Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 17. 09:04 Élet

Reklámok nélkül mindenki boldogabb lenne

A kapitalizmus egyik legfontosabb összetevője, hogy olyan vágyakat alakítson ki bennünk bizonyos termékek iránt, amelyek különben talán nem is lennének ott. A termékek és szolgáltatások reklámozása sok cég számára legalább annyira fontos, mint a gyártás vagy az innováció. Két egyetemi tanár, Benedetto Molinari és Francesco Turino azt vizsgálta az Economic Journal augusztusi számában megjelent tanulmányában, hogyan hat ez a fogyasztókra és a gazdaságra.

Arra keresték a választ, hogy növelik-e a hirdetések az összesített fogyasztást, és ha igen, elmondható-e ugyanez az összesített keresletre és termelésre. A vállalatok 2007-ben átlagosan 272 milliárd dollárt költöttek hirdetésekre az USA-ban, vagyis körülbelül 1200 dollár jutott minden amerikai állampolgárra. Így a hirdetési ágazat adta az amerikai GDP 2,2 százalékát.*A kutatás az 1970 és 2007 közötti időszakra és az Egyesült Államokra vonatkozik.

Az eredmények szerint a hirdetések miatt az emberek többet akarnak fogyasztani, és ennek érdekében többet dolgoznak. Ennek hatására nő a fogyasztás súlya a GDP-n belül, és felerősödik a gazdaság ciklikussága, azaz mind a növekedés, mind a visszaesés nagyobb ahhoz képest, mintha nem lennének reklámok.

A kutatás talán legmeglepőbb állítása, hogy 

a fogyasztók végül is rosszul járnak a hirdetésekkel, mert ugyan többet vásárolnak, de ez jóléti értelemben nem ellensúlyozza a többletmunka által okozott károkat.

Vagyis az emberek jobban járnának, ha betiltanák a hirdetéseket – zárul a kutatás összefoglalója.

Érdekes megállapítás, de azért érdemes hozzátenni, hogy a hirdetések nélküli élet nagyjából két esetben lenne reális: egy nagyon kemény diktatúrában, vagy egy olyan világban, amelynek termelési szerkezete az ipari forradalom előtti időket idézi. Az emberek többsége valószínűleg egyiket sem választaná önszántából.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk114 éves reklám volt a bizonyíték, ami miatt bajba került az egész amerikai reklámszakmaMegnyílhat a lehetőség, hogy bármelyik régi reklám készítőjét bepereljék az amerikaiak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet boldogság fogyasztás gdp reklám túlmunka Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 5. 13:08 Adat, Élet

Nem lesz megfizethető lakhatás, amíg ilyen kevés lakás épül

Az építési kedv továbbra is mérsékelt, miközben a kereslet egyre nagyobb, jövőre pedig jön az állami élénkítés.

Torontáli Zoltán
2024. október 24. 15:02 Élet, Világ

Olyan kevés gyerek születik, hogy felfüggesztették a híres finn babaváró csomag tenderét

Eredetileg 30 ezer készletre írtak ki pályázatot, de nem lesz ekkora az igény; Finnországban népességarányosan kevesebb gyerek születik, mint idehaza.

Stubnya Bence Bucsky Péter
2024. október 21. 10:52 Adat, Élet

Visszaszorulóban van Magyarországon az éjszakai munka

A 2019-es 11,2 százalékról az idei év közepéig 8,8 százalékra csökkent az éjjel vagy este rendszeresen dolgozók aránya itthon.

Fontos

Bucsky Péter
2024. november 7. 04:32 Közélet, Vállalat

Indokolatlanul drágának tűnik a MÁV vonatainak karbantartására kitalált megoldás

A NER-közeli magyar vasúti járműgyártás az ablakon mászhat vissza, miután a spanyolok kidobták az ajtón, és az állami MÁV-tól is kaphat meegrendelést.

Torontáli Zoltán
2024. november 5. 16:45 Közélet, Vállalat

Nagy Márton egyet tehet, hogy ne hűljön ki az étel a futároknál: visszaállítja a katát

Miután lerontották az ételfutárok megélhetési lehetőségeit, most megvizsgálják, vajon miért romlik a kiszállítási piacon a minőség.

Jandó Zoltán
2024. november 5. 06:07 Közélet, Pénz

Magyarországi nyugdíjas kezeli egy brazil gyártulajdonos kamu dollár milliárdjait

Egész iparág épült ki dél-amerikai állampapírok hamisítására, és hazánk aktív terepe lett a hasznosításukra irányuló biznisznek.