Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 30. 18:00 Tech, Vállalat

Már csak a hívők hisznek a Teslában, de még mindig elég sokan vannak

Megroggyant Elon Musk eddig hihetetlen sikersztorija, a Tesla, másképp nehéz értelmezni azt a cég számára kedvezőtlen eseménysorozatot, amely az elmúlt napokban történt. A cég leglátványosabb, de korántsem legfontosabb kudarcaként 123 ezer Model S szedánt hívott vissza, mert kiderült, hogy az autók kormányműve könnyen tönkre megy, ha sózott téli utakon halad.

Ez a cég eddigi legnagyobb visszahívása, a probléma ugyanakkor nem tűnik súlyosnak, inkább csak arculatvesztő hatása lehet. A kormánymű ugyanis a valóságban még sosem romlott el, de ha mégis ez történne, akkor a tesztek szerint pusztán több erőt kell kifejteni a kormány elforgatásához alacsonyabb sebességnél.

Sokkal fontosabb, hogy a Moody’s a héten lerontotta a Tesla hitelbesorolását, mert azt feltételezi, hogy megint nem tudja tartani az üzleti terveit. Az autógyártó már régóta szeretné elérni, hogy a Model 3-ból hetente 2500-at tudjon gyártani, ez lenne a tömeggyártáshoz szükséges tempó. A mennyiségi követelményt azonban a Tesla a várakozások szerint ismét nem tudja elérni, ami azért veszélyes, mert a Model 3 megfelelő arányú értékesítése nélkül a cég feléli a vagyonát, nem keletkezik elég bevétele, és a csőd szélére kerül.

Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy szintén a héten jelentették be annak a vizsgálatnak az elindítását, amely annak a balesetnek a körülményeit tisztázza majd, amelyben egy Tesla vezetője meghalt. Elképzelhető, hogy az autó a balesetkor önvezető módban volt, ezt pedig könnyen értékelné úgy a közvélemény, hogy a Tesla megölte a sofőrjét, ami megint csak nem tenne jót a cégnek.

Mindez összességében oda vezetett, hogy a befektetők jelentős része elkezdett szabadulni a Tesla részvényeitől, ami megnehezíti a cég feltőkésítését. A társaság részvényeinek árfolyama az elmúlt egy hónap alatt 20 százalékkal esett, vagyis a Tesla piaci istenítésének sok befektető véget vetett. (Igaz, a kötvények ugyanekkor nem vesztettek értékükből, ami arra utal, hogy a Tesla számára igazán fontos befektetőknek még mindig van türelme.)

A céggel egy év alatt nagyot fordult a világ. Korábban az autóipar forradalmi újítójaként bíztak benne, mert a Model S szedánért a luxuspiac szinte megőrült, az autók önvezető képessége látszólag messze megelőzte a versenytársakét, és Elon Musk azt ígérte, hogy az olcsóbb Model 3 piacra dobásával betör az alacsonyabb pénztárcájú szegmensbe is, vagyis a minőség után meglesz a mennyiségi áttörés is.

Ez a fantasztikus növekedési sztori volt az, amely nagyra emelte a várakozásokat, és ezzel együtt a részvények árfolyamát is. A Model 3 gyártása azonban eddig mennyiségi értelemben teljes kudarc, és a Tesla borzasztó ütemben égeti a pénzt. Egyes szakértők már azt mondják, hogy számításaik szerint a cég az év végére fizetésképtelenné válhat, ha nem lesz meg az áttörés.

A Tesla köztudottan kockázatos részvény volt mindig is, “kölcsön vett időn és pénzen élt”, ahogy egy szakértő elég frappánsan megfogalmazta. A társaság jelentős részben hitelből és kötvénykibocsátásból építette fel magát, és bár az első kötvényeket csak 2025-ben kell elkezdeni kifizetni, a romló pénzügyi helyzet bizonytalanná teszi, hogy lesz-e még akkor Tesla egyáltalán.

A legfőbb probléma az, hogy a Tesla üzletének jelentős része egyre inkább buboréknak tűnik, vagyis a cég számos esetben nem tudja hozni az ígéreteit. A pénzügyi szempontból olyan fontos Model 3 kapcsán Elon Musk ekőször azt mondta, 2017-ben az utakon lesz, és 2018-ra ennek segítségével évi 500 ezer autót fognak gyártani. Később már azt mondta, hogy 2017-ben 100 ezer Model 3 fog legördülni a szalagokról, de 2017 augusztusában már azzal állt elő, hogy majd decemberre a gyártás eléri a havi 20 ezres darabszámot.

Ezzel szemben a kiábrándító valóság az, hogy az elmúlt év utolsó három hónapjában összesen 2425 Model 3-as készült. Ez az autó nem csak azért nagyon fontos, mert az eladásából kellene elkezdeni visszafizetni a kötvényesek pénzét, hanem azért is mert ennek kellene megtermelnie a jövőbeni beruházások pénzügyi alapját. Csakhogy Musk ezzel is megint előre szaladt, mert nemrég bemutatta például az elektromos Tesla kamiont, amelyet már 2019-re ígért, de sem gyártóbázisa, sem töltőhálózata, de legfőképpen finanszírozási alapja nincs.

Ráadásul a tényleges számok, amelyek gyakran nem tükrözik Musk korábbi ígéreteit, mindig csak a negyedéves jelentések nyilvánosságra hozatalakor derülnek ki, ami minden cégnél hitelvesztést jelentene. A Teslának azonban nem csak befektetői, hanem hívői vannak, akik feltétlenül bíznak a karizmatikus vezérben. Ráadásul ezek a hívők azok, akik türelmesen várnak a Model 3-jaikra, miközben milliárd dolláros nagyságrendben finanszírozzák a céget. Ennek fényében lehet újra érdekes, hogy mi lesz a Tesla féléves jelentésének jövő héten várható közzététele után.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFogyóban a Tesla pénze, közben a beígért autókat sem szállítjaJúnius végére a Teslának mindenképpen fel kellene pörgetnie a Model 3-as gyártását, mert ha nem tud nagyobb mennyiségben értékesíteni, akkor kifogy a pénzből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ember, aki tegnap az űrbe lőtte fel a használt autóját, úgy látja, elkényelmesedett a cégeMegéri a nagy médiafelhajtás pörgetése, a Teslát egymilliárd dollárral hitelezik a saját vevői. Kell is pénz, mert továbbra is égetik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat autó elon musk kormánymű model 3 tesla visszahívás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Fontos

Fazekas Dóra
2025. április 6. 06:01 Közélet

Trump fúj ébresztőt a klímapolitikának?

A háborús gondolkodás, a kockázatok kiszámítása nagyobbat lendíthet a klímaváltozás elleni erőfeszítéseken, mint az összes eddigi próbálkozás együttvéve.

Al-Hilal István
2025. április 5. 06:05 Világ

Milyen világgazdasági hatásai lesznek Trump vámjainak?

Az amerikai vámok komoly fenyegetést jelentenek a globális növekedésre, de sok múlik majd az országok válaszreakcióin is.

Mészáros R. Tamás
2025. április 4. 06:03 Világ

Orbán ellenzi, de Európa tovább pénzelné a védvonalnak tekintett ukrán hadsereget

Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.

Többéves mélypont közelébe süllyedt az olaj ára az amerikai vámintézkedések nyomán bizonytalanná váló gazdasági környezetben, és az árcsökkenést a váratlanul intenzív olajkitermelés is fokozza. A benzinkutakon mégis drágulás következhet, ha az orosz energiahordozókat vásárló országokra vonatkozó 500 százalékos vámot elfogadja a kongresszus.

Tovább olvasom

Az üzemeiket jelentősen a kapacitásaik alatt működtető európai autógyártók a védelmi ipar felé nyitva keresnék a kiutat az iparágat érintő lassulásból. Egyelőre azonban inkább csak nyilatkozatokról és nem konkrét együttműködésekről van szó, raádásul még a nagyobb szereplők közül sem ért mindenki egyet azzal, hogy a védelmi ipar lehetne a járműipar megmentője.

Tovább olvasom

Nyolc százalékkal csökkent az ipari termelés volumene februárban az előző év azonos hónapjához képest, januárhoz hasonlítva továbbá 1,3 százalékos visszaesés történt, közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az ágazat kibocsátása négy éve nem látott mélységbe süllyedt a szezonálisan és munkanappal kiigazított statisztika szerint.

Tovább olvasom

A magyar gazdaságpolitika örök célja a hazai tulajdonú kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) megerősítése, ami egy ponton túl nem képzelhető el anélkül, hogy ezek a cégek a külpiacokon is értékesítsenek. Ezen a téren bőven lenne még tennivaló, Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kkv-k fejlesztéséért felelős államtitkára szerint bár 15 ezer exportképes magyar kkv van, de Ausztriában és Szlovéniában arányaiban háromszor nagyobb a számuk.

Tovább olvasom

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Tovább olvasom

20 százalékos általános vámot vetett ki Donald Trump az Európai Unióból érkező termékekre szerdán. Az amerikai elnök korábban kivetett, autóipart érintő 25 százalékos vámja csütörtöktől lép érvénybe, míg az általános vám április 9-én. Egyes elemzések szerint komoly rövid távú piaci zavarokra lehet számítani.

Tovább olvasom

Hét éve nem regisztráltak annyi bűncselekményt Magyarországon, mint 2024-ben – derül ki a statisztikai hivatal múlt héten közzétett adataiból. A bűncselekmények száma 2021 óta több mint másfélszeresére nőtt, miközben a megelőző évtizedben látványos csökkenés volt jellemző.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán Váczi István
2025. április 3. 06:01 Közélet, Világ

Nagyon veszélyes vizekre tévedt a KSH a hamisnak tűnő szegénységi adatokkal

Manipulálhatták az elmúlt években a hazai szegénységi mutatókat, ez pedig megrengetheti a hivatalos hazai statisztikákba vetett, eddig is törékeny bizalmat.

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. április 2. 17:00 Világ

Fosszilis reneszánszot hozhat az USA-ban, hogy a globális háború ijesztőbb lett a felmelegedésnél

Az új amerikai kormányzat úgy ítéli meg, az újraiparosítás fontosabb a klímavédelemnél. Trump céljai világosak, de semmi sem garantálja, hogy azok teljesülnek is.

Tovább olvasom

458 millió euró (közel 184 milliárd forint) bírságot szabott ki az Európai Bizottság 15 autógyártóra, amiért kartelleztek a ronccsá váló kocsikkal összefüggő kérdésekben.

Tovább olvasom