvasút meghosszabbítását Bicskéig, csak éppen nem kisvasút lesz

A felcsúti stadiontól nem a kisvasút menne tovább Bicske irányába, helyette egy villamosított, normál nyomtávú pályát építenének ki.

Hajdu Miklós
2020. január 23. 16:47 Pénz

Annyira zuhan a forint, hogy kikényszerítheti a laza kamatpolitika végét

Lejtmenetben a forint, az infláció pedig a jegybank által megszabott határokat feszegeti.

Jandó Zoltán
2020. január 23. 10:54 Vállalat

Az MNB szerint is volt, aki korábban tudott a nagy T-Systems üzlet bukásáról

Mészáros Lőrinc és Jászai Gellért éppen a problémás időszakban kávézgattak.