Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. június 8. 14:12 Közélet, Világ

Padlóra küldték a szankciók az orosz autópiacot

Májusban összesen 24 268 új autót adtak el Oroszországban – írja a Reuters. Az adat éves összehasonlításban 83,5 százalékos zuhanást mutat, vagyis azt, hogy az autópiacnak ez a szegmense gyakorlatilag leállt.

Miközben a híreket az orosz olaj- és gázvásárlások potenciális leállítása uralja, az autóiparban a háttérben már mutatkoznak az embargó és a nemzetközi elszigetelődés hatásai. Nemcsak az újautó-eladások, hanem gyakorlatilag a teljes orosz autóipar az összeomlás szélére került.

Egyszerre több tényező is közrejátszik ebben: a statisztikai hivatal szerint a megugró infláció miatt az újautó-árak csak az év eleje óta 50 százalékkal emelkedtek, de a háztartások most amúgy sem gondolkodhatnak autóvásárláson, hiszen a fizetések vásárlóereje a mélybe zuhant. Ám ha még van is elég pénze egy vevőnek, az olcsóbb helyi autók is elérhetetlenek lettek, hiszen a gyártásuk lényegében leállt.

Az ukrán háború kitörése, azaz február 24-e óta életbe léptetett szankciók miatt a gyárak alkatrészbeszerzése ellehetetlenült. Jó példa erre az egyik legnagyobb gyártó, az Avtovaz esete, amely a Renault-val közösen működött, ám a háború kitörése után a franciák felmondták az együttműködést. Több ezer alkalmazott van fizetett kényszerszabadságon, vagyis a cég égeti a pénzét, autók viszont nem gördülnek le a szalagokról.

A 2000-es években a világ vezető autógyártói komoly befektetésekkel jelentek meg az orosz autógyártásban, ami a szektort függőségbe helyezte a nyugati világgal szemben. A szankciók ezt a köldökzsinórt vágták most el, ami azzal a veszéllyel fenyeget, hogy az iparágban állások tízezrei fognak megszűnni, és ennek tovagyűrűző hatásaival is számolni kell.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Világ autó orosz-ukrán konfliktus Oroszország újautó Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.