Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. november 28. 16:28 Vállalat, Világ

Ez nem Kurzarbeit-válság: tömegeket bocsátanak el német nagyvállalatok

Újabb német iparvállalatok döntöttek létszámcsökkentésről az elmúlt napokban, követve az autóiparban kibontakozott kedvezőtlen tendenciákat. Most már aligha tekinthetők egymástól elszigetelt eseteknek a hasonló bejelentések, egyre inkább strukturális válságtünetek mutatkoznak Németország gazdaságában.

  • A Bosch akár 5500 munkahelyet is megszüntethet és tízezer alkalmazott munkaidejét rövidítheti le, amivel arányosan csökkenti az érintettek fizetését is.
  • A Thyssenkruppnál bejelentett leépítési hullám akár 11 ezer állást is érinthet, a cég a munkásainak 40 százalékát elbocsáthatja. Az acélipari óriás az egyik gyárát be is zárná, egyes részlegeit külsős szolgáltatóknak szervezné ki, más üzletrészeket pedig eladna.
  • A Schaefflerről is a napokban derült ki, hogy bezárja egy-egy üzemét Ausztriában és az Egyesült Királyságban, de a csapágyakat és erőátviteli alkatrészeket gyártó vállalat a hónap elején 2800 németországi munkahelyet érintő létszámcsökkenést is bejelentett.

Előzmények: eddig alapvetően a Volkswagen nehézségei okoztak aggodalmat, de az autóipar válsága már a beszállítók körében is megmutatkozott, például a sebességváltóiról ismert ZF Friedrichshafen a nyáron helyezte kilátásba 11-14 ezer németországi munkahely megszüntetését. A gyenge európai autópiac és a kínai konkurensekkel szembeni verseny áll döntően a problémák hátterében.

Számokban: egyre jellemzőbbek az elbocsátásokra vonatkozó tervek a németországi feldolgozóiparban az Ifo intézet felmérése szerint. A kutatás rámutat a csökkentett munkaidő (Kurzarbeit) terjedésére is: novemberben az iparvállalatok 17,8 százaléka alkalmazott ilyen módon dolgozókat, míg augusztusban csak 14,3 százalék volt ez az arány.

  • A foglalkoztatási kilátások egyre borúsabbak a német gazdaságban, az erre vonatkozó konjunktúra-mutató 2022 óta folyamatosan csökken, az idei év végére a koronavírus időszakát idéző mélységbe süllyedt. A mostaninál kedvezőtlenebbül csak közvetlenül a járvány kitörése után látták a helyzetet a német vállalatok az elmúlt öt évben.

Miért fontos ez? A pandémia alatt a vállalatok a német államhoz fordultak a lezárások miatt részmunkaidőre átállított dolgozóik bértámogatásáért (itthon is sokat emlegetett nevén ez a Kurzarbeit), ugyanis bíztak a gyors fellendülésben, és tartottak a normális körülmények között tapasztalt toborzási nehézségektől.

  • 2020 elején az iparvállalatok 58 százaléka élt ezzel az eszközzel, szemben a mostani nem egészen 18 százalékkal.
  • A mostani alacsonyabb arány arra utalhat, hogy hosszabb távon sem bíznak a német cégek a kilábalásban, hiszen sok dolgozót elbocsátanak, miközben hosszú időn keresztül a munkaerőhiánytól szenvedett a német gazdaság.

Mi következik? A jelentős és nagy publicitást kapó elbocsátásokkal nő a veszélye annak, hogy még borongósabbá válik a gazdasági hangulat Németországban, az óvatosabbá váló fogyasztók visszafogják költéseiket, amit a még aránylag jól teljesítő szolgáltató szektor is megszenved.

  • Ennek jele lehet, hogy novemberben már a szolgáltató szektor beszerzési menedzserindexe (bmi) is a visszaesést mutató tartományba került, vagyis az ágazat vállalatvezetői az üzleti aktivitás zsugorodására számítanak.
  • Nagyon fontos lesz a jövő februárra előrehozott választás után felálló új kormány gazdaságpolitikája. A koalíciós kormány azért bomlott fel, mert a szabad demokrata pénzügyminiszter szigorú költségvetés mellett kardoskodott, ami – az állami költések visszafogása révén – csak tovább fokozta volna a válság veszélyét.

Tágabb kontextus: az autóipar válsága nem korlátozódik Németországra: a francia Valeo és a Michelin is elbocsátásokra készül, a Stellantis bezárja lutoni gyárát, továbbá már Magyarországon is akad példa az autóipar válságához kötődő létszámleépítésre, erre hivatkozva csökkentett például a tiszaújvárosi Jabil az állományán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDurva intézkedések jöhetnek a lefulladt Volkswagen újraindítása érdekébenA német autógyártó számai nagyon csúnyán néznek ki, már nem egy, hanem legalább három német üzemet zárnának be, és csökkentenék a béreket is.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti megAz e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBeragadtak a járvány miatt bevezetett részmunkaidőbe a németekBár összességében csökken a részmunkaidősök száma, az ütem nem elég gyors, és egyes szektorokban továbbra is állnak a gépek. A cégek ennek ellenére sem akarják elbocsátani a dolgozókat, további állami támogatást kérnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ acélipar autóipar gazdasági válság kurzarbeit német gazdaság németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. június 19. 12:11 Adat, Vállalat

Feleakkora növekedést sem tudnak elérni a magyar e-kereskedők, mint a Temu és társai

Beszűkült a játéktere a hazai szereplőknek, akiknek a gazdaságpolitikai környezettel és a vevők vásárlóerejének csökkenésével is meg kell küzdeniük.

Jandó Zoltán
2025. június 18. 15:40 Közélet, Vállalat

Terjed a Mészáros-Felcsút kór az európai futballban, magyar áldozata is lehet

Mészáros Lőrinc sorsára juthat a felvidéki milliárdos Világi Oszkár: lehet, hogy meg kell válnia egyik focicsapatától, hogy azt ne zárják ki a Konferencia Ligából.

Bucsky Péter
2025. június 18. 06:03 Közélet, Vállalat

Nem járnának rosszul a magyar autósok az orosz olajimport megszűnésével

Meg vannak számlálva Magyarország orosz olajimportjának napjai, ha nem tudja megfúrni a kormány az Európai Bizottság tegnap bemutatott javaslatát.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. június 19. 16:19 Közélet, Világ

Brüsszelben most már feltűnően gyorsan ugranak, ha problémás magyar ügyekről van szó

Három hónapon belül megérkezett az árrésstop ügyében a felszólító levél, ami a korábbi példák alapján rendkívül gyorsnak számít.

Váczi István
2025. június 19. 13:37 Világ

Kinek fogynak el hamarabb a rakétái az izraeli-iráni háborúban?

Meggyorsíthatja Amerika támadó hadba lépését, ha tényleg komolyan fenyeget, hogy Izrael kifogy a légvédelmi rakétákból.

Mészáros R. Tamás
2025. június 19. 06:07 Közélet, Világ

Súlyos önámítás, mégis terjed Orbán szuverenitásmániája

A kormányfő és holdudvara a magyar szuverenitás védelmével indokolja bel- és külpolitikai lépéseit, de a valóságban a szuverenitás megalkotása óta álszent és vitatott jelenség.