Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 17. 09:04 Élet

Reklámok nélkül mindenki boldogabb lenne

A kapitalizmus egyik legfontosabb összetevője, hogy olyan vágyakat alakítson ki bennünk bizonyos termékek iránt, amelyek különben talán nem is lennének ott. A termékek és szolgáltatások reklámozása sok cég számára legalább annyira fontos, mint a gyártás vagy az innováció. Két egyetemi tanár, Benedetto Molinari és Francesco Turino azt vizsgálta az Economic Journal augusztusi számában megjelent tanulmányában, hogyan hat ez a fogyasztókra és a gazdaságra.

Arra keresték a választ, hogy növelik-e a hirdetések az összesített fogyasztást, és ha igen, elmondható-e ugyanez az összesített keresletre és termelésre. A vállalatok 2007-ben átlagosan 272 milliárd dollárt költöttek hirdetésekre az USA-ban, vagyis körülbelül 1200 dollár jutott minden amerikai állampolgárra. Így a hirdetési ágazat adta az amerikai GDP 2,2 százalékát.*A kutatás az 1970 és 2007 közötti időszakra és az Egyesült Államokra vonatkozik.

Az eredmények szerint a hirdetések miatt az emberek többet akarnak fogyasztani, és ennek érdekében többet dolgoznak. Ennek hatására nő a fogyasztás súlya a GDP-n belül, és felerősödik a gazdaság ciklikussága, azaz mind a növekedés, mind a visszaesés nagyobb ahhoz képest, mintha nem lennének reklámok.

A kutatás talán legmeglepőbb állítása, hogy 

a fogyasztók végül is rosszul járnak a hirdetésekkel, mert ugyan többet vásárolnak, de ez jóléti értelemben nem ellensúlyozza a többletmunka által okozott károkat.

Vagyis az emberek jobban járnának, ha betiltanák a hirdetéseket – zárul a kutatás összefoglalója.

Érdekes megállapítás, de azért érdemes hozzátenni, hogy a hirdetések nélküli élet nagyjából két esetben lenne reális: egy nagyon kemény diktatúrában, vagy egy olyan világban, amelynek termelési szerkezete az ipari forradalom előtti időket idézi. Az emberek többsége valószínűleg egyiket sem választaná önszántából.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk114 éves reklám volt a bizonyíték, ami miatt bajba került az egész amerikai reklámszakmaMegnyílhat a lehetőség, hogy bármelyik régi reklám készítőjét bepereljék az amerikaiak.

Élet boldogság fogyasztás gdp reklám túlmunka Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2019. augusztus 20. 15:01 Élet

Kürtöskalácsozó nyílt egy indiai nagyvárosban

Indiában tör utat a magyar soft power: csilis csirkés és szárított céklás kürtöskalács fogant meg egy budapesti nyaraláson.

Hajdu Miklós
2019. augusztus 19. 07:01 Élet

Árat kell emelniük a kortárs magyar művészeknek, ha sikeresek akarnak lenni külföldön

Sokáig túl olcsók voltak a magyar kortárs művek árai a hazai műtárgypiacon ahhoz, hogy külföldi gyűjtők komolyan vegyék őket. Az utóbbi néhány évben viszont végre változás indult ebben a kérdésben, amivel mindenki jól járhat.

Fabók Bálint
2019. augusztus 18. 19:28 Élet

A balatoni vaddisznó-invázió csak a kezdete az ember-vaddisznó konfliktusnak

Világszerte egyre nagyobb probléma a városokban feltűnő vaddisznók inváziója. Magyarországon is látványosan elszaporodtak, és a legveszélyesebb állatok közé tartoznak.

Fontos

Bucsky Péter
2019. augusztus 20. 07:27 Közélet, Világ

A környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatni

Egy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 18. 07:08 Élet

Vegetarianizmus, természetes étel és klímavédelem: ez nehéz lesz egyszerre

Tudatos vásárlóként hiába szeretnél egyszerre sok mindent elérni, egyelőre úgy néz ki, hogy ez ma még maradéktalanul nem sikerülhet. Melyik ujjunkba harapjunk?

Stubnya Bence
2019. augusztus 17. 07:24 Világ

Három éve a feje tetejére állt világpolitika. De valójában miért?

Hirtelen szexista és rasszista lett a fehér munkásosztály, vagy rájöttek, hogy cserben hagyták őket a munkaerőpiacon? Nem csak a következő választásokat, hanem a globalizáció sorsát is eldöntheti a válasz.