Az elmúlt napok egyik vezető gazdasági sztorija Németországban a Galeria Karstadt Kaufhof látványos csődje. A társaság nem először jut bajba, egyes értékelések szerint üzleti értelemben már régóta haldoklik, de olyan régi patinás és ikonikus német márkáról van szó, hogy talpraállási kísérleteit korábban többször is kisegítette az állam, vagyis az adófizetők. Most azonban a jelek szerint nincs több esély központi mentőövre.
Az évtizedek alatt számos kereskedelmi vállalkozás folyamatos egybeolvasztásával és különválásával fokozatosan formálódó mai cég még mindig egyenesen 1881-ig vezetheti vissza a történetét, és németek generációi számára testesítette meg a tipikusan belvárosban lévő, több emeletes, nagy választékú, magasabb minőséget kínáló áruházat. A cégcsoport történetének egyik legutóbbi kulcsmomentuma 2019-ben volt, amikor egyesült a patinás Karstadt a Galeria Kaufhoffal, és akkor a vezetők optimistán azt mondták, izgatottan látnak munkához, hogy létrehozzák Németország vezető kiskereskedelmi csoportját. A terv azonban elbukott.
A Galeria azonnal elhasalt, amikor 2020 tavaszán a világjárvány miatt be kellett zárnia, akkor azonban még megúszta annyival, hogy 40 üzletet bezárt, több ezer alkalmazottat elbocsátott és állami segítséggel újraindult. A felszállás azonban megint nem sikerült, 2021 és 2022 a fokozatos visszaszorulás és a veszteséges működés éve lett, míg a napokban be nem következett az újabb formális vég: a cég ismét csődvédelmet kért.
Az évek óta tartó nehézségek ellenére olyan nagy cégcsoportról van szó, hogy még ma is 97 városban összesen 131 nagyáruházat üzemeltet. Fő tulajdonosa most a René Benko osztrák üzletemberhez tartozó Signa csoport.
A német sajtó egybehangzó értékelése szerint a Galeria hosszú agóniája azt jelzi, hogy a teljes üzleti modellnek leáldozóban van. A folyamat öngerjesztő: egyre kevesebb azoknak a száma, akik a nagyvárosok központi, sétálóutcás részein ténylegesen vásárolni mennek, ám a Galeria olyan nagy és ismert szereplő, hogy ha eltűnik, akkor a vásárlók az egész környékén még kevesebben lesznek. A nagyáruház csak arra kell, hogy nézelődjenek, kellemes környezetben időt töltsenek az emberek, de ha emiatt nincs értelme a környéken sétálni, akkor az ottani éttermekbe sem fognak beülni. A cég megmentésének is lényegében ez a fő dilemmája, nehéz megjósolni, hogy mi okozza a kisebb kárt, a bezárása vagy a támogatott nyitva tartása.
A csődvédelem mindenesetre azt jelenti, hogy bár a Galeria állami pénzt nem, de időt kért és kapott arra, hogy megpróbálja újraszervezni a működését – ezalatt fizetési haladékot kérhet a szállítóitól. Az üzletek és az alkalmazottak száma várhatóan tovább csökken, és elkezdődik a sokadik feltámadási kísérlet.
Vállalat
Fontos