Már lassan egy éve, 2021. január elseje óta kötelező az online kasszát használó vállalkozásoknak – tulajdonképp szinte minden boltnak és szolgáltatónak – a készpénzes mellett elektronikus fizetési lehetőséget is biztosítania, de akadnak még kivételek.
Főleg a kisebb forgalmat lebonyolító kereskedők által szkeptikusan fogadott – és nem teljesítése esetén különösebb szankciókkal sem sújtott – új kötelezettség bejelentése óta mégis látványosan megugrott, egy év alatt 190 ezerről 225 ezerre nőtt a POS-terminálok száma Magyarországon.
Tavaly nyáron 60-80 ezerre becsülték az érintett kereskedői réteget, amelyik akkor nem biztosított még elektronikus fizetési lehetőséget – ez a terminálszám növekedésével mostanra töredékére csökkenhetett.
A törvényi kötelezettséget nemcsak terminál telepítésével, hanem átutalással, azonnali fizetési lehetőség biztosításával is teljesíteni lehet, ám még mindig akadnak kereskedők, akiknél továbbra is csak készpénzzel lehet fizetni*Egyébként fapados módon viszonylag könnyű teljesíteni az elvárást, az azonnali fizetési rendszer 2020 márciusi bevezetése óta elég akár egy számlaszám, vagy másodlagos azonosítóként regisztrált emailcím vagy telefonszám feltüntetése a kasszánál, ahova a vevők netbankjukon keresztül helyben tudnak utalni. Az ilyen típusú fizetés nehézkessége miatt nem lett bevett gyakorlat a kereskedők körében.. Nekik azonban a vásárlók növekvő rosszallásával kell szembenézniük: míg tavaly a vásárlók 42 százaléka helytelenítette az elektronikus fizetési lehetőség hiányát az idén novemberi adatfelvétel szerint ez mostanra 45 százalékra nőtt egy, az OTP Bank megbízásából készített felmérés szerint.
Az alábbi ábrán látható a terminálok és főként a webshopok által használt internetes, a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő elfogadóhelyek számának a járvány első hulláma alatt meredeken felfutó növekedése is; számuk idén június végére meghaladta a 28 ezret – összehasonlításképp: nem egészen két éve, 2019 végén még csak 12 ezer internetes elfogadóhely üzemelt.
Az átláthatóbb, gyorsabb, biztonságosabb elektronikus fizetési módokkal, legyen az kártyás fizetés vagy mobilappos azonnali fizetés, még plusz bevételhez is juthat a kereskedő vagy szolgáltató – több felmérés szerint az emberek hajlamosak többet vásárolni, nagyobb a kosárértékük, ha kártyával fizetnek. Az alábbi ábrán az látszik, hogy a kártyás vásárlások darabszámban elmaradnak a készpénzeshez képest, de értékben jóval meghaladják a kisebb darabszám alapján várható arányt – azaz elmondható, hogy kártyával egyelőre kevesebbszer fizetünk, de amikor igen, akkor nagyobb értékben vásárolunk, mint készpénzzel.
A POS-terminálok számának megugrásával párhuzamosan a kártyás vásárlások és az átutalások forgalmának bővülése is rekordszintű volt 2021 második negyedévében a megelőző év azonos időszakához képest. A kártyás vásárlások számának és értékének változása az utóbbi öt évben:
Az OTP Bank adatai szerint az idei II. negyedévben volt a leglátványosabb a terminálok használatának felfutása, ekkor több mint negyedével nőtt a forgalmuk az egy évvel korábbihoz képest.
Mivel az online kasszával rendelkező vállalkozások nagy része az OTP Bank tapasztalatai szerint már biztosítja vásárlóinak a készpénzmentes fizetés lehetőségét, a jövőben arra számítanak a banknál, hogy a további növekedést az új vállalkozások alapítása és az új számlanyitások számának alakulása hajtja majd.
A bank tájékoztatása szerint különösen nagy az érdeklődés a tavaly szeptemberben bevezetett SimpleBusiness alkalmazásuk iránt, amit a kisebb, 30 millió forint alatti éves árbevételű vállalkozások számára fejlesztettek ki. Ez a mobilalkalmazás egyelőre kisebb szeletét adja a fizetési forgalomnak az OTP Csoportnál, de gyorsan felfutott mind az újonnan csatlakozó kereskedők számát, mind a forgalmat nézve, amely idén októberre több mint ötszörösére nőtt a tavaly év végéhez képest.
Általánosságban elmondható, hogy ha naponta akár egy vásárlót is veszít egy kereskedő, mert nem tud neki elektronikus fizetést felajánlani, jó eséllyel már megéri bekötnie egy POS-terminált vagy valamilyen azonnali fizetési megoldást (pl. QR-kódos fizetés) biztosítania. Egy ezer forintos kürtőskalács vásárlásának kereskedői költsége POS-terminálos kártyás fizetés esetén nagyjából 20 forint vagy kevesebb, míg azonnali fizetés esetén fixen 9,9 forint. A kereskedő ennél jó eséllyel nagyobb profitot veszített, azt, amellyel a kürtőskalácsot értékesíthette volna a vásárlástól így elálló vevőnek. Az alábbiakban ezt részletezzük az OTP Bank által nyújtott elektronikus fizetési lehetőségeket vizsgálva.
A terminál telepítésében gondolkozó kereskedőknek fontos információ, hogy az egy tranzakcióra jutó költség kereskedőnként egyedi, mivel függ például a vásárlások átlagos összegétől (átlagos kosárérték), a vevő által használt bankkártya típusától és az esetleges további szolgáltatások, fizetési lehetőségek igénybevételétől.
Az OTP Banktól igényelt POS-termináloknál az árbevételtől függően 1000-5000 forint közé eső havi bérleti díjat, valamint kártyaelfogadási díjat kell a kereskedőnek fizetniük. A kártyaelfogadási díj három részből áll, a bankközi jutalékból, vagy más néven az interchange díjból, a rendszerdíjból és a kereskedői díjból.
Az alábbi táblázatban foglaltuk össze a terminálos és az applikációs fizetési megoldások díjtételeit.
Az interchange díjak mértékét a nemzetközi kártyatársaságok szabják meg. Ez a díjtétel kedvezőbb lehet, ha a kártyát kibocsátó és elfogadó pénzintézet megegyezik – mivel Magyarországon magas az OTP Bank által kibocsátott lakossági betéti- és hitelkártyák aránya, a bankcsoportnak jelentős piaci előnye van ezen a téren.
A rendszerdíj a kártyatársaságok költségeit fedezi. Itt a legdrágább belföldi lakossági tranzakcióval számolva 10 000 forint vásárlás után 9 + 10,46, azaz legfeljebb 19,46 forint a rendszerdíj az OTP Banknál igényelt terminál esetén.
A kisebb, évi 30 millió forint alatti forgalmat lebonyolító kereskedők számára az OTP Mobil által fejlesztett és akár 24 órán belül beüzemelhető SimpleBusiness applikációt ajánlja a bank. Itt nincs szükség terminálra, a kereskedőnek csak regisztrálnia kell és egy okoseszközzel rendelkeznie, amelyre letölthető az alkalmazás.
A karácsonyi vásáron tehát a kürtőskalács fizetésekor a vásárló akár egy, a kereskedő által generált QR-kód mobiltelefonos beolvasásával is rendezheti a számlát: azonnali utalással az OTP SmartBank, bankkártyás fizetés esetén pedig a Simple alkalmazás használatával, a telefonján keresztül.
Azonnali utalásos fizetés során a kereskedői díj fixen a tranzakció összegének 0,99 százaléka, azaz egy 1000 forintos kürtőskalács esetében 9,9 forint. Bankkártyás fizetésnél ehhez még hozzáadódik a fent említett rendszerdíj és bankközi jutalék, így a termináloknál számolt nagyjából 20 forintra nő az összeg, amit a kereskedőnek fizetnie kell a szolgáltató felé. A napi bevételt 2 munkanap alatt jóváírják a kereskedő számláján, aki részletes beszámolót is kap a tranzakciókról, emellett a kereskedőknek biztosított adminisztrációs felületen valós időben pontosan követheti a bevételei alakulását, ami nagyban megkönnyíti az előre tervezést.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.
A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.
Támogatói tartalom
Fontos