Gyenge a külső kereslet, ezért visszaeshetett a magyar gazdaság az elmúlt negyedévben Nagy Márton szerint. A nemzetgazdasági miniszter egyik fő oknak az elektromos autózásra való átállás európai megtorpanását nevezte meg, a Portfolio szemléje szerint.
Miért fontos ez? A járműgyártásnak hagyományosan kitett magyar gazdaságot újabban különösen az elektromos autók piacán zajló történések érintik érzékenyen a közelmúlt akkumulátoripari beruházásai miatt. Az ipari termelés alakulása mellett már a munkaerőpiacon is tapasztalhatók a kedvezőtlen körülmények következményei.
Felülnézet: a nemzetgazdasági miniszter szerint negyedév-negyedév alapon a gyenge ipari export miatt várhatóan nem emelkedik, sőt, akár újra csökkenhet a (második negyedéves) magyar GDP. Hasonló trendre utoljára 2022 végén, 2023 elején volt példa, igaz, azóta is csak a stagnálás és a gyenge növekedés között billegett a bruttó hazai termék volumenindexe.
Tágabb kontextus: noha Nagy Márton a német villanyautó-kereslet gyengélkedését emelte ki, az autópiac világszerte válságtüneteket mutat. Az európai és amerikai autógyártókban is tulajdonos Stellantis csoport például eladhat vagy meg is szüntethet bizonyos márkákat, miután mindkét kontinensen gyenge eredményeket ért el az elmúlt félévben.
Mi várható? A globális autópiacon elsősorban az Egyesült Államok helyzete okoz fejtörést, ahol az alacsony árakhoz magas készletek és logisztikai kihívások társulnak. A hagyományos autógyártóknak a gyenge értékesítés mellett az elektromos járművekre való költséges átállással és a kínai riválisok által diktált árversennyel is meg kell küzdeniük.
Adat
Fontos