Júliusban először fordult elő, hogy több elektromos és hibrid jármű talált gazdára, mint hagyományos benzin- vagy dízelüzemű a kínai új autók piacán. Az akkumulátorokkal szerelt járművekből ráadásul a mennyiséget nézve is többet tudtak eladni a gyártók, miközben az autóeladások összességében csökkentek, írta meg a CNBC (amit a Portfolio is szemlézett).
Miért fontos ez? Európában eközben akadozik az elektromos autók térnyerése, már a szabályozások is egyre több teret hagynak a belső égésű motorokkal szerelt modellek további gyártásához a korábbi elképzelésekhez képest. A kínai autógyárak azonban egyre nagyobb szeletet igyekeznek kihasítani maguknak a kontinens autópiacán.
- Kína autópiaca fontos az európai gyártók szempontjából is, főleg a prémium kategóriába tartozó benzines és dízeles modellek tekintetében. Az ottani gyártók előnye azonban fokozatosan nő a zömmel német márkákkal szemben, a kínai kormány támogatása révén is, aminek jelentősége tovább nőtt a gazdaság lassulása miatt.
Alulnézet: a magyar gazdaságban a német autógyárak és beszállítóik szerepe régóta jelentős, nekik nem kedvezőek a kínai autópiaci tendenciák. Az ide települő kínai akkumulátorgyárak is jellemzően az európai márkák elektromos modelljeihez szükséges energiatárolók előállítását célozzák.
- Az ágazat nehézségei már a magyar ipari termelés és GDP alakulásában is megmutatkoznak, és elbocsátások is történtek miatta. A későbbiekben a kínai BYD az akkumulátorok mellett járműveket is fog gyártani Magyarországon, ám szintén az európai piacra, amivel megkerülheti majd az uniós vámokat.
Felülnézet: részben az elektromos (és gázhajtású) autók gyors kínai terjedésével magyarázta a hét elején a G7-nek az olajár – már a magyar benzinkutakon is látható – csökkenését Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. elemzője.
- A visszafogott kínai olajkeresletet részben ugyan a gazdaság vártnál gyengébb teljesítménye okozza, de pont a közlekedési felhasználásban van egy szándékolt része is. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy míg év elején a kínai olajkereslet napi 500-700 ezer hordós növekedését várták, most az sem kizárt, hogy éves szinten csökkenést láthatunk.
Számokban: Kínában 51 százalék volt az újonnan eladott személygépkocsik között az elektromos és hibrid járművek aránya júliusban. Az Európai Unióban ugyanez az arány 53 százalék volt júniusban, ám a csak elektromos hajtású gépkocsik részesedése Kínában 28, az unióban 14 százalék volt a legfrissebb adatok szerint.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMégis lehet jövőjük a belső égésű motoros autóknak EurópábanA német autógyártók mégsem mondanak le a hagyományos technológia fejlesztéséről, az Európai Néppárt pedig a szabályozás lazítására készül.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik DebrecenbenA BMW nyáron letette debreceni gyárának alapkövét, majd kisvártatva a kínai CATL hatalmas beruházást jelentett be. A napokban ismét a BMW lépett, a bajor vállalat ugyanis akkumulátorok összeszerelésére alkalmas üzemmel egészíti ki debreceni beruházását.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBegyűrűzik az autópiac vergődése, lehúzhatja a magyar GDP-t isNagy Márton pesszimista lett a jövő héten nyilvánossá váló második negyedévi GDP-adattal kapcsolatban.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBeragadt fékként lassítja az ipar a magyar gazdaságot, hogy lesz ebből gyorsulás?Az ipar gyengélkedése valószínűleg egész évben visszafogja a gazdaság teljesítményét, így leginkább csak a fogyasztás bővülésében lehet bízni.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMilliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miattCsorbulhat a kínai elektromos autók árelőnye az európai modellekhez képest, de teljesen nem fog eltűnni.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Világ akkumulátorgyártás autóipar autópiac elektromos autó Kína Olvasson tovább a kategóriában