Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 18. 17:24 Vállalat

Részleges gyárbezáráshoz vezetett az autóipari válság Szlovákiában

Ipari berendezések aukciós értékesítésére szakosodott portálon tűntek fel egyebek mellett fogaskerekek és sebességváltóházak gyártása során használatos gépek a napokban a szlovákiai Túrócszentmárton városából, ahol a Volkswagen alkatrészgyártó üzeme található.

  • Az árverésekre az elektromos autók gyártására történő átállás miatt kerül sor az aukciós ház közlése szerint, „egy német autógyártó motorgyárának részleges bezárását követően”.

Alulnézet: a Volkswagen túrócszentmártoni üzemében autók különböző részegységeiben használatos alkatrészeket – a féktől kezdve a sebességváltóig – gyárt 2000 óta, több mint 800 dolgozó foglalkoztatásával. Az elektromos Volkswagenekhez is készülnek itt tartozékok, például a tavaly ősszel legyártott 600 milliomodik alkatrész egy villanyautóba szánt csuklós tengely volt.

  • Szlovákia fontos szerepet tölt be a Volkswagen működésében, ugyanis a túrócszentmártoni alkatrészgyár mellett a vállalat Pozsonyban autógyárat is működtet, ahol a konszern magasabb presztízsű és SUV modelljei készülnek, mint például a Passat és a Touareg, valamint az Audi Q7 és Q8, illetve a Porsche Cayenne.

Miért fontos ez? A német autógyártók versenyképessége egyre inkább kétségesnek tűnik az elektromos autók piacán feltörekvő, jobbára kínai vállalatokkal szemben, miközben a gépkocsik iránti kereslet gyengült. Hosszú távon azonban a belső égésű motorokkal szerelt új autók kitiltására lehet számítani az európai piacról, igaz, ezt a törekvést heves vita övezi.

  • Az elektromos Volkswagenek iráni kereslet már tavaly is gyenge volt, az elbocsátások lehetősége is felmerült a kifejezetten a villanyautók gyártására specializálódott zwickaui üzemben, továbbá a konszern szoftverfejlesztésre szakosodott leányvállalatánál kétezer munkahely sorsa vált kérdésessé.

Tágabb kontextus: az autóipar átalakulását a hasonló gépeladások gyakoribbá válása is jelzi, derül ki az aukciót szervező Surplex közleményéből. A most értékesített, fogaskerekek gyártást szolgáló berendezések, CNC esztergák, hónoló- és csiszológépek, homokfúvógépek, tisztítógépek és egyéb tartozékok például a repülőgépek és a szélturbinák gyártásában lehetnek még hasznosak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa jönnek az elektromos autók, mihez kezdünk egy kuplunggyárral?Bár néhány fontos autóipari beszállítónknak valószínűleg szűkül a mozgástere, a magyar ipar nincs rossz helyzetben az elektromos forradalom küszöbén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottságA hazai ipar és gazdaság erősen megérzi az akkumulátorok iránti kereslet mostani, enyhe gyengélkedését is, ami figyelmeztető jel a jövőre nézve.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknakA politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég mindig leginkább benzines és dízeles kocsikat vesznek az európaiak12 százalék volt februárban az elektromos autók piaci részesedése az újonnan vásárolt autók között, ugyanannyi, mint egy éve.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVihar előtti csend van az elektromos autók piacánAz év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar elektromos autó elektromos autók Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 4. 11:21 Adat, Vállalat

Sikerülhet ellenszélben külpiacra lépniük a magyar vállalkozásoknak?

Örök téma a magyar cégek exportjának fellendítése, egy budapesti üzleti rendezvényen egyebek mellett arról lesz szó, hogyan kerülhetők el a folyamat buktatói.

Váczi István
2025. április 2. 14:26 Vállalat

Újra azzal úszta meg a sokmilliárdos büntetést a Mercedes, hogy feldobta kartelltársait

Olcsóbban akarták letudni a roncsautókkal kapcsolatos kötelezettségeiket a gyártók, de lebuktak, mert a Mercedes kibeszélt a kartellből – nem először.

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. április 4. 06:03 Világ

Orbán ellenzi, de Európa tovább pénzelné a védvonalnak tekintett ukrán hadsereget

Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Vámosi Ágoston
2025. április 3. 15:42 Közélet

Magyarország és Szlovákia járhat a legrosszabbul a Trump-vámokkal

A német autóipari ellátási lánc tagjai egymást rántják magukkal a mélybe az Egyesült Államok által bevezetett vámok után. A magyar kivitel 8 százalékát adó győri Audi motorok és autók exportja miatt is érintett.