Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2025. január 7. 13:29 Tech, Vállalat

Hasítanak a hibridek, és a kínai autógyártók ebben is meglátták az üzletet

Hibridekkel kerülnék ki az Európai Unió elektromos autókra kivetett vámjait a kínai gyártók, de a fogyasztói igények miatt is egyre inkább a belső égésű és az elektromos meghajtást ötvöző járművek válnak népszerűbbé az európai és amerikai piacokon.

Felülnézet: habár a tisztán elektromos meghajtású autók forgalma növekszik a leggyorsabban, az Egyesült Államokban még mindig sok vásárlót tart vissza a tisztán elektromos modellektől a korlátozott hatótávolság.

  • A nagyobb hatótávolságú, de hagyományos motorral is rendelkező plug-in hibridek – amelyet a Bloomberg cikke szuperhibridnek nevez – pedig 2024 első felében is népszerűek maradtak az amerikai piacon, amikor a villanyautók forgalma ideiglenesen megtorpant.

Tágabb kontextus: az európai piacon, ahol 2024 januárja és novembere között a villanyautók forgalma 5,4 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest, a plug-in hibridek forgalma még ennél is nagyobb mértékben, 8 százalékkal esett vissza.

  • A nem tölthető hibridek piaca viszont csaknem ötödével bővült ugyanebben az időszakban az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint.
 

Mi várható? A trendeket meglovagolva tervezik elkerülni a kínai gyártók az EU elektromos autókra kivetett vámjait. A Reuters cikke szerint ez a tavalyi harmadik negyedéves forgalmi adatokon is látszott, amikor a nem tölthető és plug-in hibridek kínai exportjának aránya megduplázódott a teljes exporton belül, miközben a tisztán elektromos modelleké visszaesett.

Alulnézet: a BYD például a Seal U DM-i nevű hibrid modelljével jelent meg az európai piacon, ami a Volkswagen legjobban menő plug-in hibrid modelljénél, a Tiguannál és a Toyota C-HR-nél is olcsóbb.

  • A cég szegedi üzemében először tisztán elektromos modelleket fog gyártani, de a China Auto News információi szerint fontolgatja, hogy később hibrideket is gyártson ebben az üzemben.
  • Magyarországon több üzemben is gyártanak hibrid modelleket, a győri Audi-üzemben készül például az Audi Q3 plug-in hibrid, a kecskeméti Mercedes üzemben a CLA 250 e Coupé és a CLA 250 e Shooting Brake plug-in hibridek, az Esztergomi Suzuki-gyárban pedig 2023-ban 90 százalékban nem tölthető (S-Cross és Vitara) hibrid modelleket gyártottak.

Igen, de: habár a magyar ipar jól járhat a hibrid modellek népszerűségével, az uniós kibocsátási célok elérése szempontjából problémás lehet ezeknek a modelleknek a terjedése.

  • Az Európai Bizottság 2024-ben nyilvánosságra hozott, a tényleges autóhasználaton alapuló vizsgálata ugyanis arra jutott, hogy az ilyen modellek szén-dioxid-kibocsátása a hivatalos érték többszöröse, mivel ezeket nem töltik fel árammal elég gyakran, így a robbanómotort használják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCégautónak használt plug-in hibridekkel lehet igazán szennyezni a környezetetAudi, BMW, Mercedes terepjárók a gyári 1-2 literesnek ígért fogyasztás helyett 10 litert is benyelnek a valós életben, így messze szenyezőbbek egy normál, benzines autónál.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat autó EU hibrid autó járműipar plug-in hybrid usa Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Vámosi Ágoston
2025. január 10. 13:18 Tech, Világ

Közelről nézhetjük, ahogy egy kibertámadás megbénítja a mindennapi életet

Történetének legnagyobb kibertámadása érte Szlovákiát. A földhivatal rendszerének kiesése miatt áll az ingatlanpiac és a jelzáloghitel-folyósítás.

Vermes Nikolett
2025. január 8. 06:06 Élet, Tech

Zárul az Ügyfélkapu, kitör a káosz?

Már csak egy hétig érhető el az alap Ügyfélkapu, érdemes váltani, amíg ez csak pár percbe kerül. A vállalkozóknak a könyvelői kapcsolatokra is figyelniük kell.

Elek Péter
2025. január 3. 15:17 Tech, Vállalat

Olyat villantott a Google, hogy az elemzők is csak vakarják a fejüket

A december közepén bemutatott kvantumcsippel olyan összetett problémákat is meg lehet majd oldani, amire eddig nem volt lehetőség.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. január 24. 11:03 Adat, Közélet

Már az elején elvéthetjük az egymilliós átlagbérhez vezető utat

Önmagában nem néz ki rosszul a bérdinamika, de a lassuló trend alapján nagyon meglepő lenne, ha időre elérnénk a kormányzati ígéret kiindulópontját.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 16:45 Pénz

Jól hangzik a 8 százalékos banki kamat, de az adó elviszi több mint a negyedét

Elsőre jól hangzanak a banki betétakciók, de 28 százalék az adóteher, és ha befektetési jegyet is kell venni, akkor általában a kockázat is magasabb.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 13:43 Pénz, Világ

Jól fizet az orosz biznisz, csak lehet, hogy elveszik a profitot

A Raiffeisen kétmilliárd eurós büntetése jól mutatja, hogy milyen könnyen semmivé válhat az Oroszországban maradt nyugati cégek által megtermelt nyereség.