Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. július 26. 17:46 Adat, Közélet

Begyűrűzik az autópiac vergődése, lehúzhatja a magyar GDP-t is

Gyenge a külső kereslet, ezért visszaeshetett a magyar gazdaság az elmúlt negyedévben Nagy Márton szerint. A nemzetgazdasági miniszter egyik fő oknak az elektromos autózásra való átállás európai megtorpanását nevezte meg, a Portfolio szemléje szerint.

Miért fontos ez? A járműgyártásnak hagyományosan kitett magyar gazdaságot újabban különösen az elektromos autók piacán zajló történések érintik érzékenyen a közelmúlt akkumulátoripari beruházásai miatt. Az ipari termelés alakulása mellett már a munkaerőpiacon is tapasztalhatók a kedvezőtlen körülmények következményei.

Felülnézet: a nemzetgazdasági miniszter szerint negyedév-negyedév alapon a gyenge ipari export miatt várhatóan nem emelkedik, sőt, akár újra csökkenhet a (második negyedéves) magyar GDP. Hasonló trendre utoljára 2022 végén, 2023 elején volt példa, igaz, azóta is csak a stagnálás és a gyenge növekedés között billegett a bruttó hazai termék volumenindexe.

Tágabb kontextus: noha Nagy Márton a német villanyautó-kereslet gyengélkedését emelte ki, az autópiac világszerte válságtüneteket mutat. Az európai és amerikai autógyártókban is tulajdonos Stellantis csoport például eladhat vagy meg is szüntethet bizonyos márkákat, miután mindkét kontinensen gyenge eredményeket ért el az elmúlt félévben.

  • Több, mint öt éve nem jelentett a Tesla olyan alacsony profitrátát, mint az idei második negyedév után. A várakozásoktól elmaradó eredmény okai között szerepel az autók árának csökkentése is. A cég a következő évben is kedvezőbb árú modellek gyártására készül az egyre jobban kiéleződő árversenyt követve.
  • Az idősebb, használt járművek népszerűsége nem csak Magyarországon fokozódott, az Egyesült Államokban is egyre korosabb autók jellemzők, amihez már a pénzintézetek és a biztosítók is kénytelenek alkalmazkodni. Ráadásul a gyártók kínálatából épp kifutó típusok válnak ismét kelendővé, például a lépcsős- és csapott hátú modellek, illetve a kombik.

Mi várható? A globális autópiacon elsősorban az Egyesült Államok helyzete okoz fejtörést, ahol az alacsony árakhoz magas készletek és logisztikai kihívások társulnak. A hagyományos autógyártóknak a gyenge értékesítés mellett az elektromos járművekre való költséges átállással és a kínai riválisok által diktált árversennyel is meg kell küzdeniük.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz elküldött vendégmunkások veszítik a legkevesebbet az iváncsai akkugyárbanHatározott idejű szerződéssel dolgoztak, és ki kell nekik fizetni a hátralévő időre vonatkozó munkabért akkor is, ha nem talál új munkát a kölcsönbe adó cég.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet autóipar gdp GDP-növekedés magyar gdp Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.