Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. szeptember 4. 14:11 Élet

114 éves reklám volt a bizonyíték, ami miatt bajba került az egész amerikai reklámszakma

Évtizedeken keresztül hirdették az ólomtartalmú festékeket ezek gyártói, miközben tudták, hogy ezek milyen egészségügyi kockázatokat rejtenek, mondta ki egy ítéletben egy kaliforniai bíróság a Wall Street Journal tudósítása szerint. A három, a múlt század elejéig visszanyúlóan bűnösnek talált festékgyártónak több százmillió dollár büntetést kell fizetnie.

De ennél is komolyabb következménye az ügynek, hogy az ítélet megnyitja lehetőségét, hogy a reklámok készítőit akár évtizedekkel később is bepereljék olyan félrevezető állítások miatt, amelyekről akkor még nem is tudhatták, hogy félrevezetőek.

Ami viszont igazán érdekessé teszi az ügyet, az a fenti képen látható 1904-es Sherwin-Williams hirdetés, amivel a vád többek között bizonyítani próbálta, hogy milyen irdatlanul hosszú ideig reklámozták az alperesek a veszélyes ólomtartalmú festékeket. Viszonylag ritka, hogy egy hirdetés 114 év késéssel bukkan fel, hogy bajt okozzon egy cégnek.

Az ügyben eredetileg Kalifornia állam perelt be három festékgyártót (Shwerin-Williams, ConAgra, NL Industries). A per a dohánycégek elleni kilencvenes évekbeli eljárásokat idézte, amelyek a dohánygyártók kapitulációjával végződtek – igaz, nekik akkor el kellett ismerniük, hogy tényleg ártalmas a dohányzás, és ennek tudományos bizonyítékait tudatosan elhallgatták.

Az ólomról viszont már a hetvenes évek óta tudni lehet, hogy különösen kisgyermekeknél komoly fejlődési rendellenességeket okoz. (Az amerikai szövetségi kormány egyébként csak 1978-ban tiltotta be az ólomfestékeket, nem sokkal azt követően, hogy elkezdték kivezetni az ólmozott benzinnel működő autókat. Magyarországban ezzel a szemben a kilencvenes években még bőven szívhattunk ólmozott üzemanyaggal szennyezett levegőt.)

A perben előkerültek igen súlyos belső iratok a Sherwin-Williams széfjeiből, például egy 1900-ból, amiben azt írják, hogy a fehér ólom egy halálos méreg. Az eredeti 2014-es ítélet szerint 1,15 milliárd dollár kártérítést kellett volna fizetniük a festékgyártóknak, a fellebbezés után a másodfokú ítélet szerint viszont csak 1951-től bizonyítható, hogy hirdették is belső használatra az ólomfestékeket. Így a büntetés is 409-730 millió dollárra csökkent volna – ha nem kerülnek elő a százéves ólomfesték-hirdetések.

Az ügynek nincs vége, a festékgyártók az amerikai legfelsőbb bírósághoz fordulnak. Viszont ha fenntartják az ítéletet, akkor perek kezdődhetnek más államokban is, sőt, ha precedens lesz a kaliforniai ítélet, akkor gyakorlatilag bármelyik reklámcég ellen is indulhatnak csoportos eljárások, ha olyan terméket hirdettek, amiről később kiderült, hogy ártalmas. Akár régmúltbeli reklámok miatt is.

A legnagyobb reklámcégek értelemszerűen dühösen rohantak ki az ítélet ellen. “Nem várható el a mindent tudás és a jövőbe látás egy cégtől”, mondta az amerikai reklámcégek egyesületének lobbistája a Wall Street Journal-nak. De persze vannak olyanok is, akik szerint nem gond, ha a hirdetők a jövőben jobban meggondolják, hogy milyen termékek népszerűsítésén dolgoznak.

Élet festék igazságszolgáltatás jog per Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2020. február 21. 17:31 Élet

Akár egy honlap színeivel is befolyásolhatják, hogy hová tesszük a pénzünket

Megvizsgálták kutatók, és működik. Apróságokkal lehet hatni a legfontosabb döntéseinkre.

Stubnya Bence
2020. február 20. 12:26 Élet

A titokban szivárogtatott metán miatt még jobban rombolja az éghajlatot az olaj- és gázipar

A metán természetes módon és a földgáz kitermelése közben is a légkörbe kerülhet. Egy új tanulmány szerint jelentősen alulbecsültük az olajipar szerepét.

Torontáli Zoltán
2020. február 19. 17:07 Élet, Világ

Olyan, mintha szó szerint a kénköves pokolban lenne a munkahelyed

Az indonéziai kénbányászok joggal pályázhatnának a világ legrosszabb munkahelye címére.

Fontos

Bucsky Péter
2020. február 23. 07:12 Adat

Térképre raktuk az összes játszóteret Európában, Magyarország egész jól áll – FRISSÍTVE

Az országon belül nagyok a különbségek, és bár a fideszes településeken egy leheletnyivel több a játszótér, erre a kérdésre nem sok hatása van a családpolitikának.

Kasnyik Márton
2020. február 22. 07:16 Podcast

Palócz Éva: A fiatal generáció hadra fogható része elveszett az ország számára

G7 Podcast! A vendégünk a Kopint-Tárki vezérigazgatója, aki szerint a magasabb bérek két úton is termelékenyebbé tehetik a magyar cégeket: a gyengébbek lehúzzák a rolót, a jobbak előremenekülnek.

Fabók Bálint
2020. február 21. 06:53 Vállalat

Bolti dolgozóik mesélik el, hogy miért ilyen irdatlanul hatékony az Aldi és a Lidl

Ha nincs elég forgalom, egyszerűen hazaküldenek valakit. A magyar bevásárlást teljesen felforgató diszkontok egészen máshogyan működnek, mint a hagyományos áruházak, a dolgozóikkal beszéltünk a különbségekről.