Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. április 11. 07:57 Állam

A Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyját

Pénteken szavaz a Volkswagen felügyelőbizottsága, hogy elmozdítsa-e a súlyos botrányoktól szenvedő autógyártó válságmenedzser vezérigazgatóját, Matthias Müllert, és hogy kit tegyen a helyére, írja a Financial Times. A lap értesülései szerint Herbert Diess, a személyautó részleg vezetője lehet Müller utódja.

Közben viszont érdekesen alakulnak a dízeles csalásos botrány után indított fogyasztói perek. A Handelsblatt szerint például csak a szlovén autótulajdonosok közül hatezren perelték be a Volkswagent a szoftvercsalás miatt. A dízelbotrány kirobbanása óta 15 ezer német, és kétezer svájci nyújtotta be kártérítési igényét a német autógyártóval szemben a myright.de német fogyasztóvédelmi portálon keresztül. Az autótulajdonosok azért követelnek kártértérítést, mert véleményük szerint a Volkswagen átverte őket, amikor a valóságosnál alacsonyabb károsanyag-kibocsátást ígért a gépjárművek eladásakor.

Európa legtöbb országában viszonylag olcsón megúszta a gyártó. Az Egyesült Államokban hegyekben állnak a cég által visszavásárolt kocsik, miután a Volkswagen-csoport csak idén februárig több mint 7,4 milliárd dollárt költött 350 ezer darab amerikai, dízelüzemű személygépjárművének visszavásárlására. Parkolónak használnak többek között egy bezárt focistadiont Detroit külvárosában, egy régi minnesotai papírgyár épületet és egy sivatagi temetőt a kaliforniai Victorville közelében.

Ezzel szemben Európában a dízelbotrányban érintett autók visszahívását rendelte el a Volkswagen, amikor is a szakszervizekben egyszerűen kicserélték a szoftvereket.

Nagy kérdés, hogy van-e értelme perelni a világ egyik legnagyobb autógyártóját a jogaikért küzdő autótulajdonosoknak. Németországban ugyanis eddig 2500 per esetében született döntés, a bíróságok a beadványok hetven százalékát utasították el, vagyis úgy tűnik, a Volkswagennek nincs miért aggódnia. Legalábbis hazai pályán.

Az Egyesült Államokban viszont nem nekik lejt a pálya. Az amerikai hatóságok igen szigorúan veszik a környezetvédelmi előírásokat. A Volkswagen környezetvédelmi megfelelőségért felelős volt vezetőjét az Egyesült Államokban hét év börtönbüntetésre ítélték. A német állampolgárságú Oliver Schmidtet ezen felül 400 ezer dollár megfizetésére kötelezte a detroiti bíróság. A cégnek emellett 4,3 milliárd, vagyis több mint 1200 milliárd forintnyi büntetést is be kell fizetni az amerikai államkasszába.
Ez azonban nem a végleges összeg, miután világszerte mintegy 11 millió autót érintett a botrány, ebből csak Németországban 2,2 millió gépjárműről derült ki, hogy csalószoftverrel szerelték fel.

Magyarországon egyetlen per sem indult a Volkswagen ellen.

A cég azt közölte a G7-tel, hogy a 35 ezer érintett járműből, Magyarországon már 25 ezer kocsin elvégezték a szükséges változtatásokat.

A Volkswagennek eddig 25 milliárd euróba (7700 milliárd forintba) került az egész ügy, ha nem számoljuk a cég piaci kapitalizációjának ennél is nagyobb értékű zuhanását, és ha a perek egy részét megnyerik az ügyfelek, akkor további súlyos összegeket kell a cégnek kifizetni.

 

Hiába szenved a tőzsdén a cég (a botrány előtti, 250 eurós csúcspontról száz euró közelébe zuhant, jelenleg 165 eurónál stabilizálódott az árfolyama), a számok mégsem mutatják azt, hogy a botrány a padlóra küldte volna a céget. Tavaly rekordot döntött a cégcsoport árbevétele és elérte a 230 milliárd eurót. Ehhez persze az is kellett, hogy Európában kesztyűs kézzel bántak a német gazdaság egyik legnagyobb súlyú szereplőjével, nem kellett sokmilliárdos büntetést fizetni, elég volt a dízelkocsik visszahívását elrendelni és egy néhány eurós alkatrészt kicserélni.

Állam dízel per Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Állam

Jandó Zoltán
2018. november 9. 13:18 Állam, Pénz

Kevés volt a felcsúti focinak 19 milliárd, visszamenőleg kaphattak újabb százmilliókat

Valószínűleg egy jogszabály-módosításnak köszönhetően juthatott újabb közel egymilliárd forinthoz, így összesen már 20 milliárdnyi közpénzből szépülhet az akadémia.

Bucsky Péter
2018. november 9. 07:02 Állam

Magyarország az egyik legnagyobb vesztese a multik transzferár-trükkjeinek

Sok ország segíti a multikat az adófizetés minimalizálásában, hazánk a társasági adó ötödét bukhatja emiatt. A nagy transzferár-trükk, második rész.

Jandó Zoltán
2018. november 7. 16:47 Állam, Piac

Egyre drágább az orosz gáz, szerencse, hogy ilyen meleg van

Az idén nyáron, amikor a tárolók feltöltése miatt a legtöbb gázt vettük, többet fizettünk egy köbméterért, mint az elmúlt közel három és fél évben bármikor.

Fontos

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2018. november 7. 06:37 Élet

Egy stróman élete: „heti 150 millió szállításától szakadt szét a táskám”

„Millió helyett mindig ezret írtak. Ha azt az üzenetet kaptuk, hogy vegyünk fel 30 ezret, akkor 30 milliót kellett.” Bemutatunk egy bűnszervezetet az alsóbb szinteken lévők szemszögéből.