Arról már sok cikket lehetett olvasni, miként ugrott meg az internetes kereskedelem a járvány hatására, az viszont még csak most kezd megmutatkozni, hogy ennek milyen hatása lesz a hagyományos üzletekre és ezen keresztül a belvárosokra és plázákra.
A merkur.de annak kapcsán ír a jelenségről, hogy március végén a Media Markt-Saturn bejelentette: jövő őszig bezár 13-at a 419 németországi üzlete közül, és ez akár ezer ember elbocsátásával is járhat. A menedzsment nem meglepő módon az értékesítési arányok eltolódásával indokolta a lépést, mivel az utóbbi időben a konszern forgalmának több mint fele az interneten realizálódott.
A Media Markt-Saturn azonban közel sem az egyetlen szereplő, amely ilyen lépést jelentett be. Az idehaza szintén jelenlévő Douglas már korábban közölte, hogy majdnem minden hetedik üzlete lehúzza a rolót. A még nem teljesen végleges lista szerint nagyjából 60 parfümboltra kerül lakat a 430-ból, ami mintegy 600 állás megszüntetésével jár az 5200-ból.
Ráadásul ez két olyan lánc, amely aránylag sikeresen váltott nagyobb arányban online értékesítésre a járvány kitörése után, így teljes bedőlés nem fenyegeti őket. Borúsabb a helyzete például az idehaza szintén jól ismert Espritnek, amely a napokban hozta nyilvánosságra tavalyi második féléves számait, amelyek 30,5 millió eurós veszteséget mutatnak. A ruhákat és cipőket forgalmazó lánc hat németországi leányvállalata már tavaly márciusban csődvédelmet kért, majd nekiállt bezárni a száz ottani boltjának nagyjából a felét, körülbelül 1100 embert elbocsátva.
Ezek a példák egy szélesebb trend megnyilvánulásai: a kölni kereskedelmi kutatóközpont szerint akár a hagyományos üzletek ötöde, 80 ezer bolt is bezárhat Németországban 2023 végéig. A német kereskedelmi szövetség még ennél is borúlátóbb, ők ezt a számot 120 ezerre teszik. Ezen belül különösen a divatüzletek lehetnek érintettek.
Erre a változásra fel készülniük a bevásárlóközpontoknak, valamint azoknak az önkormányzatoknak, belvárosi bérbeadóknak, amelyek bérlői között jelenleg nagy arányban vannak ruha- és ékszerboltok, kozmetikumokat és műszaki cikkeket árusítói üzletek. A német kereskedelmi szövetség ügyvezetője szerint a belvárosokat nem kell félteni, de a jövőben a kereskedelmi, szabadidős, oktatási és kulturális szolgáltatások, valamint a lakások eltérő összetételű elegye jellemzi majd ezeket a területeket, mint manapság.
Világ
Fontos