Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. április 1. 12:57 Adat

A leginkább környezetszennyező légitársaságok kapták a legtöbb állami támogatást

A járvány miatt kiosztott három legnagyobb állami mentőcsomagot kapó európai légitársaság volt a három legnagyobb szennyező is egyben 2019-ben, tehát azelőtt, hogy a járvány miatt radikálisan visszaesett volna az iparág forgalma – derül ki két civilszervezet, a Transport & Environment (T&E) és a Carbon Market Watch (CMW) kormányok által kiadott adatokon alapuló gyűjtéséből. A dokumentumot pontosan egy évvel azt követően tették közzé, hogy az Európai Bizottság engedélyezte a légitársaságok állami megmentését.

Ez az első alkalom, hogy a legnagyobb légitársaságok teljes kibocsátására vonatkozó adatokat hoztak nyilvánosságra, vagyis tartalmazzák az Európába érkező és a kontinenst elhagyó hosszútávú járatok kibocsátási adatait is. Olaszország és Románia viszont nem szolgáltatott adatot, ezért – ahogy az alábbi táblázatban látszik – az Alitaliát nem tudták elhelyezni a mezőnyben, pedig jó eséllyel bekerülhetne a top tízbe.

A negyedik oszlopban a szén-dioxid-kibocsátás millió tonnában, az ötödikben a koronavírus-járvány miatt kapott állami segítség millió euróban

Andrew Murphy, a Transport & Environment igazgatója a gyűjtés kapcsán megjegyezte, hogy a járvány miatt kiosztott állami támogatások harmadát kapták meg a legnagyobb szennyezők. Szerinte ahelyett, hogy pénzt öntenének ezekbe a vállalatokba, a kormányoknak az iparág kizöldítésére kellene fókuszálniuk. A légitársaságoknak pedig adózniuk kéne a kibocsátásuk után, és minél hamarabb át kellene állniuk kevésbé szennyező üzemanyagok használatára.

A T&E az adatok alapján azt is kielemezte, hogy a légitársaságok a kibocsátások mekkora részéért fizetnek szén-dioxid-adót az európai uniós kibocsátáskereskedelmi rendszeren (ETS) keresztül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEz volt Európa legmelegebb nyara, és befektetők vagyonokat kerestek ezenAz idei nyár egyik legjobb befektetése a karbon kredit volt, ami az EU klímapolitikájának egyik sarokköve. De hogy működik ez, és jó, ha a hedge fundok a klímaváltozáson szedik meg magukat?

Ennek a hatálya alá jelenleg ugyanis csak az Európán belül repülőjáratok tartoznak, az Európát elhagyó és Európába érkező járatok nem. A Lufthansa, a British Airways és az Air France 2019-ben a kibocsátásaik 77, 86 és 83 százalékáért nem fizettek adót egyáltalán. (Ezt mutatják alább az oszlopok sárgán színezett részei.)

Az Európai Bizottság júniusban fog döntést hozni arról, hogy az Európába érkező és Európát elhagyó járatok bekerülnek-e az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer hatálya alá. Valamint egy olyan törvénytervezetet is beterjesztenek majd, ami a légitársaságokat olyan tisztább üzemanyagok használatára kötelezi majd, mint az e-kerozin.

Az EU 2008-ban kísérletet tett arra, hogy az uniós és unión kívüli desztinációk között repülő járatokat bevegyék az ETS hatálya alá, de akkor az iparági lobbi elérte, hogy elhalasszák a döntést egy potenciális ENSZ szén-dioxid-kibocsátási szabályozás lehetséges bevezetésére hivatkozva. A T&E a múlt héten szerzett meg egy nem publikált uniós tanulmányt, ami szerint „kicsi a valószínűsége annak”, hogy a Corsia néven futó ENSZ-kezdeményezés csökkentse az iparági kibocsátást. Gilles Dufrasne, a Carbon Market Watch szakreferense szerint a Corsiát az iparági lobbi arra használja, hogy fenntartsa a status quót, ezért az EU-nak ellen kell állnia a nyomásnak, és az ETS kiterjesztésén kellene dolgoznia.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagy hiba lenne, ha úgy indítanák újra a padlóra került légitársaságokat, mintha mi sem történt volnaGyakorlatilag nulláról kell felállnia a teljes iparágnak a legtöbb esetben állami segítséggel. Ez alkalmat adhatna arra, hogy a szektorral egy új, zöldebb alkut kössünk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat állami támogatás kibocsátáskereskedelem klímaváltozás légiközlekedés szén-dioxid kibocsátás üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Vámosi Ágoston
2025. április 4. 11:21 Adat, Vállalat

Sikerülhet ellenszélben külpiacra lépniük a magyar vállalkozásoknak?

Örök téma a magyar cégek exportjának fellendítése, egy budapesti üzleti rendezvényen egyebek mellett arról lesz szó, hogyan kerülhetők el a folyamat buktatói.

Jandó Zoltán
2025. április 3. 10:11 Adat

Másfélszeresére nőtt a bűncselekmények száma Magyarországon 2021 óta

Hét éve nem regisztráltak annyi bűncselekményt Magyarországon, mint 2024-ben. Főleg a csalások és a lopások száma ugrott meg a közelmúltban.

Torontáli Zoltán
2025. április 2. 11:12 Adat, Pénz

Fél év után elengedte a miniszterelnök növekedési álmait a kormány

Az év első hónapjai nem úgy alakulnak, ahogy várták, az inflációs előrejelzés is változott, de a minimálbéres megállapodáshoz nem nyúlnak hozzá.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. április 4. 06:03 Világ

Orbán ellenzi, de Európa tovább pénzelné a védvonalnak tekintett ukrán hadsereget

Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Vámosi Ágoston
2025. április 3. 15:42 Közélet

Magyarország és Szlovákia járhat a legrosszabbul a Trump-vámokkal

A német autóipari ellátási lánc tagjai egymást rántják magukkal a mélybe az Egyesült Államok által bevezetett vámok után. A magyar kivitel 8 százalékát adó győri Audi motorok és autók exportja miatt is érintett.

Al-Hilal István
2025. április 5. 06:05 Világ

Milyen világgazdasági hatásai lesznek Trump vámjainak?

Az amerikai vámok komoly fenyegetést jelentenek a globális növekedésre, de sok múlik majd az országok válaszreakcióin is.

Tovább olvasom

Az üzemeiket jelentősen a kapacitásaik alatt működtető európai autógyártók a védelmi ipar felé nyitva keresnék a kiutat az iparágat érintő lassulásból. Egyelőre azonban inkább csak nyilatkozatokról és nem konkrét együttműködésekről van szó, raádásul még a nagyobb szereplők közül sem ért mindenki egyet azzal, hogy a védelmi ipar lehetne a járműipar megmentője.

Tovább olvasom

Nyolc százalékkal csökkent az ipari termelés volumene februárban az előző év azonos hónapjához képest, januárhoz hasonlítva továbbá 1,3 százalékos visszaesés történt, közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az ágazat kibocsátása négy éve nem látott mélységbe süllyedt a szezonálisan és munkanappal kiigazított statisztika szerint.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán Váczi István
2025. április 3. 06:01 Közélet, Világ

Nagyon veszélyes vizekre tévedt a KSH a hamisnak tűnő szegénységi adatokkal

Manipulálhatták az elmúlt években a hazai szegénységi mutatókat, ez pedig megrengetheti a hivatalos hazai statisztikákba vetett, eddig is törékeny bizalmat.

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. április 2. 17:00 Világ

Fosszilis reneszánszot hozhat az USA-ban, hogy a globális háború ijesztőbb lett a felmelegedésnél

Az új amerikai kormányzat úgy ítéli meg, az újraiparosítás fontosabb a klímavédelemnél. Trump céljai világosak, de semmi sem garantálja, hogy azok teljesülnek is.

Tovább olvasom

458 millió euró (közel 184 milliárd forint) bírságot szabott ki az Európai Bizottság 15 autógyártóra, amiért kartelleztek a ronccsá váló kocsikkal összefüggő kérdésekben.

Tovább olvasom

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Tovább olvasom

Kedden hatályba lépett az úgynevezett e-pénztárgép rendelet, ezzel elindult az a jogi folyamat, amelynek végén a bolti vásárlások után a vevők már nem kapnak papírra nyomtatott nyugtát, csak ha külön kérik.

Tovább olvasom

Komoly esély van rá, hogy a kormány banki árstopot vezet be - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy hétfői sajtótájékoztatón. A bankoknak a tavaly év végi bankszámladíjakat kellene visszaállítaniuk.

Tovább olvasom