Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2025. január 8. 17:09 Adat, Közélet

Csak látszólag kockáztat sokat Lázár János a késő vonatok jegyár-visszafizetésével

Késési biztosítást vezet be a MÁV-Volán csoport júniustól, a jegyek árának felét visszakapják az utasok, ha a járat 20 percnél többet késik – jelentette be több más újdonság mellett Lázár János közlekedési miniszter.

  • A bérletesek 10 százalék kedvezményt kapnak a következő hónapra, ha az adott hónapban legalább ötször több mint 20 percet késik a járatuk.

Felülnézet: amint korábbi cikkünkben bemutattuk, a MÁV személyszállítási ágának bevételében az utasoktól származó összeg az utóbbi években erősen csökkent.

Számokban: míg 2019-ben az utasoktól (menetjegyből, bérletből, helyjegyekből) származott a MÁV-Start árbevételének 79,4 százaléka, 2023-ban ez már csak 44 százalék volt, és 2024-re is ehhez hasonló adat várható.

  • Az utasoktól beérkező pénz a vasút teljes működési költségeinek már az ötödét sem fedezi.
  • A statisztikák szerint a nagyobb késések döntő részét a távolsági vonatok, IC-k hozzák össze, de nagy részük az 5-15 perces kategóriában van.
  • A MÁV-nak eddig is volt hasonló vállalása, a jelenlegi üzletszabályzat a feláras vonatoknál 30-119 perc közötti késés esetén 25, 120 perc felett pedig 50 százalékos visszatérítést ír elő. Ez az utasok szempontjából kedvezőbb, mint az EU-s minimum, de érvényesítése a gyakorlatban nagyon nehézkes.

Tágabb kontextus: az utasoktól származó bevétel aránya valójában a fentinél is jóval kisebb. Tavaly az első fél évben például 55,4 milliárd forint volt a jegyekhez kapcsolható összbevétel, de ebből 20,8 milliárdot az állam fizetett ki. A diákok, állami alkalmazottak és mások kedvezményes jegyei és bérletei után kieső 50, illetve 90 százalékos kedvezményt ugyanis a költségvetés pótolja ki.

  • Sőt, az ingyenes utazások után is fizet a vasútnak az állam, de mivel senki sem tudja, hogy ténylegesen mennyi a 14 éven alattiak, illetve a 65 éven felüliek utazása, ezt becsléssel állapítják meg.
  • Ez lehetőség bújtatott állami támogatásra is, 2023 utolsó negyedévében például 18 százalékkal több szociálpolitikai támogatást utaltak, mint 2022-ben, 2019-hez képest pedig 80 százalékos volt a növekedés.
  • A MÁV-Volán csoport teljes éves ezer milliárd forintos nagyságrendű finanszírozási igényéhez képest ezek alapján a késési biztosítás elenyészően kis tétel lehet majd, az pedig külön kérdés, hogy a késések miatt visszautalt pénzeket az állam részben vagy egészben, esetleg arányosan kipótolja-e.

Alulnézet: jelenleg nem tudni, hogy a bérletesek hogyan jelzik majd, hogy havonta öt alkalommal rajta voltak egy járaton, ami 20 percnél többet késett. A jelenlegi technológia mellett nem lehet tudni, hogy a bérletesek mikor és mennyit utaznak, épp ezért kapja a cég az állami kiegészítést becslés alapján.

Mi várható? A késési biztosítás jó eszköz lehet arra, hogy teljesen applikációs vásárlásra ösztönözze az utasokat, különösen a távolsági utazásoknál. Bár a papíralapú visszaigénylés lehetősége megmarad, a gyakorlatban inkább csak az automata visszautalás terjedhet el. Ez csökkenteni fogja a vállalat költségeit.

  • Ma az állam nem tudja, hogy a bérletesek milyen járatokon és mennyit utaznak, de a késési biztosítással rá lehetne őket venni, hogy ezt folyamatosan jelezzék. Így már lenne hiteles információ a vonatok és a buszok tényleges igénybevételéről.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAddig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenességA csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet bérlet jegybevétel késés késési biztosítás Lázár János MÁV támogatás Volán Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2025. május 12. 10:23 Adat

Nem Magyarországra jönnek a magasan képzett szakemberek

Németország mellett több kelet-európai tagállam is vonzza a szakembereket, de Magyarország nem.

Hajdu Miklós
2025. május 9. 17:39 Adat, Közélet

Európa aljáról kellene felemelni jövőre a magyar egészségügy finanszírozását

A magyar egészségügyre a kilencvenes évek óta egyre kevesebb pénz jut a GDP arányában, miközben az igény az ellátásra egyre magasabb.

Hajdu Miklós
2025. május 9. 13:09 Adat

Még nem került földre az infláció, de újabb szektorok szállnak be a küzdelembe

A várakozásokat még mindig felülmúlja a drágulás üteme, de kormányzati parancsszóra vagy nyomásra a drogériák és a biztosítók is csökkentik áraikat.

Fontos

Miklós László
2025. május 11. 06:01 Közélet, Vállalat

A politikai haszon mellett a multik kiszorításában is segíthet az árrésstop

Az intézkedés valós gondokon enyhít, a veszteségbe taszított külföldi kiskereskedelmi láncok pedig magyar tőkések felvásárlási célpontjává válhatnak.

Torontáli Zoltán
2025. május 10. 06:04 Közélet

Ígéretekre épül a védekezés a száj- és körömfájás járvány ellen, nem nyugodtak a gazdák

Az állattartók most kénytelenek úgy üzletelni, hogy a járvány kapcsán tett kormányzati ígéretek mögött még nincsenek jogi garanciák.

Pecze Kristóf
2025. május 9. 15:47 Pénz

Annyira nő az amerikai államadósság, hogy egyre kínosabb lehetőségek közül kell választani

A bődületes államadósság egyre nagyobb súlyként nehezedik Amerikára, és ha nem kezelik, a mélybe taszíthatja a világ legnagyobb gazdaságát.