Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. március 8. 14:42 Támogatói tartalom, Tech

Magyar gyártású midibuszokkal tehető népszerűbbé a közösségi közlekedés

A hazai gyártású Mercedes-Benz Sprinterek átvették a vezető szerepet a midibuszok piacán. Magyarországon a legmagasabb a buszos közlekedés részaránya a közlekedési munkamegosztásban az Európai Unióban. Mindez annak köszönhető, hogy a Volánbusz helyközi járatai szinte minden településre eljutnak, és száznál is több hazai településen működik helyi közösségi közlekedés.

A buszos közlekedésben hazánkban a korábbi évtizedek hagyományai alapján elsősorban a 12 méteres szóló autóbuszok és a 18 méteres csuklós autóbuszok jelentik a közösségi közlekedési járműflotta szinte egészét. Más európai országokban azonban már felfedezték, hogy a kisebb, midi buszok sokat segíthetnek a hatékonyság és a gazdaságosság növelésében.

A Magyarországon 2023-ban értékesített 820 autóbusz 84 százaléka (685 darab) hagyományos, nagy autóbusz volt, csupán 13 százalék volt az öt tonnánál kisebb, jellemzően 15-20 utas szállítására alkalmas midibuszok aránya.

Spanyolországban a legutóbbi adatok szerint minden ötödik új busz midibusz volt, Svájcban 40 százalék, az Egyesült Királyságban 50 százalék körül alakul ez az irány. Az ok pedig egyszerű:

az egyre összetettebb technológiával felszerelt, a környezetet egyre kevésbé károsító buszok beszerzési költsége növekszik. Így a beruházási és az üzemeltetési költségek is csökkenthetők, ha a kisebb forgalmú járatokra kisebb buszokat használnak.

Amikor csak 15-20 utas van egy kisebb faluba, lakóparkba vagy félreesőbb városrészbe közlekedő járaton, akkor felesleges 40-50 ülőhelyet biztosító hagyományos buszt járatni. A midibuszoknak nemcsak a beszerzési költsége, de az üzemeltetése is gazdaságosabb. Fogyasztásuk a hagyományos buszoknál szokásos 20-25 liter helyett legfeljebb 10 liter 100 kilométereként.

Mindez több szervezést igényel az üzemeltetőktől, hiszen ilyen buszokat nem lehet olyan fordákba beosztani, ahol több utas van. A nyugat-európai tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy megéri a többletfáradság. Ráadásul a kisebb járművekkel könnyebben lehet sűrűbb indulásokat tervezni, ami vonzóbbá teheti a közösségi közlekedés használatát.

Magyarországon is van már rá példa, hogy midibuszokkal sikeresen lehet növelni a közösségi közlekedés vonzerejét: ilyenek a BKK Telebusz járatai, amelyeket főként Mercedes-Benz Sprinter midibuszokkal szolgálnak ki. Debrecenben 2020 óta használják az ITK Spriter City midibuszát, amivel idén februárban a józsai városrészben indított a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. körjáratot.

Hazai gyártással is elérhető

A legtöbb midibusz transzporter kategóriájú alapjármű átalakításával készül az európai piacon. Több száz vállalat foglalkozik ezzel a tevékenységgel, de csak keveseknek van hivatalos gyári együttműködési megállapodása. Magyarországon az ITK Holding Zrt. leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. úttörő ezen a területen.

A Mercedes-Benz Reform iskolabusz bemutatójának apropóján, még 2019-ben nyerte el a Mercedes-Benz VanPartner minősítést a vállalat, így jogosultak arra, hogy a megrendelői igényekhez a lehető legjobban igazodva tervezzék meg és készítsék el a buszokat. A VanPartner státusz egy olyan felépítményezői engedély, amit a Mercedes-Benz hónapokig tartó auditja előz meg.

A Mercedes-Benz Sprinter a magyarországi midibuszpiacon tavaly átvette a vezető szerepet, amiben a hazai gyártási kapacitás bővülésének is szerepe van.

A hazai gyártásnak számos előnye van a külföldi beszerzéssel szemben:

  • Nemcsak a jármű alvázára és hajtásláncára, de a teljes felépítményre elérhető a hazai gyártói garancia.
  • Gyorsan és hosszú távon biztosított az alkatrészellátás a debreceni gyárból.
  • Helyi vevőszolgálat, amely a felépítmény összes alkatrészének cseréjéhez tud segítséget nyújtani. Az alapjárművet pedig bármelyik Mercedes-Benz transzporter kategóriára szakosodott márkaszervizben fogadják.
  • A gyártás egyedi vevői igények alapján, akár négyhetes átfutási idővel megvalósítható.
  • A hazai igényeknek megfelelő belső tér kialakítása, utastájékoztatási és járműfedélzeti rendszerek beépítése is lehetséges.

A szintén a cég által Debrecenben gyártott Mercedes-Benz Reform-S School típusú iskolabusz a Magyar Úszó Szövetség Úszó Nemzet programjának indulása óta szállítja a gyerekeket. Az ITK-nál az iskolabuszok fejlesztésére nemcsak a műszaki megoldások kapcsán figyeltek oda, hanem olyan biztonságtechnikai megoldásokkal került sor a fejlesztésre, ami egy online felületen nyomon követhetővé teszi a gyermekek utazását, le- és felszállását a járművekről.

Fotó: ITK

A magyar gyártású Sprinterek megjelentek a városi közösségi közlekedésben is: 2021 szeptembere óta használja a Kecskeméti Közlekedési Központ a Kecskemét-Hetényegyháza vonalon az Inter Traction Electrics Kft. által gyártott Mercedes-Benz Sprinter Reform Intercity járművet, melyet kifejezetten városközi távok megtételére optimalizáltak. A midibuszok további előnye, hogy ezeknek nem kell használatarányos útdíjat fizetni.

Fotó: ITK

Hosszabb távú utazásokra is alkalmas a Reform-S Intercity kivitele, mivel olyan extrák is elérhetők, mint a nagyobb lábtér, ülésenkénti olvasólámpa és egyéni légbefúvás. Különösen sportolók szállítására népszerű ez a termék. De az ipari parkokban is keresettek a munkavállalók szállításához használt kisbuszok, így ezek a területek is be tudnak kapcsolódni a közösségi közlekedés rendszerébe.

Mivel egyre magasabb az idős emberek aránya, különösen fontos elvárás az akadálymentesített , alacsony padlós résszel rendelkező kivitel. Ezt a midi kategóriában kevesen tudják megugrani. Azonban a Mercedes-Benz Sprinter Reform City Max jármű hátsó, széles ajtaján kerekesszékkel is fel lehet szállni A mozgáskorlátozott utasok számára is lehetővé teszi a kényelmes utazást, külön a részükre kialakított ülőhellyel.

A MÁV és a Volánbusz integrációja kapcsán elvárt cél, hogy a buszos ágazat segítse még inkább a ráhordást a vasúti járatokra. Ehhez pedig segítséget jelenthet, ha még több vonathoz kapcsolódnak olyan midibuszokkal kiszolgált településen belüli vagy kisebb településeket feltáró járatok, amelyek ütemes közlekedést tesznek lehetővé a gyérebben lakott településeken is.

Az ITK Holding Cégcsoportnál nemcsak a jelen kihívásaira gondolnak: a dízelkivitel mellett már tervezik, hogy alternatív hajtású járműveket is gyártani fognak. Ezzel pedig elérhetővé válik a legkisebb településeken is a fenntartható közösségi közlekedés megteremtése.

A HUMDA uniós forrásokból várhatóan 1100 elektromos busz beszerzését támogatja a 25 ezer fő feletti településeken a következő években. A várakozások szerint állami vagy uniós támogatások hamarosan megnyílhatnak a kisebb települések elektromos buszainak beszerzésére is, ami új lendületet adhat a kisebb települések közösségi közlekedésének fejlesztéséhez.

A cikk megjelenését az ITK Holding Zrt. támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Tech Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.