Csökkent az ipari termelés volumene tavaly novemberben, ráadásul minden tekintetben: az egy évvel korábbi szinthez képest 2,9 százalékos, az októberi értékhez viszonyítva pedig 1,6 százalékos a mérséklődés. A tavalyi első 11 hónapban az ipari termelés 3,9 százalékkal volt kisebb 2023 azonos időszakához képest.
A kiskereskedelmi forgalom ugyanakkor növekedett, 2023 novemberéhez képest 4,1 százalék, 2024 októberéhez képest 0,6 százalék volt a többlet. 2024 januárja és novembere között a forgalom volumene 2,9 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában mért szintet, főleg az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek eladásai nőttek.
Reakciók: az ipar gyengélkedése visszafoghatja a GDP-növekedést, és a novemberi adat romló körülményekre utal Virovácz Péter lapunkhoz eljuttatott kommentárja szerint. Az ING elemzője a fogyasztás erősödését is valószínűsíti a kiskereskedelmi forgalom bővülése miatt, amire a reálbérek emelkedése és a lakossági állampapírok kamatfizetése is ráerősíthet az év elején.
„Középtávon lehetünk talán bizakodóak” – fogalmaz Nagy János, az Erste elemzője az adatokkal kapcsolatban, aki szerint a termelésbe lépő jelentős kapacitásbővítések az év második felétől lendíthetnek a kibocsátáson, de a külső konjunktúra, az eurózóna és főleg a német gazdaság gyengesége miatt a növekedés főként a következő évtől várható.
Tágabb kontextus: a német ipari termelés novemberben másfél százalékkal emelkedett az októberi szinthez képest, ám az egy évvel korábbi mértéktől 2,8 százalékkal elmaradt, a közelmúltban tapasztalt kedvezőtlen trend tehát még nem fordult meg. Erre utal az euróövezeti gazdasági bizalmi index decemberi csökkenése is.
Jócskán elmaradt a 2021. évi szinttől az ipari termelés volumene tavaly Németországban, ahol már 2022-ben megmutatkoztak a válságtünetek. 2023 nyara óta az eurózónában is elmarad az ipar teljesítménye a 2021-ben tapasztalttól, és nem sokkal később ugyanez Magyarországra nézve is igazzá vált.
Alulnézet: az európai ipar problémái jórészt a járműgyártáshoz köthetők, az ágazat szereplőit az uniós környezetvédelmi előírások teljesítése és a fokozódó kínai konkurencia nehéz helyzetbe hozta az elmúlt években. Az európai autógyárak újabb pofont is kaphatnak, Donald Trump globális kereskedelmet érintő várható intézkedései a legfontosabb exportpiacukat fenyegetik.
Mi várható? Virovácz Péter szerint jó esély van arra (bár még sok adat hiányzik), hogy a tavalyi negyedik negyedévben a magyar gazdaság kilábalt a technikai recesszióból, de ez inkább korrekció, semmint erős felpattanás lehetett.
A jövőre eltűnő parkolóautomatákon és az állami mobilfizetés lecserélésével is milliárdos összeget lehet lefaragni a fővárosi parkolási rendszer költségeiből.
A kommunikációs tenderek összértéke önmagában is eléri ezt a nagyságrendet, az autópálya-koncesszió esetében pedig ennél is sokkal több pénzről van szó.
Már csak egy hétig érhető el az alap Ügyfélkapu, érdemes váltani, amíg ez csak pár percbe kerül. A vállalkozóknak a könyvelői kapcsolatokra is figyelniük kell.