Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. július 26. 17:46 Adat, Közélet

Begyűrűzik az autópiac vergődése, lehúzhatja a magyar GDP-t is

Gyenge a külső kereslet, ezért visszaeshetett a magyar gazdaság az elmúlt negyedévben Nagy Márton szerint. A nemzetgazdasági miniszter egyik fő oknak az elektromos autózásra való átállás európai megtorpanását nevezte meg, a Portfolio szemléje szerint.

Miért fontos ez? A járműgyártásnak hagyományosan kitett magyar gazdaságot újabban különösen az elektromos autók piacán zajló történések érintik érzékenyen a közelmúlt akkumulátoripari beruházásai miatt. Az ipari termelés alakulása mellett már a munkaerőpiacon is tapasztalhatók a kedvezőtlen körülmények következményei.

Felülnézet: a nemzetgazdasági miniszter szerint negyedév-negyedév alapon a gyenge ipari export miatt várhatóan nem emelkedik, sőt, akár újra csökkenhet a (második negyedéves) magyar GDP. Hasonló trendre utoljára 2022 végén, 2023 elején volt példa, igaz, azóta is csak a stagnálás és a gyenge növekedés között billegett a bruttó hazai termék volumenindexe.

Tágabb kontextus: noha Nagy Márton a német villanyautó-kereslet gyengélkedését emelte ki, az autópiac világszerte válságtüneteket mutat. Az európai és amerikai autógyártókban is tulajdonos Stellantis csoport például eladhat vagy meg is szüntethet bizonyos márkákat, miután mindkét kontinensen gyenge eredményeket ért el az elmúlt félévben.

  • Több, mint öt éve nem jelentett a Tesla olyan alacsony profitrátát, mint az idei második negyedév után. A várakozásoktól elmaradó eredmény okai között szerepel az autók árának csökkentése is. A cég a következő évben is kedvezőbb árú modellek gyártására készül az egyre jobban kiéleződő árversenyt követve.
  • Az idősebb, használt járművek népszerűsége nem csak Magyarországon fokozódott, az Egyesült Államokban is egyre korosabb autók jellemzők, amihez már a pénzintézetek és a biztosítók is kénytelenek alkalmazkodni. Ráadásul a gyártók kínálatából épp kifutó típusok válnak ismét kelendővé, például a lépcsős- és csapott hátú modellek, illetve a kombik.

Mi várható? A globális autópiacon elsősorban az Egyesült Államok helyzete okoz fejtörést, ahol az alacsony árakhoz magas készletek és logisztikai kihívások társulnak. A hagyományos autógyártóknak a gyenge értékesítés mellett az elektromos járművekre való költséges átállással és a kínai riválisok által diktált árversennyel is meg kell küzdeniük.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz elküldött vendégmunkások veszítik a legkevesebbet az iváncsai akkugyárbanHatározott idejű szerződéssel dolgoztak, és ki kell nekik fizetni a hátralévő időre vonatkozó munkabért akkor is, ha nem talál új munkát a kölcsönbe adó cég.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet autóipar gdp GDP-növekedés magyar gdp Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. szeptember 18. 05:31 Adat, Közélet

Orbán nagyokat mondott, de tényleg nem rosszak a magyar növekedési kilátások

Inkább 3, mint 5 százalékos növekedés várható jövőre, de ez Közép-Európában és az uniós mezőnyben is az erősebb teljesítmények közé tartozhat.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 17. 12:31 Adat

Még mindig dobogós Magyarország az öngyilkosságok számában az EU-n belül

A harmadik legrosszabb helyen áll Magyarország a lakosságarányos öngyilkossági mutatóban a napokban közzétett 2021-es adatok alapján.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 16. 16:18 Adat

Az EU egyik leginkább vízfejű gazdasága a magyar

Majdnem negyedével lenne alacsonyabb Magyarországon az egy főre jutó GDP Budapest nélkül.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 17. 16:33 Közélet, Vállalat

Miért mondja Nagy Márton, hogy a Spar politizál?

A Spar és a magyar állam közötti csörte jogi-szakmai oldala helyett a kormány a jelek szerint most már a politikai szálra helyezi a hangsúlyt.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 17. 14:18 Élet, Világ

Euróban számolva is milliárdos lehet az árvízkár Közép-Európában

Egyelőre a mentés a fontos, de több országban már kezdik felmérni a károkat.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 17. 05:04 Vállalat

Tartozáshegy alatt roskad össze egy százéves magyar gyár

Ha nem sikerül megmenteni a nagyatádi cérnagyárat, akkor több mint 200 ember marad munka nélkül, és a település költségvetése is nehéz helyzetbe kerülhet.